Postmodern Dönemde Estetik Ve Tüketim Kavramları Açısından Sanat Ve Moda Etkileşimi

Yirminci yüzyılın ikinci yarısından itibaren bilhassa sanat ve tasarım alanlarını çevreleyen bir disiplinlerarasılık durumu kendini göstermiş ve bu durum yakın dönemde kavramlaşarak gündemimize yerleşmiştir. Disiplinlerarasılık kavramını, söz konusu alanların pek çok noktada ortak paydada buluşması, bu alanların ifade biçimlerinin birbirine karışması ve benzemesi ile ortaya çıkan sonuçlar üzerinden anlamak mümkündür. Sanat ve moda, uzun zamandır birbirini büyük oranda etkileyen iki alan olagelmiştir. On dokuzuncu yüzyılın sonlarından itibaren erimeye başlayan sanat ve moda arasındaki sınırlar, özellikle postmodernizm dalgasının yayılmasıyla birlikte belirsizleşmeye başlamıştır. Bu dönemde farklı birer boyut kazanan estetik ve tüketim kavramları açısından sanat ve moda etkileşimine ışık tutmak araştırmanın amacını oluşturmuştur. Araştırma, nitel araştırma olup, veri toplama tekniği olarak doküman analizi, veri analiz tekniği olarak betimsel analiz kullanılmıştır. Elde edilen bulgular konuyu örneklendiren görseller ile desteklenmiştir. Araştırmanın sonucunda, sanatın ve modanın, postmodern dönemde yeni estetik arayışlar, estetik yenilenme, metalaştırma, meta estetiği, tüketim olgusu ve tüketim biçimleri üzerinden birlikte okunabildiği ve birbirini etkilediği ortaya konulmuştur. Sanatçıların ve modacıların, yaratımlarını benzer kaygılarla gerçekleştirdikleri ve benzer sunum biçimleri sergileyerek alıcıda birbirine yakın izlenimler bıraktıkları tespit edilmiştir. Bir endüstri tasarımı alanı olan moda sürecinde doğal olarak var olan endüstriyel kavramların sanatın da merkezinde yer almaya başladığı vurgulanmıştır.

Erişime Açık
Görüntülenme
4
22.03.2024 tarihinden bu yana
İndirme
1
22.03.2024 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
19 Nisan 2024 14:25
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
Postmodern Dönemde Estetik Ve Tüketim Kavramları Açısından Sanat Ve Moda Etkileşimi
Yayın Türü
(dc.type)
Makale
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
ELİF, Şenel
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
KAROĞLU, Hülya
Atıf Dizini
(dc.source.database)
Diğer
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Sanat
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Tüketim
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Estetik
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Postmodern Dönem
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Moda
Yayıncı
(dc.publisher)
Ulakbilge Dergisi Cilt:5 Sayı:10
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2017
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
2019-11-07T14:15:39Z
Açık Erişim tarihi
(dc.date.available)
2019-11-07T14:15:39Z
Özet
(dc.description.abstract)
Yirminci yüzyılın ikinci yarısından itibaren bilhassa sanat ve tasarım alanlarını çevreleyen bir disiplinlerarasılık durumu kendini göstermiş ve bu durum yakın dönemde kavramlaşarak gündemimize yerleşmiştir. Disiplinlerarasılık kavramını, söz konusu alanların pek çok noktada ortak paydada buluşması, bu alanların ifade biçimlerinin birbirine karışması ve benzemesi ile ortaya çıkan sonuçlar üzerinden anlamak mümkündür. Sanat ve moda, uzun zamandır birbirini büyük oranda etkileyen iki alan olagelmiştir. On dokuzuncu yüzyılın sonlarından itibaren erimeye başlayan sanat ve moda arasındaki sınırlar, özellikle postmodernizm dalgasının yayılmasıyla birlikte belirsizleşmeye başlamıştır. Bu dönemde farklı birer boyut kazanan estetik ve tüketim kavramları açısından sanat ve moda etkileşimine ışık tutmak araştırmanın amacını oluşturmuştur. Araştırma, nitel araştırma olup, veri toplama tekniği olarak doküman analizi, veri analiz tekniği olarak betimsel analiz kullanılmıştır. Elde edilen bulgular konuyu örneklendiren görseller ile desteklenmiştir. Araştırmanın sonucunda, sanatın ve modanın, postmodern dönemde yeni estetik arayışlar, estetik yenilenme, metalaştırma, meta estetiği, tüketim olgusu ve tüketim biçimleri üzerinden birlikte okunabildiği ve birbirini etkilediği ortaya konulmuştur. Sanatçıların ve modacıların, yaratımlarını benzer kaygılarla gerçekleştirdikleri ve benzer sunum biçimleri sergileyerek alıcıda birbirine yakın izlenimler bıraktıkları tespit edilmiştir. Bir endüstri tasarımı alanı olan moda sürecinde doğal olarak var olan endüstriyel kavramların sanatın da merkezinde yer almaya başladığı vurgulanmıştır.
Yayın Dili
(dc.language.iso)
tr
Seri Adı ve Numarası
(dc.relation.ispartofseries)
DOI;10.7816
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
http://hdl.handle.net/20.500.12498/1571
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve cerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms