COVID-19 Pandemisi döneminde sosyal hizmet bölümlerinin boş kalan kontenjanları bize ne söylüyor?
ALPTEKİN, Kamil; TOPUZ, Selami; ZENGİN, Oğuzhan
Loading
Name | Size | Description |
---|---|---|
Kamil ALPTEKİN SH Bolumleri Bos Kontenjanlar.pdf | 2.631Mb | |
Kamil ALPTEKİN SH Bolumleri Bos Kontenjanlar.pdf | 2.631Mb |
Abstract
Türkiye’de sosyal hizmet eğitimi başlangıcından 2000’li yılların ortalarına kadar
büyüyememiş, 40 yılı aşkın bir süre boyunca eğitimi tek bir bölümle sürdürmek zorunda
kalmıştır. 2006 yılında dört bölümün açılmasıyla eğitimde büyüme ve genişleme dönemine
ancak girilebilmiş, 2021 yılı itibariyle 73 bölüme ulaşılmıştır. Büyüme dönemiyle birlikte ardı
ardına açılan yeni bölümlerin öğrenci kontenjanları hem abartılı sayılarıyla hem de uzunca bir
süre tam doluluk oranlarıyla dikkati çekmiştir. AAncak 2018 yılına gelindiğinde Vakıf
Üniversitelerindeki sosyal hizmet bölümlerinin kontenjan doluluk oranlarında bir azalma
gözlenmiş bu azalma 2019 ve 2020 yıllarında da devam etmiştir. 2021 yılına gelindiğinde ise
Vakıf üniversitelerindeki sosyal hizmet bölümlerinin kontenjanlarının doluluk oranlarında
keskin bir düşüş görülmektedir. 2021 yılında gözlenen bir başka çarpıcı gelişme ise devlet
üniversitesindeki bölümlerinde cereyan etmiş; özellikle Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu
Bölgesi’ndeki bölümlerin kontenjanlarının doluluk oranlarında hissedilir bir şekilde azalmaya
ilk kez şahit olunmuştur. Genel tabloya bakıldığında 73 bölümün yarısından biraz fazlası 2021
yılı için öngördüğü öğrenci kontenjanını doldurabilmiş, yarısına yakını ise dolduramamıştır.
Sosyal hizmet bölümlerinde kontenjan doluluk oranlarının azalmasıyla ortaya çıkan “boş
kontenjan olgusu” kuşkusuz sadece sosyal hizmet bölümlerine özgü olmayıp Türkiye’deki
yükseköğrenim politika ve uygulamalarında baş gösteren derin yapısal sorunların bir
tezahürüdür. Kuşkusuz bahse konu olgunun ortaya çıkışında bu dönemde ortaya çıkan ve bütün
dünyayı etkisi alan Covid 19 pandemisinin özellikle eğitim ve ekonomide neden olduğu
değişimlerin önemli etkileri vardır. Ancak kanımızca; somut bir ihtiyaç analizine dayanmayan,
plansız – programsız ve alt yapısız bölüm açma stratejisi Covid 19 pandemisinin ağına takılmış,
Pandeminin neden olduğu değişimlerle birleşerek, bir çarpan etkisiyle aslında birkaç yıl sonra
ortaya çıkacak bu tabloyu biraz daha öne çekmiştir. Bu çalışmada sosyal hizmet eğitiminin
mevcut durumu çerçevesinde sosyal hizmet bölümlerinde ortaya çıkan “boş kontenjan olgusu”
etraflıca ele alınacak ve Pandeminin bu olgu üzerindeki etkilerine değinilecektir.... Show more Show less