Bu araştırmada, okulöncesi öğretmenlerinin kapsayıcı eğitim özyeterliliklerinin sınıf yönetimi strateji tercihleri üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeli kullanılan çalışmaya Erzurum ilinde görev yapan 200 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin “demografik bilgi formu”, “kapsayıcı eğitimde öğretmen özyeterlik ölçeği” ve “sınıf yönetim stratejileri ölçeği” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; (i) Kapsayıcı eğitim özyeterliliklerinin cinsiyete göre farklılaşmadığı, sınıf yönetimi stratejisi üzerinde ise sadece destekleyici stratejiler ölçeği kadınlar lehinde anlamlı farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir. (ii) Kapsayıcı eğitim özyeterliliklerinin yaşa göre farklılaştığı,46 yaş ve üstündeki öğretmenlerin özyeterlilik algılarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Sınıf yönetimi stratejisi üzerinde ise, 46 ve üstünde yaş değerine sahip olanlar lehine olduğu tespit edilmiştir. (iii) Mesleki deneyim değişkeninin kapsayıcı eğitim özyeterlilikleri doğru planlama ve sorumluluk alabilme boyutlarında ve sınıf yönetimi stratejilerinin önleyici stratejiler alt boyutunda 19 ve üstünde deneyime sahip olanlar lehine anlamlı farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir. (iv) Dezavantajlı grup sayısı değişkeninin kapsayıcı eğitim öz yeterliliği ve sınıf yönetimi destekleyici stratejiler alt boyutunda 3 ve üstünde dezavantajlı grup ile çalışanlar lehine anlamlı farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir. (v) kapsayıcı eğitim özyeterliliklerinin sınıf yönetimi stratejisini yordamada pozitif yönde yordayıcılık rolüne sahip olduğu tespit edilmiştir.
Eser Adı (dc.title) | Okulöncesi Öğretmenlerinin Kapsayıcı Eğitim Özyeterliliklerinin Sınıf Yönetimi Strateji Tercihleri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi |
Yayın Türü (dc.type) | Tez |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | ŞENGÖZ, Elif |
Atıf Dizini (dc.source.database) | Diğer |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Okulöncesi Öğretmenleri |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Kapsayıcı Eğitim Özyeterlilikleri |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Sınıf Yönetimi Stratejileri |
Yayıncı (dc.publisher) | KTO Karatay Üniversitesi |
Tez Danışmanı (dc.contributor.advisor) | SOYDAN, Sema |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2022 |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2022-11-01T08:19:49Z |
Açık Erişim tarihi (dc.date.available) | 2022-11-01T08:19:49Z |
Tez Türü (dc.type.thesis) | Yüksek Lisans |
Özet (dc.description.abstract) | Bu araştırmada, okulöncesi öğretmenlerinin kapsayıcı eğitim özyeterliliklerinin sınıf yönetimi strateji tercihleri üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeli kullanılan çalışmaya Erzurum ilinde görev yapan 200 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin “demografik bilgi formu”, “kapsayıcı eğitimde öğretmen özyeterlik ölçeği” ve “sınıf yönetim stratejileri ölçeği” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; (i) Kapsayıcı eğitim özyeterliliklerinin cinsiyete göre farklılaşmadığı, sınıf yönetimi stratejisi üzerinde ise sadece destekleyici stratejiler ölçeği kadınlar lehinde anlamlı farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir. (ii) Kapsayıcı eğitim özyeterliliklerinin yaşa göre farklılaştığı,46 yaş ve üstündeki öğretmenlerin özyeterlilik algılarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Sınıf yönetimi stratejisi üzerinde ise, 46 ve üstünde yaş değerine sahip olanlar lehine olduğu tespit edilmiştir. (iii) Mesleki deneyim değişkeninin kapsayıcı eğitim özyeterlilikleri doğru planlama ve sorumluluk alabilme boyutlarında ve sınıf yönetimi stratejilerinin önleyici stratejiler alt boyutunda 19 ve üstünde deneyime sahip olanlar lehine anlamlı farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir. (iv) Dezavantajlı grup sayısı değişkeninin kapsayıcı eğitim öz yeterliliği ve sınıf yönetimi destekleyici stratejiler alt boyutunda 3 ve üstünde dezavantajlı grup ile çalışanlar lehine anlamlı farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir. (v) kapsayıcı eğitim özyeterliliklerinin sınıf yönetimi stratejisini yordamada pozitif yönde yordayıcılık rolüne sahip olduğu tespit edilmiştir. |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | http://hdl.handle.net/20.500.12498/5464 |