Perakende İşletmelerin Dağıtım Kanallarından Beklentileri, İşletme Büyüklüğünü Etkileyen Değişkenler Boyutunda Analizi
Abstract
Perakendeciler için dağıtım kanalları, tedarik zincirleri devamlılıklarını sağlamaları ve ihtiyaç duydukları
ürünleri temin edebilmeleri için hayati önem taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı firmaların dağıtım kanalından
beklentilerinin tespit edilmesi, firmanın büyüklüğünü belirleyen değişkenlerin firma niteliği ve katılımcı
demografik boyutunda analiz edilmesidir. Konya bölgesinde faaliyet gösteren 137 perakende lastik firmasından
114’ü ile 01 Eylül – 20 Ekim 2016 tarihleri arasında yüz yüze görüşülmüştür. Gerekli veriler bu görüşme
esnasında anket metodu kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın sadece Konya bölgesinde faaliyet gösteren
lastik perakende noktalarını kapsıyor olması araştırmanın kısıdını oluşturmaktadır. Dağıtım kanalını etkileyen
boyutlara dair yapılan analiz sonucunda finansın, tekniğin, ürünün en fazla önemsenen boyutta olduğu ve firma,
reklam, sipariş ve de sevkiyatın en az önemsenen boyutta olduğu görülmüştür. Ürün boyutunda ürünün kalitesi,
finans boyutunda ödeme kolaylığının sağlanması, sevkiyat boyutunda zamanında teslimatın yapılması, sipariş
boyutunda ürünün olup olmadığına yönelik hızlı cevap alınması, teknik boyutta firmanın garanti şartlarına
uyması, reklam boyutunda reklam desteğinin verilmesi ve firma boyutunda verilen taahhütlerin zamanında
yerine getirilmesinin en fazla önemseneler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların eğitim durumu ile
firmanın çalışan sayısı arasında anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Yapılan bu analiz ve ölçüm neticesinde elde
edilen sonuçların hem perakende hem de dağıtım kanallarının gelecekteki sektör planlarına katkı sağlayacak
olması bu araştırmayı önemli kılmaktadır.
Collections

DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..