Teog Sınavında Başarılı Öğrencilerin İmam Hatip Lisesini Tercih Nedenleri Ve Sosyal Kimlik İnşa Sürecinde İmam Hatip Lisesinin Rolü
Abstract
Çalışmanın amacı 2015-2016 TEOG sınavında başarılı olan öğrencilerin öğrenim görmek için İmam Hatip Lisesini tercih etme
nedenlerini tespit edebilmek ve öğrencilerin kimlik edinme sürecinde sosyalizasyon aracı olarak kabul edilen eğitim kurumunu
temsilen İmam Hatip Lisesi’nin rolünün olup olmadığını anlamaktır. Çalışma grubu 2015-2016 yılında TEOG sınavında 500-475 puan
alan ve Konya il merkezindeki mevcut İmam Hatip Liselerini tercih eden öğrencilerden oluşmaktadır. Çalışma, nitel araştırma yöntemi
ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak görüşme tekniği kullanılmış ve yarı yapılandırılmış görüşme formu
hazırlanmıştır. Görüşme formu TEOG sınav sonucuna göre Konya ili merkez ilçelerinde bulunan Anadolu İmam Hatip Liselerinden
birini tercih edip kayıt yaptıran toplam 26 öğrenci ile yüz yüze yapılarak uygulanmıştır. Çalışma verileri içerik analizi tekniği ile
çözümlenmiştir. Çalışma bulgularına göre öğrencilerin öncelikle dini eğitim alma istekleri, etkin bir akademik öğretim görme
hedefleri ile ebeveyn ve sosyal çevre etkisi ile İHL’ni tercih ettikleri, İmam Hatip Lisesi’nde almış oldukları din ve değer eğitiminin
kimlik gelişimlerinde ve gelecekteki sosyal yaşam ağlarında olumlu kazanımlar sağlayacağını düşündükleri, İmam Hatipli olmayı
sosyal kimliklerinin bir unsuru olarak değerlendirdikleri tespit edilmiştir.
The aim of this study is to determine the reasons of choosing the Imam Hatip High School for the students who are successful
in the 2015-2016 TEOG examination and to see if the Imam Hatip High School has the role, in representation of the educational
institution which is accepted as the tool of socialization in the process of identity acquisition. The study group has consisted of the
students who had 500-475 points in the TEOG exam in 2015-2016 and who have preferred the existing the Imam Hatip High Schools in the center of Konya Province. As the method of the study, qualitative research design has been preferred. The interview form has been applied to a total of 26 students face to face who have applied to and enroll in one of the Anatolian Imam Hatip High Schools in the central districts of Konya according to the results of TEOG examination. The study data has been analyzed by content analysis technique. According to the study findings, it has been determined that the students primarily want to receive religious education with the aim of an effective academic education and with the effects of the parents and the social environment on the choice of the school, and that they think that the religious and value education they have received in Imam Hatip High School will provide positive gains in their identity development and their future social life Networks and that they consider being a Imam Hatip graduate as an element of their social identity.
Collections

DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..