Bu çalışmanın amacı, Uganda'daki yükseköğretim kurumlarında kadın akademisyenler için cam tavan engellerini belirlemektir. Bu doğrultuda araştırmacı, Uganda İslam Üniversitesi'ndeki (IUIU) kadın akademisyenler üzerinde araştırma gerçekleştirmiştir. Bu araştırmanın temel amacı, yükseköğretim kurumlarında çalışan kadın akademisyenlerin cam tavan bariyerlerinin varlığını ve cam tavan algılarını ölçmek ve üst yönetim pozisyonlarına yükselmeleri için cam tavan bariyer bileşenlerinin neler olduğunu belirlemektir. Araştırmada çevrimiçi anket kullanılarak nicel bir araştırma tasarımı kullanılmıştır. Bu çalışmada 180 örneklem sayı evreni temsil etmektedir. Bunlardan 152’si ise amaçlı bir örneklem olarak kullanılmıştır. Nicel veriler, Sosyal Bilimler için İstatistik paketi (SPSS) kullanılarak analiz edilmiş ve sonuçlar, frekans ve yüzdeleri veren tablolar ve çizelgelerde özetlenmiştir. Çalışmanın tanımlayıcı istatistiksel bulguları, IUIU'daki kadın akademisyenlerin kariyerlerinde ilerlemede hala cam tavan sendromu ile karşı karşıya olduklarını göstermiştir. Tek Yönlü ANOVA analizi sonuçları, kadın akademisyenlerin medeni durumlarının Cam Tavan Sendromu (CTS) algısında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığını göstermiştir. Kadın Akademisyenlerin yaş grupları, meslek unvanları ve CTS algılarına göre anlamlı bir farklılık vardır. Kadın akademisyenlerin CTS algıları ile mesleki deneyimlerinde anlamlı bir farklılık yoktur. Araştırmacı, kadının toplumdaki yerini belirleyen değerlerin kadınların iş gücüne katılımını teşvik edecek şekilde değiştirilmesiyle bu engellerin aşılabileceğini önermektedir. Araştırmacı ayrıca, kadın akademisyenlerin iş yerlerindeki toplumsal cinsiyet ön yargılarını aşmak için alternatif olarak daha yüksek pozisyonlara hak kazanmaları için yetiştirilmelerini ve kadın akademisyenlerin, erkek ağırlıklı toplumda olumsuz algılara karşı koymak için yeteneklerini defalarca kanıtlamaları ve diğerlerinden daha iyi performans göstermeleri gerektiğini önermektedir. Araştırmacı, kadınlar için çalışma alanını eşitlemek ve kadınların ilerlemesini engelleyen bir cam tavan olduğu efsanesini ortadan kaldırmak için hala yapılması gereken işler olduğu sonucuna varmıştır. Bu çalışmanın sonuçları, cam tavanı kırmak ve kariyerlerinde ilerlemek isteyen kadınlar için faydalıdır.
Eser Adı (dc.title) | Kadın Akademisyenlerin Cam Tavan Sendromu Üzerine Bir Araştırma: Uganda İslam Üniversitesi Örneği |
Yayın Türü (dc.type) | Tez |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | NAKKAZİ, Tahiah |
Atıf Dizini (dc.source.database) | Diğer |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Cam Tavan Sendromu |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Kadın Akademisyenler |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Uganda |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Üniversite |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Mesleki Ayrımcılık |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Stereotipler |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Kariyer Engelleri |
Yayıncı (dc.publisher) | KTO Karatay Üniversitesi |
Tez Danışmanı (dc.contributor.advisor) | BAYRAM, Kamola |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2021 |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2022-01-04T09:28:53Z |
Açık Erişim tarihi (dc.date.available) | 2022-01-04T09:28:53Z |
Tez Türü (dc.type.thesis) | Yüksek Lisans |
Özet (dc.description.abstract) | Bu çalışmanın amacı, Uganda'daki yükseköğretim kurumlarında kadın akademisyenler için cam tavan engellerini belirlemektir. Bu doğrultuda araştırmacı, Uganda İslam Üniversitesi'ndeki (IUIU) kadın akademisyenler üzerinde araştırma gerçekleştirmiştir. Bu araştırmanın temel amacı, yükseköğretim kurumlarında çalışan kadın akademisyenlerin cam tavan bariyerlerinin varlığını ve cam tavan algılarını ölçmek ve üst yönetim pozisyonlarına yükselmeleri için cam tavan bariyer bileşenlerinin neler olduğunu belirlemektir. Araştırmada çevrimiçi anket kullanılarak nicel bir araştırma tasarımı kullanılmıştır. Bu çalışmada 180 örneklem sayı evreni temsil etmektedir. Bunlardan 152’si ise amaçlı bir örneklem olarak kullanılmıştır. Nicel veriler, Sosyal Bilimler için İstatistik paketi (SPSS) kullanılarak analiz edilmiş ve sonuçlar, frekans ve yüzdeleri veren tablolar ve çizelgelerde özetlenmiştir. Çalışmanın tanımlayıcı istatistiksel bulguları, IUIU'daki kadın akademisyenlerin kariyerlerinde ilerlemede hala cam tavan sendromu ile karşı karşıya olduklarını göstermiştir. Tek Yönlü ANOVA analizi sonuçları, kadın akademisyenlerin medeni durumlarının Cam Tavan Sendromu (CTS) algısında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığını göstermiştir. Kadın Akademisyenlerin yaş grupları, meslek unvanları ve CTS algılarına göre anlamlı bir farklılık vardır. Kadın akademisyenlerin CTS algıları ile mesleki deneyimlerinde anlamlı bir farklılık yoktur. Araştırmacı, kadının toplumdaki yerini belirleyen değerlerin kadınların iş gücüne katılımını teşvik edecek şekilde değiştirilmesiyle bu engellerin aşılabileceğini önermektedir. Araştırmacı ayrıca, kadın akademisyenlerin iş yerlerindeki toplumsal cinsiyet ön yargılarını aşmak için alternatif olarak daha yüksek pozisyonlara hak kazanmaları için yetiştirilmelerini ve kadın akademisyenlerin, erkek ağırlıklı toplumda olumsuz algılara karşı koymak için yeteneklerini defalarca kanıtlamaları ve diğerlerinden daha iyi performans göstermeleri gerektiğini önermektedir. Araştırmacı, kadınlar için çalışma alanını eşitlemek ve kadınların ilerlemesini engelleyen bir cam tavan olduğu efsanesini ortadan kaldırmak için hala yapılması gereken işler olduğu sonucuna varmıştır. Bu çalışmanın sonuçları, cam tavanı kırmak ve kariyerlerinde ilerlemek isteyen kadınlar için faydalıdır. |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | http://hdl.handle.net/20.500.12498/5254 |