Perakende (Süpermarket) Sektöründe Tedarik Ve Satın Alma Fonksiyonlarının Bilişim Teknolojileri Yardımıyla Gelişimi Ve Endüstri 4.0 Tabanlı Çözüm Modeli
Özet
Ürün ve hizmetlerin dijitalleşmesi, yaratıcı ve sanal zekaya dayalı dijital iş modellerinin oluşturulması, yatay ve dikey zincirlerin
dijital entegrasyonu, büyük verilerin doğru, güvenli ve verimli bir şekilde analiz edilebilmesi şeklinde ortaya çıkan Endüstri 4.0
perakende sektörü için de çok önemli çözümler ortaya koymaktadır. Dördüncü sanayi devrimi olarak adlandırılan bu süreç sadece
üretim ve sanayi işletmeleri için değil perakende ve hizmet sektörleri için de yeni imkânlar ortaya çıkarmaktadır.
Perakende sektörü açısından tedarik ve satın alma fonksiyonlarının doğru konumlandırılması ve işleyişi oldukça önemlidir.
Günümüzde perakende sektörü yerel ve global bazda hacimsel olarak çok fazla büyümesine rağmen verimliliklerde ciddi
düşmeler görülmektedir. Özellikle Türkiye’de perakende sektörünün son on yılda çok zor bir sürece girdiği görülmektedir.
Bunun en önemli sebebi artan rekabet ve değişen rekabet koşullarıdır. Perakendecilerin bu artan ve değişen rekabet koşullarında
hayatta kalabilmeleri için doğru bir tedarik ve satın alma yapısı kurabilmeleri oldukça önemlidir.
Bu çalışmada perakende sektörü içerisinde önemli bir yer tutan süpermarket işletmelerinin Endüstri 4.0 tabanlı olarak gelişen
bilişim ve internet teknolojileri sayesinde tedarik ve satın alma fonksiyonlarını doğru ve verimli şekilde yönetebilmeleri için bir
model önerisi ortaya konmaktadır The Industry 4.0, whose contribution it is to the digitalization of the products and the service, to the constitution of digital
business models based on creative artificial intelligence, to the digital integration of both horizontal and vertical chains, and to
the accurate, reliable and efficient analysis of greater data, also suggests significant help for the retail industry. Considered as
the fourth industrial revolution, this process reveals new opportunities not only for the producing and the industrial institutions,
but also for the retail and service sectors.
With regards to the retail industry, accurate positioning and operation of the functions of provision and purchase are quite
significant. At the present time, dramatic decrease in efficiency is observed although retail industry has shown a great deal of
volumetric growth nationally and globally. In particular, it is seen that the retail industry in Turkey has entered into a tough
process for the last ten years. The foremost reason for this is the increasing competition and the changing conditions of
competition. It is essential for the retailers to establish an accurate provision and purchase structure so as to survive in this
increasing and changing conditions of competition.
In this study, a model is proposed for the supermarket businesses, holding an important position in retail industry, to accurately
and efficiently manage the functions of provision and purchase thanks to informatics and internet technologies developing on
Industry 4.0 basis.
Koleksiyonlar
DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..