Ergenlerde Sosyal Medya Bağımlılığının Ebeveyn Tutumları İle İlişkisi

Yapılan bu araştırmada ergenlerde algılanan ebeveyn tutumları ile sosyal medya bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırmaya 2021-2022 eğitim ve öğretim yılı içinde Ankara ilinde bulunan ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 292 kız ve 244 erkek olmak üzere toplam 536 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın veri toplama sürecinde kişisel bilgi formu, Ana-Baba Tutum Ölçeği” ve “Ergenler İçin Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği Kısa Formu” kullanılmıştır. Veri analiz sürecinde ise SPSS 25.0 programında Independent Samples T test, One Way ANOVA analizi, Pearson Korelasyon analizi ve Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda algılanan ebeveyn tutumlarına ilişkin bulgular değerlendirildiği zaman, kabul – ilgi ve psikolojik özerklik algı düzeylerinin orta düzeyin üzerinde olduğu, kontrol – denetleme algı düzeylerinin ise orta düzeyde olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin ise düşük seviyede olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin ebeveyn tutumu algılarının yaş grubu ve kardeş sayısı değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir (p<0.05). Öğrencilerin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin ise cinsiyet, yaş grubu, anne ve babanın birlikte yaşama durumu, kardeş sayısı ve yaşamın büyük bir bölümünün geçtiği yerleşim yeri değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur (p<0.05). Bunun yanında öğrencilerin ebeveyn tutumu algıları ile sosyal medya bağımlılıkları arasında anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir (p<0.05). Sonuç olarak, ergenlerde ebeveyn tutumlarının sosyal medya bağımlılığı üzerinde belirleyici olduğu söylenebilir.

Erişime Açık
Görüntülenme
13
22.03.2024 tarihinden bu yana
İndirme
3
22.03.2024 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
20 Nisan 2024 14:04
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
Ergenlerde Sosyal Medya Bağımlılığının Ebeveyn Tutumları İle İlişkisi
Yayın Türü
(dc.type)
Tez
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
ALTUN, Dilşad
Atıf Dizini
(dc.source.database)
Diğer
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Ergenlik
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Ebeveyn Tutumu
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Sosyal Medya Bağımlılığı
Yayıncı
(dc.publisher)
KTO Karatay Üniversitesi
Tez Danışmanı
(dc.contributor.advisor)
HARMANCI, Hatice
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2022
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
2022-11-01T08:24:57Z
Açık Erişim tarihi
(dc.date.available)
2022-11-01T08:24:57Z
Tez Türü
(dc.type.thesis)
Yüksek Lisans
Özet
(dc.description.abstract)
Yapılan bu araştırmada ergenlerde algılanan ebeveyn tutumları ile sosyal medya bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırmaya 2021-2022 eğitim ve öğretim yılı içinde Ankara ilinde bulunan ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 292 kız ve 244 erkek olmak üzere toplam 536 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın veri toplama sürecinde kişisel bilgi formu, Ana-Baba Tutum Ölçeği” ve “Ergenler İçin Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği Kısa Formu” kullanılmıştır. Veri analiz sürecinde ise SPSS 25.0 programında Independent Samples T test, One Way ANOVA analizi, Pearson Korelasyon analizi ve Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda algılanan ebeveyn tutumlarına ilişkin bulgular değerlendirildiği zaman, kabul – ilgi ve psikolojik özerklik algı düzeylerinin orta düzeyin üzerinde olduğu, kontrol – denetleme algı düzeylerinin ise orta düzeyde olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin ise düşük seviyede olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin ebeveyn tutumu algılarının yaş grubu ve kardeş sayısı değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir (p<0.05). Öğrencilerin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin ise cinsiyet, yaş grubu, anne ve babanın birlikte yaşama durumu, kardeş sayısı ve yaşamın büyük bir bölümünün geçtiği yerleşim yeri değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur (p<0.05). Bunun yanında öğrencilerin ebeveyn tutumu algıları ile sosyal medya bağımlılıkları arasında anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir (p<0.05). Sonuç olarak, ergenlerde ebeveyn tutumlarının sosyal medya bağımlılığı üzerinde belirleyici olduğu söylenebilir.
Yayın Dili
(dc.language.iso)
tr
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
http://hdl.handle.net/20.500.12498/5468
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve cerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms