Öykülerle Terapi Programının Dil Ve Konuşma Bozukluğu Olan Çocukların Duygu Yönetimi Becerilerine Etkisi

Bu araştırmanın amacı, Öykülerle Terapi Programının dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların duygu yönetimi becerilerine olan etkisinin incelenmesidir. Tek grup öntestsontest kontrol grupsuz deneysel desenin kullanıldığı araştırma, 5-8 yaş arası dil konuşma bozukluğu olan 14 çocuk ile yürütülmüştür. Öykülerle Terapi Programında araştırmacı tarafından hazırlanan 9 öykü (3 öfke, 3 üzüntü, 3 endişe) yer almaktadır. Her duyguyla ilgili okunan ilk öykü; çocuklara yaşadıkları sorun ile ilgili bakış açısı kazandırmaya ikinci öykü; dışsal bir müdahale ile duygu yönetim becerisi kazandırmaya üçüncü öykü; içsel bir müdahale ile duygu yönetim becerisi kazandırmaya yönelik olarak planlanmıştır. Hazırlanan öyküler çocuklara üç kere okunmuş ve program toplam 14 haftada tamamlanmıştır. Programda terapötik öyküleri okuma sırasında figürler kullanma ile birlikte soru sorma ve resim çizme stratejileri kullanılmıştır. Programa katılan çocuklara uygulama öncesinde ve sonrasında Çocuklarda Duygu Yönetim Becerileri Öfke, Üzüntü ve Endişe Ölçekleri ve annelere yarı yapılandırılmış görüşme formları uygulanmıştır. Elde edilen veriler Wilcoxon İşaretli Sıralar testi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öykülerle terapi programının dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların öfke, üzüntü ve endişe duyguları ile başa çıkma becerilerini arttırmada; bastırma ve düzenlenmemiş ifade kullanımını azaltmada etkili olduğu tespit edilmiştir. Anne gözlemlerine göre, öykülerle terapi programının dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların öfke, üzüntü, endişe duygularını düzenlenmemiş ifade etme davranışlarında azalma, başa çıkma becerilerini arttırdığı belirlenmiştir. Ayrıca program öncesinde 10 çocuk ebeveyn desteği ile duygu kontrolü sağlarken program sonrasında 4 çocuğun ebeveyn desteği ile duygu kontrolü sağladığı görülmektedir. Bu sonuçlara göre öykülerle terapi programının dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların duygularını yönetme becerisi kazanmalarında etkili olduğu söylenebilir.

Erişime Açık
Görüntülenme
30
22.03.2024 tarihinden bu yana
İndirme
1
22.03.2024 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
24 Nisan 2024 22:50
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
Öykülerle Terapi Programının Dil Ve Konuşma Bozukluğu Olan Çocukların Duygu Yönetimi Becerilerine Etkisi
Yayın Türü
(dc.type)
Tez
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
KILIÇ, Seda
Atıf Dizini
(dc.source.database)
Diğer
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Öykülerle Terapi
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Dil ve Konuşma Bozukluğu
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Öfke Duygusu Yönetimi Becerisi
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Üzüntü Duygusu Yönetimi Becerisi
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Endişe Duygusu Yönetimi Becerisi
Yayıncı
(dc.publisher)
KTO Karatay Üniversitesi
Tez Danışmanı
(dc.contributor.advisor)
BÜYÜKTAŞKAPU SOYDAN, Sema
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2021
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
2022-01-04T09:08:48Z
Açık Erişim tarihi
(dc.date.available)
2022-01-04T09:08:48Z
Tez Türü
(dc.type.thesis)
Yüksek Lisans
Özet
(dc.description.abstract)
Bu araştırmanın amacı, Öykülerle Terapi Programının dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların duygu yönetimi becerilerine olan etkisinin incelenmesidir. Tek grup öntestsontest kontrol grupsuz deneysel desenin kullanıldığı araştırma, 5-8 yaş arası dil konuşma bozukluğu olan 14 çocuk ile yürütülmüştür. Öykülerle Terapi Programında araştırmacı tarafından hazırlanan 9 öykü (3 öfke, 3 üzüntü, 3 endişe) yer almaktadır. Her duyguyla ilgili okunan ilk öykü; çocuklara yaşadıkları sorun ile ilgili bakış açısı kazandırmaya ikinci öykü; dışsal bir müdahale ile duygu yönetim becerisi kazandırmaya üçüncü öykü; içsel bir müdahale ile duygu yönetim becerisi kazandırmaya yönelik olarak planlanmıştır. Hazırlanan öyküler çocuklara üç kere okunmuş ve program toplam 14 haftada tamamlanmıştır. Programda terapötik öyküleri okuma sırasında figürler kullanma ile birlikte soru sorma ve resim çizme stratejileri kullanılmıştır. Programa katılan çocuklara uygulama öncesinde ve sonrasında Çocuklarda Duygu Yönetim Becerileri Öfke, Üzüntü ve Endişe Ölçekleri ve annelere yarı yapılandırılmış görüşme formları uygulanmıştır. Elde edilen veriler Wilcoxon İşaretli Sıralar testi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öykülerle terapi programının dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların öfke, üzüntü ve endişe duyguları ile başa çıkma becerilerini arttırmada; bastırma ve düzenlenmemiş ifade kullanımını azaltmada etkili olduğu tespit edilmiştir. Anne gözlemlerine göre, öykülerle terapi programının dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların öfke, üzüntü, endişe duygularını düzenlenmemiş ifade etme davranışlarında azalma, başa çıkma becerilerini arttırdığı belirlenmiştir. Ayrıca program öncesinde 10 çocuk ebeveyn desteği ile duygu kontrolü sağlarken program sonrasında 4 çocuğun ebeveyn desteği ile duygu kontrolü sağladığı görülmektedir. Bu sonuçlara göre öykülerle terapi programının dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların duygularını yönetme becerisi kazanmalarında etkili olduğu söylenebilir.
Yayın Dili
(dc.language.iso)
tr
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
http://hdl.handle.net/20.500.12498/5237
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve cerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms