• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • ENSTİTÜLER
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Elektrik ve Bilgisayar Mühendisliği
  • Tezler
  • View Item
  •   DSpace Home
  • ENSTİTÜLER
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Elektrik ve Bilgisayar Mühendisliği
  • Tezler
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Toplu Taşıma Ağlarında Zamana Bağlı Sorgu Tabanlı Bir Güzergah Planlama Tekniği

Thumbnail
View/Open
572734.pdf (10.48Mb)
Date
2019-06-12
Author
YILDIRIM, Mustafa
Metadata
Show full item record
Abstract
Bu çalışmada toplu taşıma ağlarında güzergah planlama problemini sorgu tabanlı bir algoritma ile çözdük. Bu yaklaşımda öncelikle toplu taşıma hatlarının güzergahlarında bulunan durakları, bu durakların sıralarını, ardışık duraklar arası geçme zamanlarını ve haftalık tarifelerini tablolaştırıyoruz. Akabinde; bu birincil tablolardan, hatları ikili ve daha çoklu kesiştirerek, kesişim duraklarının listelendiği yeni ikincil tablolar oluşturuyoruz. Tüm bu birincil ve ikincil tablolar üzerinde sorgular koşturarak alternatif tüm güzergahları oluşturuyoruz. Çıkan sonuçların en kısa yolculuk süresine göre sıralanması ile tüm çözümleri listeliyoruz. Geliştirdiğimiz algoritmayı öncelikle bir test senaryosu üzerinde uyguladık. Daha sonra Konya şehri için toplu taşıma güzergah uygulaması haline getirdik. Sorgu tabanlı uygulamamız tek veya daha çok hat kullanılan çözümlerde oldukça kısa sürelerde sorgulara cevap verebilmektedir. In this study, we solved the problem of route planning in public transport networks by a query based algorithm. In this approach, we first tabulate the stops located on the routes of public transport lines as well as the order of these stops, the passing times between consecutive stops and weekly tariffs. Subsequently; from these primary tables, we create new secondary tables listing intersection stops by intersecting the lines in binary and multiple-combinations. We are creating all alternative routes by running queries on all these primary and secondary tables. We list all the solutions by sorting the results according to the shortest journey time. We developed the algorithm firstly on a test scenario. Then we have programmed the public transport itinerary application for a city in Turkey, Konya. Our query-based application is able to respond, queries quite quickly in scenarios involving single or more lines.
URI
http://hdl.handle.net/20.500.12498/1578
Collections
  • Tezler [19]





Creative Commons License
DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace software copyright © 2002-2022  LYRASIS
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 



| Yönerge | Rehber | İletişim |

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2022  LYRASIS
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV