AMAÇ: Yetişkinlikte ve hayat boyu sürdürülecek beslenmeye dair alışkanlıklarının temeli çocukluk döneminde atılmaktadır. Bu araştırma Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 4-5 yaş çocuklarına Montessori Yaklaşımı temel alınarak verilen beslenme eğitiminin besin grupları bilgisi, beslenme alışkanlıkları ve sofra düzeni bilgisi üzerine etkisinin saptanması amacıyla yapılmıştır. YÖNTEM: Araştırma Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Konya ili Cihanbeyli ilçesinde bulunan iki ilköğretim okulundaki 4-5 yaş grubu anasınıfı öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Okullardan biri kontrol grubu olarak belirlenirken, diğeri deney grubu olarak belirlenmiş ve araştırmaya toplam 40 öğrenci katılmıştır. Çalışmada Okul Öncesi Çağı Çocuklarda Besin Grupları Bilgisi Formu, Okul Öncesi Çağı Çocuklarında Beslenme Alışkanlıkları Anketi ve Sofra Düzeni Bilgi Formundan yararlanılmıştır. Beslenme eğitiminin öncesinde her iki gruba da ön test uygulanmış, sonrasında yalnızca deney grubuna beslenme eğitimi verilmiştir. Eğitim sonunda tekrar her iki gruba son test uygulanmış ve veriler SPSS 21.0 istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde ise Bağımsız İki Örneklem T testi, Mann-Whitney U Testi, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi’ nden faydalanılmıştır. BULGULAR: Çalışma sonucunda Montessori yaklaşımı ile beslenme eğitimi verilen öğrencilerin ön test ve son test verilerine göre, verilen eğitim sonucunda bütün sorularda doğru yanıt verme oranı artmıştır (p<0.05). Buna ilaveten, Montessori yaklaşımı ile beslenme eğitimi alan ve kontrol grubu öğrencilerinin son test puanları arasındaki farkın anlamlı olduğu gözlenmiştir (p<0.05). SONUÇ: Montessori Yaklaşımı temel alınarak verilen beslenme eğitiminin okulöncesi çocukların besin gruplarına ve sofra düzenine ilişkin bilgi düzeylerinde gelişmelere sebep olduğu bilinmektedir. Bununla birlikte anaokullarında besin hazırlama ve servisleme, sofra düzeninin kurulmasında öğrencilerin de aktif rol alması ve velilerin beslenme eğitimi konusunda bilinçlenmesi okulöncesi çocukların beslenme alışkanlıklarında olumlu etkiler oluşturabilmektedir. Okulöncesi çocukların beslenme eğitiminde Montessori Yaklaşımı temelli programların varlığı teşvik edilmeli ve bu konuda daha çok çalışma yapılmalıdır.
Eser Adı (dc.title) | Montessori Yaklaşımı ile Verilen Beslenme Eğitiminin 4-5 Yaş Çocukların Besin Grupları Bilgisi, Beslenme Alışkanlıkları ve Sofra Düzeni Bilgisi Üzerine Etkisinin İncelenmesi |
Yayın Türü (dc.type) | Sunum |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | ŞİMŞEK, Yağmur |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | ÜNÜSAN, Nurhan |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | EROL, Fatma Zehra |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | KESER, Muteber Gizem |
Atıf Dizini (dc.source.database) | Diğer |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Okul Öncesi Eğitim |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Montessori Yaklaşımı |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Beslenme Eğitimi |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2018 |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2019-07-03T12:04:34Z |
Açık Erişim tarihi (dc.date.available) | 2019-07-03T12:04:34Z |
Özet (dc.description.abstract) | AMAÇ: Yetişkinlikte ve hayat boyu sürdürülecek beslenmeye dair alışkanlıklarının temeli çocukluk döneminde atılmaktadır. Bu araştırma Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 4-5 yaş çocuklarına Montessori Yaklaşımı temel alınarak verilen beslenme eğitiminin besin grupları bilgisi, beslenme alışkanlıkları ve sofra düzeni bilgisi üzerine etkisinin saptanması amacıyla yapılmıştır. YÖNTEM: Araştırma Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Konya ili Cihanbeyli ilçesinde bulunan iki ilköğretim okulundaki 4-5 yaş grubu anasınıfı öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Okullardan biri kontrol grubu olarak belirlenirken, diğeri deney grubu olarak belirlenmiş ve araştırmaya toplam 40 öğrenci katılmıştır. Çalışmada Okul Öncesi Çağı Çocuklarda Besin Grupları Bilgisi Formu, Okul Öncesi Çağı Çocuklarında Beslenme Alışkanlıkları Anketi ve Sofra Düzeni Bilgi Formundan yararlanılmıştır. Beslenme eğitiminin öncesinde her iki gruba da ön test uygulanmış, sonrasında yalnızca deney grubuna beslenme eğitimi verilmiştir. Eğitim sonunda tekrar her iki gruba son test uygulanmış ve veriler SPSS 21.0 istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde ise Bağımsız İki Örneklem T testi, Mann-Whitney U Testi, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi’ nden faydalanılmıştır. BULGULAR: Çalışma sonucunda Montessori yaklaşımı ile beslenme eğitimi verilen öğrencilerin ön test ve son test verilerine göre, verilen eğitim sonucunda bütün sorularda doğru yanıt verme oranı artmıştır (p<0.05). Buna ilaveten, Montessori yaklaşımı ile beslenme eğitimi alan ve kontrol grubu öğrencilerinin son test puanları arasındaki farkın anlamlı olduğu gözlenmiştir (p<0.05). SONUÇ: Montessori Yaklaşımı temel alınarak verilen beslenme eğitiminin okulöncesi çocukların besin gruplarına ve sofra düzenine ilişkin bilgi düzeylerinde gelişmelere sebep olduğu bilinmektedir. Bununla birlikte anaokullarında besin hazırlama ve servisleme, sofra düzeninin kurulmasında öğrencilerin de aktif rol alması ve velilerin beslenme eğitimi konusunda bilinçlenmesi okulöncesi çocukların beslenme alışkanlıklarında olumlu etkiler oluşturabilmektedir. Okulöncesi çocukların beslenme eğitiminde Montessori Yaklaşımı temelli programların varlığı teşvik edilmeli ve bu konuda daha çok çalışma yapılmalıdır. |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | https://hdl.handle.net/20.500.12498/357 |