Erken Çocukluk Döneminde Çocukların Sınıf İçi İstenmeyen Davranışlarına Yönelik Öğretmenlerin Kullandıkları Sınıf Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi

Bu araştırmanın amacı, ilkokul ve okul öncesi öğretmenlerinin çocukların sınıf içerisindeki istenmeyen davranışlar karşısında tercih ettikleri sınıf yönetimi stratejilerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim öğretim yıllarında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ve özel okullarda görev yapan 10 tane birinci sınıf, 15 tane ikinci sınıf öğretmeni ve 27 tane okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmaya ilişkin veriler nitel araştırma yöntemiyle toplanmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu kullanılmıştır. Anket formunda saldırgan davranışlar, etkileşimi bozan davranışlar, öğrenmeyi engelleyen davranışlar, düzen bozucu davranışlar ve fobik davranışlardan oluşan örnek olaylar sunularak istemeyen davranış esnasında soruna yönelik ne yaptıkları, bu davranışları önlemek amacıyla ne yaptıkları ve çocuğun gelişimini desteklemek, davranışın tekrar etmesini engellemek amacıyla neler yaptıkları sorulmuştur. Araştırma bulgularına göre okul öncesi ve ilkokul öğretmenleri; saldırgan ve etkileşimi bozan davranışlar, öğrenmeyi engelleyen ve düzen bozucu davranışlar da en çok önleyici sınıf yönetimi stratejilerini, daha sonra destekleyici ve en az soruna yönelik sınıf yönetimi stratejilerini tercih ettikleri tespit edilmiştir. Fobik davranışlarda okul öncesi ve ilkokul öğretmenlerinin en çok destekleyici daha sonra önleyici sınıf yönetimi stratejilerini tercih ettikleri tespit edilmiştir. Öğretmenlerin fobik davranışlara karşı soruna yönelik sınıf yönetimi stratejilerini kullanmadığı belirlenmiştir.

Erişime Açık
Görüntülenme
11
22.03.2024 tarihinden bu yana
İndirme
1
22.03.2024 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
17 Nisan 2024 13:58
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
Erken Çocukluk Döneminde Çocukların Sınıf İçi İstenmeyen Davranışlarına Yönelik Öğretmenlerin Kullandıkları Sınıf Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi
Yayın Türü
(dc.type)
Tez
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
ÖGE, Hatice Nur
Atıf Dizini
(dc.source.database)
Diğer
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Erken Çocukluk
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Sınıf Yönetimi
Konu Başlıkları
(dc.subject)
İstenmeyen Davranışlar
Yayıncı
(dc.publisher)
KTO Karatay Üniversitesi
Tez Danışmanı
(dc.contributor.advisor)
SOYDAN, Sema
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2022
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
2022-11-01T09:39:11Z
Açık Erişim tarihi
(dc.date.available)
2022-11-01T09:39:11Z
Tez Türü
(dc.type.thesis)
Yüksek Lisans
Özet
(dc.description.abstract)
Bu araştırmanın amacı, ilkokul ve okul öncesi öğretmenlerinin çocukların sınıf içerisindeki istenmeyen davranışlar karşısında tercih ettikleri sınıf yönetimi stratejilerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim öğretim yıllarında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ve özel okullarda görev yapan 10 tane birinci sınıf, 15 tane ikinci sınıf öğretmeni ve 27 tane okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmaya ilişkin veriler nitel araştırma yöntemiyle toplanmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu kullanılmıştır. Anket formunda saldırgan davranışlar, etkileşimi bozan davranışlar, öğrenmeyi engelleyen davranışlar, düzen bozucu davranışlar ve fobik davranışlardan oluşan örnek olaylar sunularak istemeyen davranış esnasında soruna yönelik ne yaptıkları, bu davranışları önlemek amacıyla ne yaptıkları ve çocuğun gelişimini desteklemek, davranışın tekrar etmesini engellemek amacıyla neler yaptıkları sorulmuştur. Araştırma bulgularına göre okul öncesi ve ilkokul öğretmenleri; saldırgan ve etkileşimi bozan davranışlar, öğrenmeyi engelleyen ve düzen bozucu davranışlar da en çok önleyici sınıf yönetimi stratejilerini, daha sonra destekleyici ve en az soruna yönelik sınıf yönetimi stratejilerini tercih ettikleri tespit edilmiştir. Fobik davranışlarda okul öncesi ve ilkokul öğretmenlerinin en çok destekleyici daha sonra önleyici sınıf yönetimi stratejilerini tercih ettikleri tespit edilmiştir. Öğretmenlerin fobik davranışlara karşı soruna yönelik sınıf yönetimi stratejilerini kullanmadığı belirlenmiştir.
Yayın Dili
(dc.language.iso)
tr
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
http://hdl.handle.net/20.500.12498/5486
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve cerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.
Tamam

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms