Mekanlar kullanıcıları ile zamansal çerçeve içinde şekillenen, o ortamın sosyo-kültürel etkilerini de gözler önüne seren oluşumlardır. Her mekânın o mekân kullanıcılarına özel mimari tasarım ilkelerine göre tasarlanması gerekmektedir. Konser salonları ise çeşitli etkinliklere ev sahipliği yapan, ülkeler adına önemli simgesel yapılar haline gelebilen ve o toplumun kültürel yansımalarını barındıran mekanlardır. Bu bağlamda mimari tasarım ilkelerinin ele alınması planlanan örneklem konser salonları 200 yıla yaklaşan tarihi içerisinde kesintisiz bir şekilde varlığını sürdüren, tarihin köklü orkestralarından olan Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası’na ait Tarihi Salon ve Atatürk Kültür Merkezi CSO Yeni Salon üzerinden belirlenmiştir. Çalışma amacı doğrultusunda konser salonları üzerinden literatür taraması ve gözlemler doğrultusunda belirlenen mimari tasarım ilkeleri ile seçilen konser salonu üzerinden açıklamalar ve tespitlerde bulunulmuştur. Tez kapsamı Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası tarafından 1962 yılından beri kullanılan Tarihi Salon ve 1992 yılında açılan yarışma projesi ile seçilen Atatürk Kültür Merkezi Konser salonu üzerinden sınırlandırılmıştır. Bu bağlamda hem orkestranın kuruluşu, önemi ve tarihçesine değinilmiş hem de Cumhuriyet tarihinin önemli oluşumlarından olmasına dikkat çekilmiştir. Ziyaret edilen konser salonlarından elde edilen gözlemlere dayalı belirlenen mimari tasarım ilkeleri, seçilen AKM CSO Konser Salonu örneği üzerinden incelenerek tespitlerde bulunulmuştur. Çalışmanın yöntemi doğrultusunda öncelikli olarak literatür taraması yapılmıştır. Toplanan veriler doğrultusunda konser salonları hakkında tespitlerde bulunulmuş mimari tasarım ilkeleri doğrultusunda başlıklar belirlenmiştir. Çalışmada orkestra olarak ele alınan Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası da ele alınarak orkestranın tarihçesine değinilmiştir. Orkestra’nın kullandığı Tarihi salon ‘un geçmişi ve geçirdiği düzenlemeler ele alınmıştır. Bundan sonra ise bir ihtiyaçtan doğan AKM CSO konser salonu ele alınarak belirlenen mimari tasarım ilkeleri üzerinden açıklanmıştır. Sonuç kısmında ise konu belirlenen tasarım ilkeleri ile çalışma amacı doğrultusunda değerlendirilmiştir.
Eser Adı (dc.title) | Konser Salonlarının Mimari Tasarım İlkelerinin Ele Alınması: Atatürk Kültür Merkezi Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası Konser Salonu Örneği |
Yayın Türü (dc.type) | Tez |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | DALGIÇ, Büşra |
Atıf Dizini (dc.source.database) | Diğer |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Konser Salonu |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Salon Tasarımı |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Mimari Tasarım |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Tasarım İlkeleri |
Yayıncı (dc.publisher) | KTO Karatay Üniversitesi |
Tez Danışmanı (dc.contributor.advisor) | DEMİRKAN TÜREL, Güzin |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2022 |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2022-11-01T09:32:45Z |
Açık Erişim tarihi (dc.date.available) | 2022-11-01T09:32:45Z |
Tez Türü (dc.type.thesis) | Yüksek Lisans |
Özet (dc.description.abstract) | Mekanlar kullanıcıları ile zamansal çerçeve içinde şekillenen, o ortamın sosyo-kültürel etkilerini de gözler önüne seren oluşumlardır. Her mekânın o mekân kullanıcılarına özel mimari tasarım ilkelerine göre tasarlanması gerekmektedir. Konser salonları ise çeşitli etkinliklere ev sahipliği yapan, ülkeler adına önemli simgesel yapılar haline gelebilen ve o toplumun kültürel yansımalarını barındıran mekanlardır. Bu bağlamda mimari tasarım ilkelerinin ele alınması planlanan örneklem konser salonları 200 yıla yaklaşan tarihi içerisinde kesintisiz bir şekilde varlığını sürdüren, tarihin köklü orkestralarından olan Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası’na ait Tarihi Salon ve Atatürk Kültür Merkezi CSO Yeni Salon üzerinden belirlenmiştir. Çalışma amacı doğrultusunda konser salonları üzerinden literatür taraması ve gözlemler doğrultusunda belirlenen mimari tasarım ilkeleri ile seçilen konser salonu üzerinden açıklamalar ve tespitlerde bulunulmuştur. Tez kapsamı Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası tarafından 1962 yılından beri kullanılan Tarihi Salon ve 1992 yılında açılan yarışma projesi ile seçilen Atatürk Kültür Merkezi Konser salonu üzerinden sınırlandırılmıştır. Bu bağlamda hem orkestranın kuruluşu, önemi ve tarihçesine değinilmiş hem de Cumhuriyet tarihinin önemli oluşumlarından olmasına dikkat çekilmiştir. Ziyaret edilen konser salonlarından elde edilen gözlemlere dayalı belirlenen mimari tasarım ilkeleri, seçilen AKM CSO Konser Salonu örneği üzerinden incelenerek tespitlerde bulunulmuştur. Çalışmanın yöntemi doğrultusunda öncelikli olarak literatür taraması yapılmıştır. Toplanan veriler doğrultusunda konser salonları hakkında tespitlerde bulunulmuş mimari tasarım ilkeleri doğrultusunda başlıklar belirlenmiştir. Çalışmada orkestra olarak ele alınan Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası da ele alınarak orkestranın tarihçesine değinilmiştir. Orkestra’nın kullandığı Tarihi salon ‘un geçmişi ve geçirdiği düzenlemeler ele alınmıştır. Bundan sonra ise bir ihtiyaçtan doğan AKM CSO konser salonu ele alınarak belirlenen mimari tasarım ilkeleri üzerinden açıklanmıştır. Sonuç kısmında ise konu belirlenen tasarım ilkeleri ile çalışma amacı doğrultusunda değerlendirilmiştir. |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | http://hdl.handle.net/20.500.12498/5478 |