Franchising Sisteminde Örgütsel Çatışma Yönetiminin İşletme Performansına Etkisi: Konya İli Örneği

Globalleşen dünya ekonomisinin sonucu olarak literatüre yeni bir kavram olan franchising eklenmiştir. Küresel bir köy haline gelen dünyada artık ekonomik ve kültürel açıdan bir sınırdan söz edilememektedir. Büyük firmaların küçük firmaları kolayca alt edebildiği günümüz ekonomilerinde küçük firmalar ya da yatırımcılar çareyi büyük firmalara sığınmakta bulmuş, büyük firmalarda bunu fırsata çevirerek günümüz pazarlarının her bölgesine etkin ve ucuz bir biçimde ulaşabilmek için “franchising” denen ortaklık kavramını ortaya çıkarmışlardır. Franchising sistemi pazarları birbirinden ayıran fiziki sınırların olmadığı bu küresel rekabet ortamı içerisinde pazarın her yerinde bulunmayı sağlayan ve bunu etkin ve düşük maliyetle gerçekleştiren bir sistemdir. Franchise veren ve franchise alan işletmelerin rekabet edebilme seviyesini yukarılara taşımayı amaçlayan bu sistemin temelleri ABD’de bir yüzyıl öncesi kadar yakın bir zamana dayanmaktadır. Çatışma terimi ise uyuşmazlıklar, kutuplaşmalar ve çelişki gibi değişkenlerden meydana gelen ve yalnızca bireyler arasında değil tüm sosyal gruplarda ortaya çıkabilen toplumsal bir olgudur. Bu nedenle çatışma, her yerde beklenen bir süreçtir. İş hayatında insan ilişkileri fazla olduğundan, bu ilişkilerden kaynaklanan sorunlarla da sık sık karşılaşılmaktadır. Bu sorunlardan biri de örgütsel çatışmadır. Örgütsel çatışma, bir araya gelen grupların taleplerinin, eğilimlerinin ve hedeflerinin çelişmesinden kaynaklanan ve bireyler arası, grup içi ve gruplar arası çatışmalardan meydana gelebilen bir süreçtir. Bu süreç birçok sektörde ortaya çıktığı gibi franchising sektöründe de görülmekte ve yönetimi ile işletme performansına doğrudan etki etmektedir. Bu çalışmanın amacı, franchising sisteminde örgütsel çatışma yönetiminin işletme performansına etkisini 4 alt boyutta (satış geliri, kârlılık, pazar payı, ve verimlilik) araştırmak ve sistemin içerisinde bulunan birey ve grupların memnuniyetini arttıracak tavsiyelerde bulunarak sistemin etkin bir şekilde çalışmasına katkıda bulunmaktır. Çalışmanın ilk bölümünde, franchising kavramı ve sisteminden, ikinci bölümünde, örgütsel çatışma kavramından genel hatları ile bahsedilecek, üçüncü bölümde ise Konya ilindeki franchising işletmeleri ile yapılan uygulama kısmı yer alacaktır. Çalışma sonunda, franchising sistemi, sistem içindeki birey ve gruplar ile gelecekteki çalışmalar için önerilere yer verilecektir.

Erişime Açık
Görüntülenme
12
22.03.2024 tarihinden bu yana
İndirme
1
22.03.2024 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
19 Nisan 2024 14:25
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
Franchising Sisteminde Örgütsel Çatışma Yönetiminin İşletme Performansına Etkisi: Konya İli Örneği
Yayın Türü
(dc.type)
Tez
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
DOĞAN, Mithat
Atıf Dizini
(dc.source.database)
Diğer
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Franchising
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Çatışma
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Örgütsel Çatışma
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Performans
Yayıncı
(dc.publisher)
KTO Karatay Üniversitesi
Tez Danışmanı
(dc.contributor.advisor)
GÜNDÜZ, Mehmet Akif
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2020
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
2022-01-04T08:54:17Z
Açık Erişim tarihi
(dc.date.available)
2022-01-04T08:54:17Z
Tez Türü
(dc.type.thesis)
Yüksek Lisans
Özet
(dc.description.abstract)
Globalleşen dünya ekonomisinin sonucu olarak literatüre yeni bir kavram olan franchising eklenmiştir. Küresel bir köy haline gelen dünyada artık ekonomik ve kültürel açıdan bir sınırdan söz edilememektedir. Büyük firmaların küçük firmaları kolayca alt edebildiği günümüz ekonomilerinde küçük firmalar ya da yatırımcılar çareyi büyük firmalara sığınmakta bulmuş, büyük firmalarda bunu fırsata çevirerek günümüz pazarlarının her bölgesine etkin ve ucuz bir biçimde ulaşabilmek için “franchising” denen ortaklık kavramını ortaya çıkarmışlardır. Franchising sistemi pazarları birbirinden ayıran fiziki sınırların olmadığı bu küresel rekabet ortamı içerisinde pazarın her yerinde bulunmayı sağlayan ve bunu etkin ve düşük maliyetle gerçekleştiren bir sistemdir. Franchise veren ve franchise alan işletmelerin rekabet edebilme seviyesini yukarılara taşımayı amaçlayan bu sistemin temelleri ABD’de bir yüzyıl öncesi kadar yakın bir zamana dayanmaktadır. Çatışma terimi ise uyuşmazlıklar, kutuplaşmalar ve çelişki gibi değişkenlerden meydana gelen ve yalnızca bireyler arasında değil tüm sosyal gruplarda ortaya çıkabilen toplumsal bir olgudur. Bu nedenle çatışma, her yerde beklenen bir süreçtir. İş hayatında insan ilişkileri fazla olduğundan, bu ilişkilerden kaynaklanan sorunlarla da sık sık karşılaşılmaktadır. Bu sorunlardan biri de örgütsel çatışmadır. Örgütsel çatışma, bir araya gelen grupların taleplerinin, eğilimlerinin ve hedeflerinin çelişmesinden kaynaklanan ve bireyler arası, grup içi ve gruplar arası çatışmalardan meydana gelebilen bir süreçtir. Bu süreç birçok sektörde ortaya çıktığı gibi franchising sektöründe de görülmekte ve yönetimi ile işletme performansına doğrudan etki etmektedir. Bu çalışmanın amacı, franchising sisteminde örgütsel çatışma yönetiminin işletme performansına etkisini 4 alt boyutta (satış geliri, kârlılık, pazar payı, ve verimlilik) araştırmak ve sistemin içerisinde bulunan birey ve grupların memnuniyetini arttıracak tavsiyelerde bulunarak sistemin etkin bir şekilde çalışmasına katkıda bulunmaktır. Çalışmanın ilk bölümünde, franchising kavramı ve sisteminden, ikinci bölümünde, örgütsel çatışma kavramından genel hatları ile bahsedilecek, üçüncü bölümde ise Konya ilindeki franchising işletmeleri ile yapılan uygulama kısmı yer alacaktır. Çalışma sonunda, franchising sistemi, sistem içindeki birey ve gruplar ile gelecekteki çalışmalar için önerilere yer verilecektir.
Yayın Dili
(dc.language.iso)
tr
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
http://hdl.handle.net/20.500.12498/5227
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve cerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms