Doğada gayesiz hiçbir varlık düşünülemez, hemen her şey tesadüfler sonucunda değil, aksine bir amaçla ve işlevle yer almaktadır. İşlevin tarif ettiği ve ona uygun olarak düşünülen biçimin uygulanabilecek bir şekilde düzenlenmesi işi tasarım olarak adlandırılır. Bu genel tanımda da ifade edilen tasarımın; düşünme, işlev ve biçime dönüşme basamakları birbirini izleyen ve pekiştiren oluşum aşamalarıdır. Tasarım böyle bir süreç sonucunda oluşur. Tasarım sürecinde araştırma ve inceleme ile gerekli tüm bilgiler toplanır. Bu bilgiler ışığında "ana fikir" tanımlanır. Böylece elde edilen fikirler geliştirilerek, değerlendirme yöntemleri ile sentez aşamasında çözüm elde edilir. Bundan sonra şekillendirme, düzen kurma, tasarım üretme aşamasına ulaşılır. Tasarım bir süreç gerektirir. Bu süreç de "Temel Tasarım Öğeleri ve İlkeleri" bilinçli ve zorunlu olarak kullanılır. Bu nedenle "Temel Tasarım Öğeleri ve İlkeleri"ni tüm kavram ve yöntemleriyle bilmek gerekmektedir. Tasarım eğitimi alan öğrencilere yardımcı olabilecek bu bilgilerde yer alan kavram ve yöntemleri; gelişen teknolojik yaklaşımlar ışığında ve çağın değişim döngüsü içerisinde yeniden ele almak katkı sağlayacaktır. Bu yaklaşımla "Temel Tasarım Öğeleri ve İlkeleri" başlı başına bir kitap konusu olmaktadır. Tasarım sürecinde faydalı olacağını düşündüğümüz bu kitap böyle bir düşüncenin ürünüdür. Kitabın Birinci bölümünde; "Tanımlar ve Süreçler", ikinci bölümünde; "Temel Tasarım Öğeleri" ile tanımlara bağlı örneklerin açıklamaları ve uygulamalar yer almaktadır. "Temel Tasar Öğeleri" düzenlenirken, tasarıma şekil veren öğeler, tıpkı doğada olduğu gibi belli bir sistem dahilinde bir araya gelirler. Tasarım öğelerinin bir araya gelişlerinde kendi disiplini içerisinde kural ve sistemlere uyulmaktadır. Bu kural ve sistemler ise üçüncü bölümde; "Temel Tasarım İlkeleri" başlığı adı altında yine örnekleri ile birlikte yer almaktadır. Bu kitapla birlikte sanat eğitimi alan öğrenciler, "Temel Tasarım Öğe ve İlkeleri"ni teorik olarak öğrenirken, edindiği bilgiler ışığında uygulamalar yaparak bilgi ve becerilerini geliştirmiş, aynı zamanda üretilen tasar'ı (eser) kritik etmiş olacaklardır. Sanat eğitimine katkıda bulunması amacıyla hazırlanmış olan "Temel Tasarım" kitabı, elbette ki kendi başına yeterli olmayacaktır, ancak sanat eğitimi veren kuruluşlarda yürütülen tasarım derslerine kaynak olacak uygulama ve örneklerin yetersizliği dikkate alındığında mühim bir boşluğu dolduracaktır.
Eser Adı (dc.title) | Temel Tasarım |
Yayın Türü (dc.type) | Kitap |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | ÇINAR, Kerim |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | ÇINAR, Semra |
Atıf Dizini (dc.source.database) | Diğer |
Yayıncı (dc.publisher) | KTO Karatay Üniversitesi Yayınları |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2018 |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2019-07-11T13:52:38Z |
Açık Erişim tarihi (dc.date.available) | 2019-07-11T13:52:38Z |
Özet (dc.description.abstract) | Doğada gayesiz hiçbir varlık düşünülemez, hemen her şey tesadüfler sonucunda değil, aksine bir amaçla ve işlevle yer almaktadır. İşlevin tarif ettiği ve ona uygun olarak düşünülen biçimin uygulanabilecek bir şekilde düzenlenmesi işi tasarım olarak adlandırılır. Bu genel tanımda da ifade edilen tasarımın; düşünme, işlev ve biçime dönüşme basamakları birbirini izleyen ve pekiştiren oluşum aşamalarıdır. Tasarım böyle bir süreç sonucunda oluşur. Tasarım sürecinde araştırma ve inceleme ile gerekli tüm bilgiler toplanır. Bu bilgiler ışığında "ana fikir" tanımlanır. Böylece elde edilen fikirler geliştirilerek, değerlendirme yöntemleri ile sentez aşamasında çözüm elde edilir. Bundan sonra şekillendirme, düzen kurma, tasarım üretme aşamasına ulaşılır. Tasarım bir süreç gerektirir. Bu süreç de "Temel Tasarım Öğeleri ve İlkeleri" bilinçli ve zorunlu olarak kullanılır. Bu nedenle "Temel Tasarım Öğeleri ve İlkeleri"ni tüm kavram ve yöntemleriyle bilmek gerekmektedir. Tasarım eğitimi alan öğrencilere yardımcı olabilecek bu bilgilerde yer alan kavram ve yöntemleri; gelişen teknolojik yaklaşımlar ışığında ve çağın değişim döngüsü içerisinde yeniden ele almak katkı sağlayacaktır. Bu yaklaşımla "Temel Tasarım Öğeleri ve İlkeleri" başlı başına bir kitap konusu olmaktadır. Tasarım sürecinde faydalı olacağını düşündüğümüz bu kitap böyle bir düşüncenin ürünüdür. Kitabın Birinci bölümünde; "Tanımlar ve Süreçler", ikinci bölümünde; "Temel Tasarım Öğeleri" ile tanımlara bağlı örneklerin açıklamaları ve uygulamalar yer almaktadır. "Temel Tasar Öğeleri" düzenlenirken, tasarıma şekil veren öğeler, tıpkı doğada olduğu gibi belli bir sistem dahilinde bir araya gelirler. Tasarım öğelerinin bir araya gelişlerinde kendi disiplini içerisinde kural ve sistemlere uyulmaktadır. Bu kural ve sistemler ise üçüncü bölümde; "Temel Tasarım İlkeleri" başlığı adı altında yine örnekleri ile birlikte yer almaktadır. Bu kitapla birlikte sanat eğitimi alan öğrenciler, "Temel Tasarım Öğe ve İlkeleri"ni teorik olarak öğrenirken, edindiği bilgiler ışığında uygulamalar yaparak bilgi ve becerilerini geliştirmiş, aynı zamanda üretilen tasar'ı (eser) kritik etmiş olacaklardır. Sanat eğitimine katkıda bulunması amacıyla hazırlanmış olan "Temel Tasarım" kitabı, elbette ki kendi başına yeterli olmayacaktır, ancak sanat eğitimi veren kuruluşlarda yürütülen tasarım derslerine kaynak olacak uygulama ve örneklerin yetersizliği dikkate alındığında mühim bir boşluğu dolduracaktır. |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | https://hdl.handle.net/20.500.12498/1459 |