Günümüzde üniversite sayısındaki ciddi artış ve küreselleşmenin bir sonucu olarak en başta vakıf üniversitelerinin hem ulusal hem de uluslararası pazarda rekabet edebilmeleri için; yeterli fiziki alan ve altyapıya sahip olmaları, nitelikli eğitim ve hizmet veren bir üniversite imajı yaratmaları zorunlu hale gelmiştir. Dolayısıyla üniversitelerin mevcut rekabet ortamındaki yerini belirleme ve koruma noktasında, kendi imajına ilişkin dış çevrenin algılama ve beklentilerin tespit edilmesi önem arz etmektedir. Bu çalışma, Türkiye’deki vakıf üniversiteleri tarafından yürütülen tanıtım faaliyetlerinin o üniversitenin kurumsal imajının oluşumu üzerindeki rolü belirlemeye yöneliktir. Çalışmanın amacı, aday öğrencilerin üniversite tercihi yaparken, kurumsal imaja ne ölçüde önem verdiklerini belirleyebilmek, farklı özelliklere sahip öğrencilerin için kurumsal imaj algısının nasıl olduğunu görebilmek, üniversitelerin yürüttüğü tanıtım faaliyetlerinin kurum imajının oluşturulması aşamasındaki etkinliğini saptamaktır. Bu amaçla çalışmada kullanılan ölçekte bulunan kurumsal imaj boyutları; eğitim, altyapı ve coğrafi konum, sosyal hayat ve kurumsal çalışanlar olarak; ölçeğin uygulandığı öğrenci özellikleri ise cinsiyet, yaş, öğrenim görülen fakülte türü, öğrencilik statüsü (burslu-burssuz), tercih sıralaması, üniversiteye hazırlık süresi, öğrenim gördüğü fakülte veya bölümle ilgili bilgisi ve memnuniyeti, üniversiteyi tercih etmesindeki en baskın kriter olarak belirlenmiştir. Araştırmada istatistikî analiz olarak, frekans dağılımları, ortalama ve standart sapmanın yanında ikili gruplar arasındaki sayısal değerlerin karşılaştırılmasında bağımsız T testi kullanılmış, ikiden fazla grubun sayısal ölçümlerinin genel karşılaştırılmasında ise Tek Yönlü Anova testi kullanılmıştır. İkiden fazla grubun karşılaştırılması sonucu oluşan farklılıkların belirlenmesinde ise Games-Howell testinden yararlanılmıştır. İki boyut arasındaki ilişki durumuna bakmak için de Pearson kolerasyon testine bakılmıştır. Ayrıca ikiden fazla boyut arasındaki etki durumuna bakmak için ise boyutlar arasında çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, aday öğrencilerin, üniversite tercihi aşamasında kurumsal itibarı göz önünde bulundurduklarını ortaya koymuştur. Eğitim seviyesi, üniversitenin alt yapısı ve coğrafi konumu, sosyal hayat ve kurumsal çalışanları, üniversite tanıtım ve tercihlerini pozitif etkilemektedir. Yani yukarıda sayılan etkenler arasındaki ilişki güçlendikçe ve üniversite tanıtım faaliyetlerinin etkinliği ve öğrenci tercihleri artacak dolayısıyla kurumsal imaj güçlenecektir denebilir.
Eser Adı (dc.title) | Üniversitelerde Kurumsal Tanıtım Faaliyetlerinin Kurum imajının Oluşmasındaki Rolü: Bir Vakıf Üniversitesi Örneği |
Yayın Türü (dc.type) | Tez |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | ÖZDİL, Esma Aybuke |
Atıf Dizini (dc.source.database) | Diğer |
Konu Başlıkları (dc.subject) | İmaj |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Kurumsal İmaj |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Üniversite |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Öğrenci Tercihleri |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Tanıtım Faaliyetleri |
Yayıncı (dc.publisher) | KTO Karatay Üniversitesi |
Tez Danışmanı (dc.contributor.advisor) | BÜYÜKDOĞAN, Birol |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2020 |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2022-01-04T06:58:06Z |
Açık Erişim tarihi (dc.date.available) | 2022-01-04T06:58:06Z |
Tez Türü (dc.type.thesis) | Yüksek Lisans |
Özet (dc.description.abstract) | Günümüzde üniversite sayısındaki ciddi artış ve küreselleşmenin bir sonucu olarak en başta vakıf üniversitelerinin hem ulusal hem de uluslararası pazarda rekabet edebilmeleri için; yeterli fiziki alan ve altyapıya sahip olmaları, nitelikli eğitim ve hizmet veren bir üniversite imajı yaratmaları zorunlu hale gelmiştir. Dolayısıyla üniversitelerin mevcut rekabet ortamındaki yerini belirleme ve koruma noktasında, kendi imajına ilişkin dış çevrenin algılama ve beklentilerin tespit edilmesi önem arz etmektedir. Bu çalışma, Türkiye’deki vakıf üniversiteleri tarafından yürütülen tanıtım faaliyetlerinin o üniversitenin kurumsal imajının oluşumu üzerindeki rolü belirlemeye yöneliktir. Çalışmanın amacı, aday öğrencilerin üniversite tercihi yaparken, kurumsal imaja ne ölçüde önem verdiklerini belirleyebilmek, farklı özelliklere sahip öğrencilerin için kurumsal imaj algısının nasıl olduğunu görebilmek, üniversitelerin yürüttüğü tanıtım faaliyetlerinin kurum imajının oluşturulması aşamasındaki etkinliğini saptamaktır. Bu amaçla çalışmada kullanılan ölçekte bulunan kurumsal imaj boyutları; eğitim, altyapı ve coğrafi konum, sosyal hayat ve kurumsal çalışanlar olarak; ölçeğin uygulandığı öğrenci özellikleri ise cinsiyet, yaş, öğrenim görülen fakülte türü, öğrencilik statüsü (burslu-burssuz), tercih sıralaması, üniversiteye hazırlık süresi, öğrenim gördüğü fakülte veya bölümle ilgili bilgisi ve memnuniyeti, üniversiteyi tercih etmesindeki en baskın kriter olarak belirlenmiştir. Araştırmada istatistikî analiz olarak, frekans dağılımları, ortalama ve standart sapmanın yanında ikili gruplar arasındaki sayısal değerlerin karşılaştırılmasında bağımsız T testi kullanılmış, ikiden fazla grubun sayısal ölçümlerinin genel karşılaştırılmasında ise Tek Yönlü Anova testi kullanılmıştır. İkiden fazla grubun karşılaştırılması sonucu oluşan farklılıkların belirlenmesinde ise Games-Howell testinden yararlanılmıştır. İki boyut arasındaki ilişki durumuna bakmak için de Pearson kolerasyon testine bakılmıştır. Ayrıca ikiden fazla boyut arasındaki etki durumuna bakmak için ise boyutlar arasında çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, aday öğrencilerin, üniversite tercihi aşamasında kurumsal itibarı göz önünde bulundurduklarını ortaya koymuştur. Eğitim seviyesi, üniversitenin alt yapısı ve coğrafi konumu, sosyal hayat ve kurumsal çalışanları, üniversite tanıtım ve tercihlerini pozitif etkilemektedir. Yani yukarıda sayılan etkenler arasındaki ilişki güçlendikçe ve üniversite tanıtım faaliyetlerinin etkinliği ve öğrenci tercihleri artacak dolayısıyla kurumsal imaj güçlenecektir denebilir. |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | http://hdl.handle.net/20.500.12498/5187 |