Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuğa Sahip Ebeveyn Ve Kardeşinin, Engelli Çocuğa Karşı İletişim Etkinlikleri Ve Davranışlarının İncelenmesi
Abstract
Bu araştırma Zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip ebeveyn ve kardeşinin, engelli
çocuğa karşı iletişim etkinlikleri ve davranışlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Araştırmada genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli şeklinde
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunda ise Konya’da yaşayan özel eğitim
ve rehabilitasyon merkezlerinde eğitim gören sekiz-ondört yaş grubundaki çocukların,
38 anne, 38 baba ve 38 normal gelişim gösteren kardeşinden oluşan toplam 114
bireyden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplamak için 27 madde ve beş alt boyuttan
oluşan ‘’Ebeveynin Çocuğuyla İletişimi Ölçeği’’ ve 30 maddeden oluşan; nazik olma,
birliktelik-ilgili olma, uzak durma-çekinme, empati ve fiziksel saldırganlık olmak üzere
beş alt boyut içeren ‘’Schaeffer Kardeş Davranışı Değerlendirme Ölçeği’’dir.
Araştırmaya katılım sağlayan zihinsel engelle sahip ebeveyn ve normal gelişim gösteren
kardeşlere uygulanan anketten elde edilen veriler IBM SPSS sürüm 25 paket programı
ile çözümlenmiştir. Çalışmanın sonunda, bireylerin engelli çocukları/kardeşleri ile
iletişim ve ilişkilerinde en çok ‘’saygı-kabul duygusuna’’ özen gösterdikleri, daha sonra
‘’engelsiz bir iletişim kurmaya’’ özen gösterdikleri, iletişimde ortaya çıkan problemleri
çözmek için çaba sarf ettikleri, ancak, iletişime karşı ‘’duyarlı olma ‘’ ve ‘’paylaşıma
açık olma’’ hususlarında nispeten daha az başarılı oldukları, normal çocukların engelli
kardeşlerine karşı olabildiğince nazik olmaya çalıştıkları, kardeşlerinin yanında
olduklarını her an hissettirmeye çalıştıkları, bunun yanında engelli kardeşlerine uzak
durmadıkları ve ondan utanmadıkları ayrıca, engelli kardeşlerine karşı fiziksel
saldırganlık/şiddet içeren davranışlardan da kaçındıkları tespit edilmiştir. Engelli
bireyler ile yapılan araştırmalar ailenin bir bütünlüğü temel alınarak, hem ebeveynleri
hem engelli bireyi hem de ailenin bir parçası olan kardeş/kardeşleri kapsayarak
yapılmalıdır.
Collections

DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..