Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuğa Sahip Ebeveyn Ve Kardeşinin, Engelli Çocuğa Karşı İletişim Etkinlikleri Ve Davranışlarının İncelenmesi

Bu araştırma Zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip ebeveyn ve kardeşinin, engelli çocuğa karşı iletişim etkinlikleri ve davranışlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli şeklinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunda ise Konya’da yaşayan özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde eğitim gören sekiz-ondört yaş grubundaki çocukların, 38 anne, 38 baba ve 38 normal gelişim gösteren kardeşinden oluşan toplam 114 bireyden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplamak için 27 madde ve beş alt boyuttan oluşan ‘’Ebeveynin Çocuğuyla İletişimi Ölçeği’’ ve 30 maddeden oluşan; nazik olma, birliktelik-ilgili olma, uzak durma-çekinme, empati ve fiziksel saldırganlık olmak üzere beş alt boyut içeren ‘’Schaeffer Kardeş Davranışı Değerlendirme Ölçeği’’dir. Araştırmaya katılım sağlayan zihinsel engelle sahip ebeveyn ve normal gelişim gösteren kardeşlere uygulanan anketten elde edilen veriler IBM SPSS sürüm 25 paket programı ile çözümlenmiştir. Çalışmanın sonunda, bireylerin engelli çocukları/kardeşleri ile iletişim ve ilişkilerinde en çok ‘’saygı-kabul duygusuna’’ özen gösterdikleri, daha sonra ‘’engelsiz bir iletişim kurmaya’’ özen gösterdikleri, iletişimde ortaya çıkan problemleri çözmek için çaba sarf ettikleri, ancak, iletişime karşı ‘’duyarlı olma ‘’ ve ‘’paylaşıma açık olma’’ hususlarında nispeten daha az başarılı oldukları, normal çocukların engelli kardeşlerine karşı olabildiğince nazik olmaya çalıştıkları, kardeşlerinin yanında olduklarını her an hissettirmeye çalıştıkları, bunun yanında engelli kardeşlerine uzak durmadıkları ve ondan utanmadıkları ayrıca, engelli kardeşlerine karşı fiziksel saldırganlık/şiddet içeren davranışlardan da kaçındıkları tespit edilmiştir. Engelli bireyler ile yapılan araştırmalar ailenin bir bütünlüğü temel alınarak, hem ebeveynleri hem engelli bireyi hem de ailenin bir parçası olan kardeş/kardeşleri kapsayarak yapılmalıdır.

Erişime Açık
Görüntülenme
10
22.03.2024 tarihinden bu yana
İndirme
1
22.03.2024 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
19 Nisan 2024 16:13
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuğa Sahip Ebeveyn Ve Kardeşinin, Engelli Çocuğa Karşı İletişim Etkinlikleri Ve Davranışlarının İncelenmesi
Yayın Türü
(dc.type)
Tez
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
ÇETİNTAŞ, Fatih
Atıf Dizini
(dc.source.database)
Diğer
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Aile
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Engel
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Zihinsel Engel
Konu Başlıkları
(dc.subject)
İletişim
Konu Başlıkları
(dc.subject)
İletişim Etkinliği
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Ebeveyn
Yayıncı
(dc.publisher)
KTO Karatay Üniversitesi
Tez Danışmanı
(dc.contributor.advisor)
ÜNÜSAN, Nurhan
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2022
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
2022-04-12T08:14:11Z
Açık Erişim tarihi
(dc.date.available)
2022-04-12T08:14:11Z
Tez Türü
(dc.type.thesis)
Yüksek Lisans
Özet
(dc.description.abstract)
Bu araştırma Zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip ebeveyn ve kardeşinin, engelli çocuğa karşı iletişim etkinlikleri ve davranışlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli şeklinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunda ise Konya’da yaşayan özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde eğitim gören sekiz-ondört yaş grubundaki çocukların, 38 anne, 38 baba ve 38 normal gelişim gösteren kardeşinden oluşan toplam 114 bireyden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplamak için 27 madde ve beş alt boyuttan oluşan ‘’Ebeveynin Çocuğuyla İletişimi Ölçeği’’ ve 30 maddeden oluşan; nazik olma, birliktelik-ilgili olma, uzak durma-çekinme, empati ve fiziksel saldırganlık olmak üzere beş alt boyut içeren ‘’Schaeffer Kardeş Davranışı Değerlendirme Ölçeği’’dir. Araştırmaya katılım sağlayan zihinsel engelle sahip ebeveyn ve normal gelişim gösteren kardeşlere uygulanan anketten elde edilen veriler IBM SPSS sürüm 25 paket programı ile çözümlenmiştir. Çalışmanın sonunda, bireylerin engelli çocukları/kardeşleri ile iletişim ve ilişkilerinde en çok ‘’saygı-kabul duygusuna’’ özen gösterdikleri, daha sonra ‘’engelsiz bir iletişim kurmaya’’ özen gösterdikleri, iletişimde ortaya çıkan problemleri çözmek için çaba sarf ettikleri, ancak, iletişime karşı ‘’duyarlı olma ‘’ ve ‘’paylaşıma açık olma’’ hususlarında nispeten daha az başarılı oldukları, normal çocukların engelli kardeşlerine karşı olabildiğince nazik olmaya çalıştıkları, kardeşlerinin yanında olduklarını her an hissettirmeye çalıştıkları, bunun yanında engelli kardeşlerine uzak durmadıkları ve ondan utanmadıkları ayrıca, engelli kardeşlerine karşı fiziksel saldırganlık/şiddet içeren davranışlardan da kaçındıkları tespit edilmiştir. Engelli bireyler ile yapılan araştırmalar ailenin bir bütünlüğü temel alınarak, hem ebeveynleri hem engelli bireyi hem de ailenin bir parçası olan kardeş/kardeşleri kapsayarak yapılmalıdır.
Yayın Dili
(dc.language.iso)
tr
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
http://hdl.handle.net/20.500.12498/5408
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve cerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms