Mobil Oyun Reklamlarında Kadın Temsilinin Yeniden İnşası Üzerine Bir İçerik Analizi
Abstract
1960’lardan günümüze kadar gelişen dijital oyun sektörü bilgi teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte mobil cihazlar
içerisinde oynanabilir hale gelmiştir. Yeni medya teknolojilerindeki gelişmeler mobil cihazların doğmasına ve dijital
oyunların mobil platformlar üzerinden oynanabilmesini sağlamıştır. Bu şekilde mobil oyunlar günlük hayatın içerisinde yer
almaya başlamıştır. Özellikle genç nüfusu hedefleyen mobil oyunlar, diğer akıllı telefon uygulamaları üzerinden verdikleri
reklamlar ile hedef kitlenin ilgisini çekmeyi amaçlamaktadırlar. Günümüzde akıllı telefonların yayılması dolayısıyla mobil
platform üzerinden oyun oynayan kitle artmıştır Bu artan talep karşısında oyun üreticisi firmalar kullanıcı sayılarını
arttırmak ve yeni oyuncu çekmek amacıyla sosyal medya platformları(Youtube, Twitch, Facebook, Instagram) üzerinden veya
diğer mobil oyunlar üzerinden farklı kadın temsilleri kullanılarak hazırlanan reklam görselleri kullanmaktadırlar. Çevrimiçi
olarak oynanan mobil oyunlarda yer aldığı düşünülen erkek ve kadın stereotiplerinin bireyin toplumsal cinsiyet kimliği
üzerinde etkili olduğu düşünülmektedir. Sosyalleşme aracı olarak kullanılan çevrimiçi mobil oyunlarda kullanıcılara yazılı ve
görsel olarak aktarılan mesajların eril ve dişil özellikler taşıdığı söylenebilir. Bu sebeple reklam çekiciliğini kullanan mobil
oyun firmaları bunu gerçekleştirirken cinsiyet ideolojisini de yansıtmaktadırlar. Özellikle bu çalışma cinsiyet temelinde
incelediğinde, mobil oyun reklamlarında kadın imgesi kullanarak cinsiyetin nasıl yeniden üretildiğini sorgulamaktadır.
Kasıtlı örnekleme yöntemiyle mobil platform üzerinden indirilebilen, popülerliği yüksek, reklamlarında kadın karakter
kullanan mobil oyunlar seçilmiş ve kullandıkları reklam üzerinden betimsel tarama yöntemi kullanılarak içerik analizi
yapılmıştır.
Collections

DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..