Toplu taşıma (TT), sürdürülebilir taşımacılığın gerekli ancak çok zorlu bir bileşenidir, çünkü Türkiye’de TT operasyonları yüksek maliyetlidir (genellikle sübvanse edilir) ve geleneksel olarak saha tecrübesine, yöneticilerin görüşlerine veya bireylerin geri bildirimlerine dayanarak planlanmış ve işletilmiştir. Kırsal alanlardan gelen büyük göçler nedeniyle kentsel alanların boyutundaki artışlar, TT planlama ve yönetiminde yeni bir zorluk katmanı yaratmıştır. Bu sorun, TT için katma değer olarak güvenilir veri toplanmasına olanak sağlayan akıllı kart sistemleri gibi son zamanlarda konuşlandırılan Akıllı Ulaşım Sistemleri (ITS) tarafından kısmen ele alınmıştır. Bu büyük veri kaynağı (ayda 1 milyon işlemi aşan), TT hizmetlerinin performansıyla ilgili görüşleri ortaya çıkarmak için büyük bir potansiyele sahip; bununla birlikte, temelindeki TT ağının iyileştirilmesi için düşük maliyetli bir fırsat olarak potansiyelini yerine getirmek için etkin analiz ve görselleştirme araçlarına ihtiyacı var. Bu çalışmanın temel amacı, Türkiye'deki bir büyükşehir belediyesinden alınan toplu taşıma akıllı kart verilerini analiz ederek başlıca seyahat modellerini (örneğin abonman yolculukları, çok yönlü taşımacılık kullanımı vb.) tespit etmektir. Dahası, bir Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ortamında TT talebinin zaman-mekansal haritalandırılması, en çok talep edilen hatların ve durakların tespit edilmesine olanak tanıyacak, böylece sahada ve kısa araştırmalar yoluyla toplanan ek verilerle daha detaylı değerlendirilebilecektir. TT hizmetlerinin genel erişilebilirliği, CBS ortamında, tarifeler ve TT rota verileri üzerinden değerlendirilirken, yüksek talepli TT duraklarının detaylı değerlendirilmesinin, TT erişilebilirliğini etkileyen faktörler ile ilgili görüşleri ortaya çıkarması beklenmektedir. TT talep haritalarının ve erişilebilirliğin çapraz değerlendirilmesi, akıllı kart verilerine dayanan TT performansını değerlendirmek için kullanılarak nüfusun ihtiyaçlarına daha iyi hizmet eden gelişmiş bir TT sistemi için önerilerde bulunacak, böylece çalışmanın gerçekleştirildiği şehirde ekonomik kalkınmaya ve sosyal hareketliliğe katkıda bulunacak ve bunları teşvik edecek.
Eser Adı (dc.title) | Konya Kentindeki Toplu Taşıma Kullanımı ve Etkinlik Değerlendirmesi |
Yayın Türü (dc.type) | Tez |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | ÖZKAN UZUN, Berra |
Atıf Dizini (dc.source.database) | Diğer |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Toplu Taşıma Erişilebilirliği |
Konu Başlıkları (dc.subject) | TT Performansı |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Akıllı Kart Verisi |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Büyük Veri |
Yayıncı (dc.publisher) | KTO Karatay Üniversitesi |
Tez Danışmanı (dc.contributor.advisor) | AKIN, Süleyman Kamil |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2021 |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2022-01-03T13:16:53Z |
Açık Erişim tarihi (dc.date.available) | 2022-01-03T13:16:53Z |
Tez Türü (dc.type.thesis) | Yüksek Lisans |
Özet (dc.description.abstract) | Toplu taşıma (TT), sürdürülebilir taşımacılığın gerekli ancak çok zorlu bir bileşenidir, çünkü Türkiye’de TT operasyonları yüksek maliyetlidir (genellikle sübvanse edilir) ve geleneksel olarak saha tecrübesine, yöneticilerin görüşlerine veya bireylerin geri bildirimlerine dayanarak planlanmış ve işletilmiştir. Kırsal alanlardan gelen büyük göçler nedeniyle kentsel alanların boyutundaki artışlar, TT planlama ve yönetiminde yeni bir zorluk katmanı yaratmıştır. Bu sorun, TT için katma değer olarak güvenilir veri toplanmasına olanak sağlayan akıllı kart sistemleri gibi son zamanlarda konuşlandırılan Akıllı Ulaşım Sistemleri (ITS) tarafından kısmen ele alınmıştır. Bu büyük veri kaynağı (ayda 1 milyon işlemi aşan), TT hizmetlerinin performansıyla ilgili görüşleri ortaya çıkarmak için büyük bir potansiyele sahip; bununla birlikte, temelindeki TT ağının iyileştirilmesi için düşük maliyetli bir fırsat olarak potansiyelini yerine getirmek için etkin analiz ve görselleştirme araçlarına ihtiyacı var. Bu çalışmanın temel amacı, Türkiye'deki bir büyükşehir belediyesinden alınan toplu taşıma akıllı kart verilerini analiz ederek başlıca seyahat modellerini (örneğin abonman yolculukları, çok yönlü taşımacılık kullanımı vb.) tespit etmektir. Dahası, bir Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ortamında TT talebinin zaman-mekansal haritalandırılması, en çok talep edilen hatların ve durakların tespit edilmesine olanak tanıyacak, böylece sahada ve kısa araştırmalar yoluyla toplanan ek verilerle daha detaylı değerlendirilebilecektir. TT hizmetlerinin genel erişilebilirliği, CBS ortamında, tarifeler ve TT rota verileri üzerinden değerlendirilirken, yüksek talepli TT duraklarının detaylı değerlendirilmesinin, TT erişilebilirliğini etkileyen faktörler ile ilgili görüşleri ortaya çıkarması beklenmektedir. TT talep haritalarının ve erişilebilirliğin çapraz değerlendirilmesi, akıllı kart verilerine dayanan TT performansını değerlendirmek için kullanılarak nüfusun ihtiyaçlarına daha iyi hizmet eden gelişmiş bir TT sistemi için önerilerde bulunacak, böylece çalışmanın gerçekleştirildiği şehirde ekonomik kalkınmaya ve sosyal hareketliliğe katkıda bulunacak ve bunları teşvik edecek. |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | http://hdl.handle.net/20.500.12498/5163 |