Üniversite Öğrencilerinde Ruhsal Hastalıklara Yönelik İnançların Empatik Eğilim ve Sosyal Mesafe ile İlişkisi

Bu çalışma üniversite öğrencilerinde ruhsal hastalığa yönelik inanç düzeyinin belirlenmesi, empatik eğilim ve sosyal mesafe düzeyi ile ilişkisinin incelenmesi amacıyla tanımlayıcı ilişkisel türde yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Konya’daki bir devlet üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Hemşirelik Fakültesinin 4. sınıflarında öğrenim gören 817 öğrenci oluşturmakta olup örneklemini ise 678 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Ruhsal Hastalığa Yönelik İnançlar Ölçeği (RHYİÖ), Empatik Eğilim Ölçeği (EEÖ) ve Sosyal Mesafe Ölçeği (SMÖ) kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistikler için sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma; karşılaştırmalı verilerin analizinde bağımsız gruplarda t testi, One Way ANOVA testi, pearson korelasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin ruhsal hastalığa yönelik inançlar ölçeği toplam puan ortalaması 51.01±16.17, empatik eğilim ölçeği puan ortalaması 70.89±9.51 ve sosyal mesafe ölçeği puan ortalaması 68.78±19.86 olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin medeni durum, ekonomik durum algısı, okuduğu bölüm ve ruhsal hastalıklara yönelik ders alma durumu ile ruhsal hastalığa yönelik inançlar ölçeği puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır (p<0.05). Öğrencilerin ruhsal hastalığa yönelik inançları ile yaş değişkeni, empatik eğilim ve sosyal mesafe düzeyi arasında negatif yönde yüksek düzeyde ilişki olduğu belirlenmiştir. Etkili olan belirleyici faktörlerin ruhsal hastalığa yönelik inanç puan ortalaması üzerindeki değişimin %86.6’sını (Adjusted R2= 0.826) açıkladığı görülmüştür. Sonuç olarak öğrencilerin ruhsal hastalığa yönelik olumsuz inancın düşük/orta düzeyde olduğu; empatik eğilim ve sosyal mesafe puan ortalamalarının ruhsal hastalığa yönelik inanç puan ortalaması üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerde ruhsal hastalığa yönelik olumsuz inançların ortaya çıkışında etkili olan psikososyal faktörler belirlenmeli ve olumsuz inançlara ilişkin farkındalığın arttırılmasına yönelik çalışmalar yapılmalıdır.

Erişime Açık
Görüntülenme
4
22.03.2024 tarihinden bu yana
İndirme
1
22.03.2024 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
17 Nisan 2024 13:58
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
Üniversite Öğrencilerinde Ruhsal Hastalıklara Yönelik İnançların Empatik Eğilim ve Sosyal Mesafe ile İlişkisi
Yayın Türü
(dc.type)
Konferans Bildirisi
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
ÜNAL, Esra
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
KOÇAK UYAROĞLU, Arzu
Atıf Dizini
(dc.source.database)
Diğer
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Empatik Eğilim
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Psikiyatri Hemşireliği
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Ruhsal Hastalığa Yönelik İnanç
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Sosyal Mesafe
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2022
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
2023-02-08T10:05:32Z
Açık Erişim tarihi
(dc.date.available)
2023-02-08T10:05:32Z
ISBN
(dc.identifier.isbn)
978-625-7464-82-6
Özet
(dc.description.abstract)
Bu çalışma üniversite öğrencilerinde ruhsal hastalığa yönelik inanç düzeyinin belirlenmesi, empatik eğilim ve sosyal mesafe düzeyi ile ilişkisinin incelenmesi amacıyla tanımlayıcı ilişkisel türde yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Konya’daki bir devlet üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Hemşirelik Fakültesinin 4. sınıflarında öğrenim gören 817 öğrenci oluşturmakta olup örneklemini ise 678 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Ruhsal Hastalığa Yönelik İnançlar Ölçeği (RHYİÖ), Empatik Eğilim Ölçeği (EEÖ) ve Sosyal Mesafe Ölçeği (SMÖ) kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistikler için sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma; karşılaştırmalı verilerin analizinde bağımsız gruplarda t testi, One Way ANOVA testi, pearson korelasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin ruhsal hastalığa yönelik inançlar ölçeği toplam puan ortalaması 51.01±16.17, empatik eğilim ölçeği puan ortalaması 70.89±9.51 ve sosyal mesafe ölçeği puan ortalaması 68.78±19.86 olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin medeni durum, ekonomik durum algısı, okuduğu bölüm ve ruhsal hastalıklara yönelik ders alma durumu ile ruhsal hastalığa yönelik inançlar ölçeği puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır (p<0.05). Öğrencilerin ruhsal hastalığa yönelik inançları ile yaş değişkeni, empatik eğilim ve sosyal mesafe düzeyi arasında negatif yönde yüksek düzeyde ilişki olduğu belirlenmiştir. Etkili olan belirleyici faktörlerin ruhsal hastalığa yönelik inanç puan ortalaması üzerindeki değişimin %86.6’sını (Adjusted R2= 0.826) açıkladığı görülmüştür. Sonuç olarak öğrencilerin ruhsal hastalığa yönelik olumsuz inancın düşük/orta düzeyde olduğu; empatik eğilim ve sosyal mesafe puan ortalamalarının ruhsal hastalığa yönelik inanç puan ortalaması üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerde ruhsal hastalığa yönelik olumsuz inançların ortaya çıkışında etkili olan psikososyal faktörler belirlenmeli ve olumsuz inançlara ilişkin farkındalığın arttırılmasına yönelik çalışmalar yapılmalıdır.
Yayın Dili
(dc.language.iso)
tr
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
http://hdl.handle.net/20.500.12498/5545
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve cerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.
Tamam

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms