Otomotiv Tedarik Zincirinde Risk Değerlendirmesi için Bulanık AHP ve TOPSIS ile Bütünleşik Bir Yaklaşım

Tedarik zinciri risk yönetimi (TZRY), tedarik zincirinin sürekliliği ve karlılığına yönelik tehditleri tanımlamak, izlemek, tespit etmek ve azaltmak için bir kuruluşun koordineli gayretleridir. Tedarik zinciri operasyonlarının genellikle dış kaynak sağlayıcılar tarafından gerçekleştirilmesi ile tehditlerin daha az görünür olmasından dolayı riskleri tanımlamak daha zor hale gelmiştir. Bu nedenle, bu çalışmada otomotiv yan sanayi sektöründeki bir firmada tedarik zinciri yönetimindeki riskleri önceliklendirmek ve analiz etmek için bütünleşik AHP ve TOPSIS yaklaşımı sağlanması amaçlanmıştır. Bu amaçla dört aşamadan oluşan bütünleşik bir çözüm yaklaşımı uygulanmıştır. İlk aşamada, TZRY’nde belirlenen kriterlerin ağırlıklarını elde edebilmek için ikili karşılaştırma matrisleri ile uzmanların görüşleri toplanmıştır. Bu aşamada, analitik hiyerarşi prosesi (AHP) kesin ve bulanık ortamda risk önceliklerini tespit etmek için kullanılmıştır. İkinci aşamada, bulanık dilsel ifadeler tedarikçilerin risk değerlendirmelerini belirlenen kriterlerine göre derecelendirmek için kullanılmıştır. Üçüncü aşamada, belirlenen risk seviye ağırlıkları ve risk değerlendirmeleri TOPSIS yönteminde kullanılarak tedarikçilerin risk puanları hesaplanmıştır. Dördüncü aşamada, elde edilen risk puanlarına göre tedarikçiler için çeşitli çıkarımlar belirlenmiştir. Son olarak, önerilen yaklaşımın etkinliğini göstermek için otomotiv yan sanayinde parça üreten bir firma üzerinde önerilen yaklaşımın uygulaması gerçekleştirilmiştir. Belirlenen altı risk kategorisi için Operasyonel Risk > Finansal Risk > Tedarik Riski > Bilgi Riski > Sosyal ve Çevresel Risk > Ürün Kurtarma Riski = Talep Riski sıralaması elde edilmiş, operasyonel risklerin en önemli kriter olduğu sonucuna varılmıştır. Sonuçlar ayrıca, kesin ve bulanık ortamda elde edilen risk önceliklerinin tedarikçilerin sıralamasında bir farklılık olmadığını göstermiştir.

Görüntülenme
2
22.03.2024 tarihinden bu yana
İndirme
1
22.03.2024 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
09 Nisan 2024 17:21
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
Otomotiv Tedarik Zincirinde Risk Değerlendirmesi için Bulanık AHP ve TOPSIS ile Bütünleşik Bir Yaklaşım
Yayın Türü
(dc.type)
Diğer
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
ÇALIK, Ahmet
DOI Numarası
(dc.identifier.doi)
0.20491/isarder.2018.553
Atıf Dizini
(dc.source.database)
TRDizin
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Bulanık AHP
Konu Başlıkları
(dc.subject)
TOPSIS
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Risk Analizi
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Otomotiv Sektörü
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2018
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
2020-08-07T13:20:33Z
Açık Erişim tarihi
(dc.date.available)
2020-08-07T13:20:33Z
Kaynak
(dc.source)
İşletme Araştırmaları Dergisi
Özet
(dc.description.abstract)
Tedarik zinciri risk yönetimi (TZRY), tedarik zincirinin sürekliliği ve karlılığına yönelik tehditleri tanımlamak, izlemek, tespit etmek ve azaltmak için bir kuruluşun koordineli gayretleridir. Tedarik zinciri operasyonlarının genellikle dış kaynak sağlayıcılar tarafından gerçekleştirilmesi ile tehditlerin daha az görünür olmasından dolayı riskleri tanımlamak daha zor hale gelmiştir. Bu nedenle, bu çalışmada otomotiv yan sanayi sektöründeki bir firmada tedarik zinciri yönetimindeki riskleri önceliklendirmek ve analiz etmek için bütünleşik AHP ve TOPSIS yaklaşımı sağlanması amaçlanmıştır. Bu amaçla dört aşamadan oluşan bütünleşik bir çözüm yaklaşımı uygulanmıştır. İlk aşamada, TZRY’nde belirlenen kriterlerin ağırlıklarını elde edebilmek için ikili karşılaştırma matrisleri ile uzmanların görüşleri toplanmıştır. Bu aşamada, analitik hiyerarşi prosesi (AHP) kesin ve bulanık ortamda risk önceliklerini tespit etmek için kullanılmıştır. İkinci aşamada, bulanık dilsel ifadeler tedarikçilerin risk değerlendirmelerini belirlenen kriterlerine göre derecelendirmek için kullanılmıştır. Üçüncü aşamada, belirlenen risk seviye ağırlıkları ve risk değerlendirmeleri TOPSIS yönteminde kullanılarak tedarikçilerin risk puanları hesaplanmıştır. Dördüncü aşamada, elde edilen risk puanlarına göre tedarikçiler için çeşitli çıkarımlar belirlenmiştir. Son olarak, önerilen yaklaşımın etkinliğini göstermek için otomotiv yan sanayinde parça üreten bir firma üzerinde önerilen yaklaşımın uygulaması gerçekleştirilmiştir. Belirlenen altı risk kategorisi için Operasyonel Risk > Finansal Risk > Tedarik Riski > Bilgi Riski > Sosyal ve Çevresel Risk > Ürün Kurtarma Riski = Talep Riski sıralaması elde edilmiş, operasyonel risklerin en önemli kriter olduğu sonucuna varılmıştır. Sonuçlar ayrıca, kesin ve bulanık ortamda elde edilen risk önceliklerinin tedarikçilerin sıralamasında bir farklılık olmadığını göstermiştir.
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
http://hdl.handle.net/20.500.12498/3228
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve cerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.
Tamam

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms