Gelişen teknoloji ulaşım sektörünü de zamanla geliştirmiş ve karbon salınımı olmayan güç üretiminin elektrik motoru ile sağlandığı araçlar kullanılmaya başlanmıştır. Elektrikli araç kullanımı küresel olarak desteklenmektedir. Elektrikli araçların artması beraberinde şarj çözümleri konusunda yeni ihtiyaçlar doğurmaktadır. Elektrikli araç şarj sistemleri çıkış akımı çeşitliliğine göre iki ana guruba ayrılır. Bunlar AC ve DC’dir. Evlerde ve ofislerde en yaygın olarak kullanılan AC güç çıkışlı sistemlerdir. Şehirler arası rotalarda ve petrol istasyonları alanlarda ise DC yüksek hızlı şarj sistemleri kullanılmaktadır. Elektrikli araç kullanıcılarının büyük bir kısmı araçlarının şarj işlemini evde yapmak istemektedir. Bunun başlıca nedenleri halka açık istasyonlardaki enerji fiyatları ve şarj işlemi süresidir. Evlerde mevcut altyapı ve kullanılan enerji tüketimi gözlemlendiğinde evlere düşük güçlü şarj işlemleri için müsaitlik olduğu gözlemlenmektedir. Fakat elektrikli araç kullanıcıları bu düşük güç değerindeki şarj sistemleri ile çok uzun sürelerde şarj işlemi yapabilmektedirler. Bu sorun ise evdeki mevcut altyapıyı güncellemeden, mevcut altyapıyı maksimum verimde kullanılarak çözüme kavuşturulabilir. Elektrikli araç şarj sistemi, evin mevcut altyapı kapasitesini ve anlık olarak enerji tüketim değerlerini yorumlayarak çalıştığında altyapı kapasitesini en doğru şekilde kullanarak kullanıcılara maksimum güçte şarj imkanı sağlayacaktır. Bu optimizasyon sistemli şarj işlemi ile kullanıcılar altyapı güncellemesi yapmadan anlık olarak en optimum şekilde elektrikli araçlarının şarj işlemlerinin yapılması beklenilmektedir. Altyapısal revize olarak yapılması muhtemel olan elektrik dağıtım firması ile anlaşma gücü yükseltilmesi ve kablo kesit artırımı yapılmayarak sarfiyatın önüne geçilmiş olacaktır. Mevcut altyapının en verimli kullanımı ile binlerce elektrik proje revizesi yapılmadan ve yeni kablo harcanmadan elektrikli araçların şarj işlemleri hızla ve başarılı bir şekilde yapılmış olacaktır.
Eser Adı (dc.title) | Elektrikli Araç Şarj İstasyonlarının Güç Optimizasyonu |
Yayın Türü (dc.type) | Tez |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | ORAKCI, Onur |
Atıf Dizini (dc.source.database) | Diğer |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Elektrikli Araç |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Elektrikli Araç Besleme Donanımı |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Güç Optimizasyonu |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Yük Dengeleme |
Yayıncı (dc.publisher) | KTO Karatay Üniversitesi |
Tez Danışmanı (dc.contributor.advisor) | ÖZCAN, Abdulkadir |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2023 |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2023-12-06T07:34:57Z |
Açık Erişim tarihi (dc.date.available) | 2023-12-06T07:34:57Z |
Tez Türü (dc.type.thesis) | Yüksek Lisans |
Özet (dc.description.abstract) | Gelişen teknoloji ulaşım sektörünü de zamanla geliştirmiş ve karbon salınımı olmayan güç üretiminin elektrik motoru ile sağlandığı araçlar kullanılmaya başlanmıştır. Elektrikli araç kullanımı küresel olarak desteklenmektedir. Elektrikli araçların artması beraberinde şarj çözümleri konusunda yeni ihtiyaçlar doğurmaktadır. Elektrikli araç şarj sistemleri çıkış akımı çeşitliliğine göre iki ana guruba ayrılır. Bunlar AC ve DC’dir. Evlerde ve ofislerde en yaygın olarak kullanılan AC güç çıkışlı sistemlerdir. Şehirler arası rotalarda ve petrol istasyonları alanlarda ise DC yüksek hızlı şarj sistemleri kullanılmaktadır. Elektrikli araç kullanıcılarının büyük bir kısmı araçlarının şarj işlemini evde yapmak istemektedir. Bunun başlıca nedenleri halka açık istasyonlardaki enerji fiyatları ve şarj işlemi süresidir. Evlerde mevcut altyapı ve kullanılan enerji tüketimi gözlemlendiğinde evlere düşük güçlü şarj işlemleri için müsaitlik olduğu gözlemlenmektedir. Fakat elektrikli araç kullanıcıları bu düşük güç değerindeki şarj sistemleri ile çok uzun sürelerde şarj işlemi yapabilmektedirler. Bu sorun ise evdeki mevcut altyapıyı güncellemeden, mevcut altyapıyı maksimum verimde kullanılarak çözüme kavuşturulabilir. Elektrikli araç şarj sistemi, evin mevcut altyapı kapasitesini ve anlık olarak enerji tüketim değerlerini yorumlayarak çalıştığında altyapı kapasitesini en doğru şekilde kullanarak kullanıcılara maksimum güçte şarj imkanı sağlayacaktır. Bu optimizasyon sistemli şarj işlemi ile kullanıcılar altyapı güncellemesi yapmadan anlık olarak en optimum şekilde elektrikli araçlarının şarj işlemlerinin yapılması beklenilmektedir. Altyapısal revize olarak yapılması muhtemel olan elektrik dağıtım firması ile anlaşma gücü yükseltilmesi ve kablo kesit artırımı yapılmayarak sarfiyatın önüne geçilmiş olacaktır. Mevcut altyapının en verimli kullanımı ile binlerce elektrik proje revizesi yapılmadan ve yeni kablo harcanmadan elektrikli araçların şarj işlemleri hızla ve başarılı bir şekilde yapılmış olacaktır. |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | http://hdl.handle.net/20.500.12498/6068 |