5-6 Yaş Çocukların Mizaç Özellikleri İle Öz Düzenleme Becerileri Arasındaki İlişkide Ebeveyn Ve Öğretmen Duygu Sosyalleştirme Davranışlarının Aracı Ve Düzenleyici Etkilerinin İncelenmesi

Bu araştırmanın amacı 5-6 yaş aralığındaki çocukların olumsuz mizaç özellikleri ile öz düzenleme becerileri arasındaki ilişkide ebeveyn ve öğretmen duygu sosyalleştirme davranışlarının aracı ve düzenleyici etkilerini belirlemektir. İlişkisel tarama modeli kullanılan çalışmaya Konya ve Karaman illerinde görev yapan 40 öğretmen ve bu illerde çocukları anasınıfına devam eden 196 ebeveyn katılmıştır. Tüm katılımcılar ‘Kişisel Bilgi Formu’nu doldurmuştur. Veri toplama araçları olarak ‘Çocuk Davranış Listesi, Kısa Form’, ‘Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği’ ‘Çocukların Duygularına Verilen Tepkiler Ölçeği’ kullanılmıştır. Çalışma sonucunda çocukların olumsuz mizaçları ile öz düzenleme becerileri arasında olumsuz bir ilişki tespit edilmiştir. Çocukların olumsuz mizaçları ile öğretmenlerin ceza davranışı arasında negatif; avutma, ödüllendirme, ihmal etme ve büyütme davranışları arasında pozitif ilişki tespit edilmiştir. Çocukların olumsuz mizaçları ile ebeveynlerin ödüllendirme, avutma, cezalandırma, büyütme davranışları arasında pozitif ilişki tespit edilmiştir. Öğretmenlerin cezalandırma davranışı ile öz düzenleme becerileri arasında pozitif; avutma, ödüllendirme, ihmal etme ve büyütme davranışları arasında ise negatif ilişki tespit edilmiştir. Ebeveynlerin cezalandırma, avutma, büyütme, ödüllendirme davranışları ile öz düzenleme becerileri arasında negatif ilişki tespit edilmiştir. Çocukların olumsuz mizaçları ile öz düzenleme becerileri arasında öğretmenlerin ihmal ve ödüllendirme davranışlarının aracı rolü tespit edilmiştir. Çocukların olumsuz mizaçları ile öz düzenleme becerileri arasında öğretmenlerin cezalandırma davranışının düzenleyici rolü tespit edilmiştir. Çocukların olumsuz mizaçları ile öz düzenleme becerileri arasında ebeveynlerin ödüllendirme ve cezalandırma davranışının düzenleyici rolü tespit edilmiştir.

Erişime Açık
Görüntülenme
6
22.03.2024 tarihinden bu yana
İndirme
1
22.03.2024 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
19 Nisan 2024 14:25
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
5-6 Yaş Çocukların Mizaç Özellikleri İle Öz Düzenleme Becerileri Arasındaki İlişkide Ebeveyn Ve Öğretmen Duygu Sosyalleştirme Davranışlarının Aracı Ve Düzenleyici Etkilerinin İncelenmesi
Yayın Türü
(dc.type)
Tez
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
MUTLU, Kamile
Atıf Dizini
(dc.source.database)
Diğer
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Çocuk Mizacı
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Öz Düzenleme
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Ebeveyn Duygu Sosyalleştirme
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Öğretmen Fuygu Sosyalleştirme
Yayıncı
(dc.publisher)
KTO Karatay Üniversitesi
Tez Danışmanı
(dc.contributor.advisor)
BÜYÜKTAŞKAPU SOYDAN, Sema
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2022
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
2022-04-12T08:15:28Z
Açık Erişim tarihi
(dc.date.available)
2022-04-12T08:15:28Z
Tez Türü
(dc.type.thesis)
Yüksek Lisans
Özet
(dc.description.abstract)
Bu araştırmanın amacı 5-6 yaş aralığındaki çocukların olumsuz mizaç özellikleri ile öz düzenleme becerileri arasındaki ilişkide ebeveyn ve öğretmen duygu sosyalleştirme davranışlarının aracı ve düzenleyici etkilerini belirlemektir. İlişkisel tarama modeli kullanılan çalışmaya Konya ve Karaman illerinde görev yapan 40 öğretmen ve bu illerde çocukları anasınıfına devam eden 196 ebeveyn katılmıştır. Tüm katılımcılar ‘Kişisel Bilgi Formu’nu doldurmuştur. Veri toplama araçları olarak ‘Çocuk Davranış Listesi, Kısa Form’, ‘Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği’ ‘Çocukların Duygularına Verilen Tepkiler Ölçeği’ kullanılmıştır. Çalışma sonucunda çocukların olumsuz mizaçları ile öz düzenleme becerileri arasında olumsuz bir ilişki tespit edilmiştir. Çocukların olumsuz mizaçları ile öğretmenlerin ceza davranışı arasında negatif; avutma, ödüllendirme, ihmal etme ve büyütme davranışları arasında pozitif ilişki tespit edilmiştir. Çocukların olumsuz mizaçları ile ebeveynlerin ödüllendirme, avutma, cezalandırma, büyütme davranışları arasında pozitif ilişki tespit edilmiştir. Öğretmenlerin cezalandırma davranışı ile öz düzenleme becerileri arasında pozitif; avutma, ödüllendirme, ihmal etme ve büyütme davranışları arasında ise negatif ilişki tespit edilmiştir. Ebeveynlerin cezalandırma, avutma, büyütme, ödüllendirme davranışları ile öz düzenleme becerileri arasında negatif ilişki tespit edilmiştir. Çocukların olumsuz mizaçları ile öz düzenleme becerileri arasında öğretmenlerin ihmal ve ödüllendirme davranışlarının aracı rolü tespit edilmiştir. Çocukların olumsuz mizaçları ile öz düzenleme becerileri arasında öğretmenlerin cezalandırma davranışının düzenleyici rolü tespit edilmiştir. Çocukların olumsuz mizaçları ile öz düzenleme becerileri arasında ebeveynlerin ödüllendirme ve cezalandırma davranışının düzenleyici rolü tespit edilmiştir.
Yayın Dili
(dc.language.iso)
tr
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
http://hdl.handle.net/20.500.12498/5410
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve cerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms