Üniversite Öğrencilerinde Ruhsal Hastalıklara Yönelik İnançların Empatik Eğilim ve Sosyal Mesafe ile İlişkisi
ÜNAL, Esra; KOÇAK UYAROĞLU, Arzu
Loading
Name | Size | Description |
---|---|---|
6.uluslararası bilimsel araştırmalar kongresi.pdf | 77.57Kb |
Abstract
Bu çalışma üniversite öğrencilerinde ruhsal hastalığa yönelik inanç düzeyinin belirlenmesi, empatik eğilim ve sosyal mesafe düzeyi ile ilişkisinin incelenmesi amacıyla tanımlayıcı ilişkisel türde yapılmıştır.
Araştırmanın evrenini Konya’daki bir devlet üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Hemşirelik Fakültesinin 4. sınıflarında öğrenim gören 817 öğrenci oluşturmakta olup örneklemini ise 678 öğrenci oluşturmuştur.
Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Ruhsal Hastalığa Yönelik İnançlar Ölçeği (RHYİÖ), Empatik Eğilim Ölçeği (EEÖ) ve Sosyal Mesafe Ölçeği (SMÖ) kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistikler için sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma; karşılaştırmalı verilerin analizinde bağımsız gruplarda t testi, One Way ANOVA testi, pearson korelasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin ruhsal hastalığa yönelik inançlar ölçeği toplam puan ortalaması 51.01±16.17, empatik eğilim ölçeği puan ortalaması 70.89±9.51 ve sosyal mesafe ölçeği puan ortalaması 68.78±19.86 olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin medeni durum, ekonomik durum algısı, okuduğu bölüm ve ruhsal hastalıklara yönelik ders alma durumu ile ruhsal hastalığa yönelik inançlar ölçeği puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır (p<0.05).
Öğrencilerin ruhsal hastalığa yönelik inançları ile yaş değişkeni, empatik eğilim ve sosyal mesafe düzeyi arasında negatif yönde yüksek düzeyde ilişki olduğu belirlenmiştir. Etkili olan belirleyici faktörlerin ruhsal hastalığa yönelik inanç puan ortalaması üzerindeki değişimin %86.6’sını (Adjusted R2= 0.826) açıkladığı görülmüştür.
Sonuç olarak öğrencilerin ruhsal hastalığa yönelik olumsuz inancın düşük/orta düzeyde olduğu; empatik eğilim ve sosyal mesafe puan ortalamalarının ruhsal hastalığa yönelik inanç puan ortalaması üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerde ruhsal hastalığa yönelik olumsuz inançların ortaya çıkışında etkili olan psikososyal faktörler belirlenmeli ve olumsuz inançlara ilişkin farkındalığın arttırılmasına yönelik çalışmalar yapılmalıdır.... Show more Show less