Tipografi, yazının bir düzen içinde boyutlandırılması, basılı hale getirilmesi sürecini kapsar. Açık ve anlaşılır iletişim tipografinin olanaklarına bağlıdır. Yazıyı oluşturan karakterin seçimi, harflerin dış ve iç boşlukları, birbirlerine oranı, zemin ve değer ilişkileri, algılamadaki önemli etmenlerdir. Kavram olarak deneysel tipografi modern çağın gereksinimleriyle harmanlanarak, hareketli yazının temellerini oluşturmuştur. Yazı biçimsel bir değişkenliğe uğrayarak İki boyutlu görüntülerin ardından üçüncü bir boyut ile daha etkili hale gelmiştir. Bu değişkenlik medya uygulamalarına da yansımış, kaydedilebilir sürekli görüntü olarak adlandırılan video ile bütünleşerek kinetik tipografi kavramının doğmasına zemin hazırlamıştır. Tipografi ve hareketin buluşması ile kinetik tipografi her alanda olduğu gibi sinema ve televizyon alanında da alternatif bir etki yaratmıştır. Teknolojik gelişmeler, sinema ve televizyon sektöründeki hızlı gelişim ve hedef kitlenin bilinçlenmesi, özellikle film jeneriklerinin daha dikkat çekici ve izleyiciye hitap etmesi, film ve dizi hakkında izleyiciye ipuçları vermesi ile sonuçlanmıştır. Bu çalışmada kinetik tipografinin film ve dizi jeneriklerine katkısı araştırılmış ve bu alanda daha sonra çalışma yapacak tasarımcılar için kaynak oluşturabilmek amaçlanmıştır. Bu bağlamda kinetik tipografi gelişiminin grafik tasarım ile ilgisi ve film jeneriklerinde kullanımı araştırılarak, kinetik tipografi ile hazırlanmış bazı film jenerikleri ile sınırlandırılmıştır. Seçilen jenerikler tipografi, görsel kullanımı, jenerik ve film ilişkisi kurgu ve hareket özellikleri göz önünde bulundurularak, hedef kitle açısından analiz edilmiştir. Bu analizler ışığında ''Hababam Sınıfı'' adlı Türk filmine kinetik tipografi ile bir jenerik uygulaması yapılarak sonuçlandırılmıştır.
Eser Adı (dc.title) | Kinetik Tipografinin Film ve Dizi Jeneriklerinde Kullanımı ve Bir Jenerik Uygulaması |
Yayın Türü (dc.type) | Tez |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | MÜEZZİNOĞLU, Betül |
Atıf Dizini (dc.source.database) | Diğer |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Grafik Tasarım |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Tipografi |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Kinetik Tipografi |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Jenerik |
Yayıncı (dc.publisher) | KTO Karatay Üniversitesi |
Tez Danışmanı (dc.contributor.advisor) | GÜMÜŞ, Çağrı |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2021 |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2022-01-03T13:21:53Z |
Açık Erişim tarihi (dc.date.available) | 2022-01-03T13:21:53Z |
Tez Türü (dc.type.thesis) | Yüksek Lisans |
Özet (dc.description.abstract) | Tipografi, yazının bir düzen içinde boyutlandırılması, basılı hale getirilmesi sürecini kapsar. Açık ve anlaşılır iletişim tipografinin olanaklarına bağlıdır. Yazıyı oluşturan karakterin seçimi, harflerin dış ve iç boşlukları, birbirlerine oranı, zemin ve değer ilişkileri, algılamadaki önemli etmenlerdir. Kavram olarak deneysel tipografi modern çağın gereksinimleriyle harmanlanarak, hareketli yazının temellerini oluşturmuştur. Yazı biçimsel bir değişkenliğe uğrayarak İki boyutlu görüntülerin ardından üçüncü bir boyut ile daha etkili hale gelmiştir. Bu değişkenlik medya uygulamalarına da yansımış, kaydedilebilir sürekli görüntü olarak adlandırılan video ile bütünleşerek kinetik tipografi kavramının doğmasına zemin hazırlamıştır. Tipografi ve hareketin buluşması ile kinetik tipografi her alanda olduğu gibi sinema ve televizyon alanında da alternatif bir etki yaratmıştır. Teknolojik gelişmeler, sinema ve televizyon sektöründeki hızlı gelişim ve hedef kitlenin bilinçlenmesi, özellikle film jeneriklerinin daha dikkat çekici ve izleyiciye hitap etmesi, film ve dizi hakkında izleyiciye ipuçları vermesi ile sonuçlanmıştır. Bu çalışmada kinetik tipografinin film ve dizi jeneriklerine katkısı araştırılmış ve bu alanda daha sonra çalışma yapacak tasarımcılar için kaynak oluşturabilmek amaçlanmıştır. Bu bağlamda kinetik tipografi gelişiminin grafik tasarım ile ilgisi ve film jeneriklerinde kullanımı araştırılarak, kinetik tipografi ile hazırlanmış bazı film jenerikleri ile sınırlandırılmıştır. Seçilen jenerikler tipografi, görsel kullanımı, jenerik ve film ilişkisi kurgu ve hareket özellikleri göz önünde bulundurularak, hedef kitle açısından analiz edilmiştir. Bu analizler ışığında ''Hababam Sınıfı'' adlı Türk filmine kinetik tipografi ile bir jenerik uygulaması yapılarak sonuçlandırılmıştır. |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | http://hdl.handle.net/20.500.12498/5164 |