Detaylı Arama

İptal
Bulunan: 3 Adet 0.001 sn
- Eklemek veya çıkarmak istediğiniz kriterleriniz için 'Dahil' / 'Hariç' seçeneğini kullanabilirsiniz. Sorgu satırları birbirine 'VE' bağlacı ile bağlıdır.
- İptal tuşuna basarak normal aramaya dönebilirsiniz.
Filtreler
Erişime Açık

Vesâik-i Bektaşiyân'da Yer Almayan Rumeli'deki Bektaşi Yapıları (1400-1826)

DEĞERLİ, Ayşe | KÜÇÜKDAĞ, Yusuf

Çok sayıda Yesevi şeyhi XIII. yüzyılda Orta Asya’dan Anadolu’ya gelip tekke açmış; yerleştikleri bölgelerde bağlı bulundukları Ahmed Yesevi’nin görüşlerini yaymaya başlamışlardır. Bunlardan biri de Hacı Bektaş Veli’dir. O, Anadolu’ya gelince Sulucakarahöyük’e yerleşmiş; burada kurduğu tekkede bir Yesevi şeyhi olarak faaliyet göstermiştir. Ölümünden çok sonra II. Bayezid, Balım Sultan’a Bektaşi tarikatını kurdurmuş, onlarca Bektaşi kökenli mutasavvıf Balkanlar, İstanbul, Anadolu ve Orta Doğu olmak üzere dört ana bölge üzerinden Osmanlı’nın değişik yerlerinde inşa ettikleri tekke ve zaviyelerde ...Daha fazlası

Erişime Açık

Vaka-i Hayriye'ye Kadar Anadolu'da Bektaşi Tekkeleri ve Zaviyeleri

DEĞERLİ, Ayşe | KÜÇÜKDAĞ, Yusuf

Bektaşilik, birbirine aykırı pek çok ögeyi barındıran, dili Türkçe olan ve senkretik bir öğretidir. XVI. yüzyıl başlarında Osmanlı Devleti tarafından Safevi yayılmacılığının önlenmesi için desteklenmiş; Balım Sultan ile başlayan mücerred derviş teşkilatı varlığını resmen 1925’e kadar sürdürmüştür. Anadolu’daki Rafızî ve Kızılbaş toplulukları Osmanlı yönetimine bağlamak ve bu hareketler üzerinde “yatıştırıcı” rol almak gibi bir hizmet için Bektaşilik teşvik edilmiştir. Anadolu, Rumeli ve Ortadoğu coğrafyasında pek çok tekke ve zaviyesi açılmıştır. Bu çalışmada, arşiv kaynakları ve ilgili litera ...Daha fazlası

Erişime Açık

Mogosa’da Bir Bektaşi Yapısı: Ağlayan Dede Zaviyesi

KÜÇÜKDAĞ, Yusuf | DEĞERLİ, Ayşe

Türkler arasında XI. yüzyılda Orta Asya’da Ahmed Yesevî ile başlayıp Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde Anadolu ve Balkanlar’a yayılan tasavvufun, Türk kültürünün şekillenmesinde önemli bir yeri vardır. Bu yolla Türk insanı İslâmiyet’e ısındırılmış, yeni fethedilen topraklar kolonizatör dervişler vasıtasıyla geniş çapta Türkleştirilip İslamlaştırılmıştır. Kıbrıs’ta 1571’den itibaren benzer bir süreç yaşanmış, adada Osmanlı hakimiyetinin kaim kılınmasında tasavvufî yapılanma da etkili olmuştur. Mevlevilik, Bektaşilik, Nakşibendilik ile Celvetilik tarikatları Kıbrıs’ta tekke ve zaviyeler açarak ya ...Daha fazlası

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve cerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms