Değer Çalışmaları 2
Abstract
Toplumun ve sosyal etkileşimin unsurları tarafından belirlenmiş ortak davranışlar ve
normlar hakkında neyin doğru neyin yanlış, neyin kabul edilebilir ya da istenilmez olduğuna
dair temel ölçütler sunan değerler konusu sosyal bilimlerin ilgi duyduğu başlıklardan birisidir.
Değerlerin -gençliğin toplumdaki değerine atfen- bu sosyal kategoride nasıl anlamlandırıldığı
günümüz modern toplumlarında yaşlıların görece azalan, gençlerin artan önemi ile daha fazla
öne çıkmaktadır. Nitekim değerler konusunda yapılan çalışmalarda özellikle 2000li yıllardan
sonra gençlik odağı daha fazla göze çarpmaktadır. Bu ilginin kaynağı öncelikle, var olan
değerlerin sonraki kuşağa nasıl aktarıldığı, benzeşme ve farklılaşmaların ne yönde gerçekleştiği
gibi sorulara yakın olsa da bilgi teknolojilerindeki yeniliklerle birlikte sosyal değişmenin artan
hızının bu genç kategoride değer yönelimleri açısından nasıl karşılık bulduğu merakından
beslenmektedir. Özellikle kuşak çalışmaları ekseninde “z kuşağı” olarak adlandırılan günümüz
gençliğinin dünyayı, toplumsal kurumları ve sosyal ilişkileri hangi değerlerle
anlamlandırdıkları ve bu anlamlandırmanın diğer kuşaklardaki karşılıkları sosyolojik açıdan
önem atfedilen sorulardır. Nitekim sosyal düşüncenin modern bilim yaklaşımında kurucu
sosyologlardan günümüze, toplumsal düzen, uyum ve ilerleme fikirleri arasında kurulan ilişki,
düzenin sağlanmasında önemli bir role sahip olarak toplumsal değerleri referans
göstermektedir. Dolayısıyla gençlik ve değerler ilişkisi; özelde gençliğin değerleri konusu
önemini koruyacağa benzemektedir. Bu çalışmada öncelikle değer ve sosyal bir kategori olarak
gençlik konusu ele alınacak sonrasında gençlik ve değer ilişkisinde gençliğin değerlerine dair
sosyolojik referanslar irdelenecektir. Son olarak konunun pratik yönü olarak gençliğin değer
yönelimleri, bu çalışmanın yazarları ve bazı diğer araştırmacılar tarafından gerçekleştirilen
ampirik çalışmalarda ortaya çıkan önemli bulgular çerçevesinde ele alınacaktır.
Collections

DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..