Yığma yapılar; esas taşıyıcı elemanı doğal taş, kumtaşı, tuğla gibi süneklikleri az gevrek malzemeler ile inşa edilmiş yapılardır. Bu tür yapıların, düşey ve yatay deprem yüklerine dayanımda duvar geometrisinin, duvarda kullanılan malzeme özeliklerinin ve duvar işçiliğinin belirgin payı vardır. Taşıyıcı duvarlar, deprem kuvvetleri nedeniyle oluşan çekme gerilmelerini karşılayacak deformasyon yeteneğinden yoksundur. Nadiren yaşanan kuvvetli deprem etkisinin yanı sıra zaman içindeki bozunmalar, yapının hizmet amacına aykırı kullanılması gibi sebepler nedeniyle duvarlar yatay yük taşıma kapasitesi ve süneklik özelliği bakımından genellikle yetersiz kalmaktadır. Bundan dolayı yeni taşıyıcı duvar elemanlarına ve bu duvar elemanlarının da güçlendirilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Yeni tek katlı veya iki katlı yığma yapılarda taşıyıcı olarak seçilen gazbeton duvarların klasik mevcut tutkal harcını değiştirmeyerek , ek bağlantı elemanları ile gazbeton bloklarını birbirine kenet ve zıvana sistemi ile örerek , duvarların diyagonal basınç deneyi altında davranışlarını incelemek amaçlanmıştır. Mevcut bulunduğumuz zamanda tek katlı binaların taşıyıcı sisteminin betonarme yapmak maliyetli ve zaman açısından uzun bir zaman olacağından dolayı gazbeton duvarları kullanarak hem zaman hemde maliyetten tasarruf edileceği düşünülmüştür. Bu çalışmada 6 farklı gazbeton duvar numunesi yapılmıştır. Deney numunelerinin boyutları 1200x1200x250 mm şeklindedir. Birinci numune normal kendi özel tutkal şeklindeki normal harcı ile örülmüştür bunun nedeni ise bu numune tipinin çıkan değerleri referans alınarak diğer 5 numune bu değerlere göre değerlendirilmiştir. 2.duvar numunesi Ø12'lik donatılarla birbirine temas eden gazbeton blokların birbirine bağlanması ve diğer 4 duvar numuneside farklı kombinasyonlarla birbirine bağlayarak güçlendirerek toplam 6 gazbeton duvar çeşiti diyagonal basınç deneyine tabi tutulmuştur. Deneyler sonucu, duvarların mekanik özelliklerinin olumlu etkilendiği gözlenmiştir; gevrek davranış sergileyen referans numunesinin yanında diğer güçlendirilmiş duvarların sünek bir davranış sergilediği görünmüştür aynı zamanda yük taşıma kapasiteleride artmıştır. Tüm çalışmalar ve deney KTO Karatay Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Labaratuvarında gerçekleştirilmiştir.
Eser Adı (dc.title) | Farklı Şekillerde Güçlendirilmiş Taşıyıcı Gazbeton Duvarların Mekanik Davranışlarının Deneysel Olarak İncelenmesi |
Yayın Türü (dc.type) | Tez |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | BOZTAŞ, Muhammed |
Atıf Dizini (dc.source.database) | Diğer |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Gazbetonu |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Yığma Yapı |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Basınç ve Çekme Dayanımı |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Güçlendirme |
Yayıncı (dc.publisher) | KTO Karatay Üniversitesi |
Tez Danışmanı (dc.contributor.advisor) | AKIN, Süleyman Kamil |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2021 |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2022-01-04T08:58:39Z |
Açık Erişim tarihi (dc.date.available) | 2022-01-04T08:58:39Z |
Tez Türü (dc.type.thesis) | Yüksek Lisans |
Özet (dc.description.abstract) | Yığma yapılar; esas taşıyıcı elemanı doğal taş, kumtaşı, tuğla gibi süneklikleri az gevrek malzemeler ile inşa edilmiş yapılardır. Bu tür yapıların, düşey ve yatay deprem yüklerine dayanımda duvar geometrisinin, duvarda kullanılan malzeme özeliklerinin ve duvar işçiliğinin belirgin payı vardır. Taşıyıcı duvarlar, deprem kuvvetleri nedeniyle oluşan çekme gerilmelerini karşılayacak deformasyon yeteneğinden yoksundur. Nadiren yaşanan kuvvetli deprem etkisinin yanı sıra zaman içindeki bozunmalar, yapının hizmet amacına aykırı kullanılması gibi sebepler nedeniyle duvarlar yatay yük taşıma kapasitesi ve süneklik özelliği bakımından genellikle yetersiz kalmaktadır. Bundan dolayı yeni taşıyıcı duvar elemanlarına ve bu duvar elemanlarının da güçlendirilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Yeni tek katlı veya iki katlı yığma yapılarda taşıyıcı olarak seçilen gazbeton duvarların klasik mevcut tutkal harcını değiştirmeyerek , ek bağlantı elemanları ile gazbeton bloklarını birbirine kenet ve zıvana sistemi ile örerek , duvarların diyagonal basınç deneyi altında davranışlarını incelemek amaçlanmıştır. Mevcut bulunduğumuz zamanda tek katlı binaların taşıyıcı sisteminin betonarme yapmak maliyetli ve zaman açısından uzun bir zaman olacağından dolayı gazbeton duvarları kullanarak hem zaman hemde maliyetten tasarruf edileceği düşünülmüştür. Bu çalışmada 6 farklı gazbeton duvar numunesi yapılmıştır. Deney numunelerinin boyutları 1200x1200x250 mm şeklindedir. Birinci numune normal kendi özel tutkal şeklindeki normal harcı ile örülmüştür bunun nedeni ise bu numune tipinin çıkan değerleri referans alınarak diğer 5 numune bu değerlere göre değerlendirilmiştir. 2.duvar numunesi Ø12'lik donatılarla birbirine temas eden gazbeton blokların birbirine bağlanması ve diğer 4 duvar numuneside farklı kombinasyonlarla birbirine bağlayarak güçlendirerek toplam 6 gazbeton duvar çeşiti diyagonal basınç deneyine tabi tutulmuştur. Deneyler sonucu, duvarların mekanik özelliklerinin olumlu etkilendiği gözlenmiştir; gevrek davranış sergileyen referans numunesinin yanında diğer güçlendirilmiş duvarların sünek bir davranış sergilediği görünmüştür aynı zamanda yük taşıma kapasiteleride artmıştır. Tüm çalışmalar ve deney KTO Karatay Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Labaratuvarında gerçekleştirilmiştir. |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | http://hdl.handle.net/20.500.12498/5229 |