Pandemi Sırasında İlk Kez Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Stres Düzeyleri ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki

Amaç: Bu çalışma pandemi sırasında ilk kez klinik uygulamaya çıkan hemşirelik öğrencilerinin stres düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı-ilişki arayıcı bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini, bir üniversitenin hemşirelik bölümü 2020-2021 eğitim-öğretim güz ve bahar yılında ilk kez klinik uygulamaya çıkan, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmuştur (n=196). Araştırmanın örneklemini pandemi sırasında ilk kez klinik uygulamaya çıkacak, araştırmaya katılmaya gönüllü 168 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında, ‟ Sosyodemografik Bilgi Formu’’,‘’Klinik Stres Anketi (KSA)’’ve“Problem Çözme Envanteri (PÇE)” kullanılmıştır. Veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin %83’ü kadın, %57’si ikinci sınıftır. Öğrencilerin %34’ü, klinikte strese yol açan durumları hastalar olarak belirtirken, %39’u hemşireler, hastalar, doktorlar ve öğretim elemanları olarak hepsini stres faktörü olarak tanımlamıştır. Klinik strese ilişkin, öğrencilerin %57’si mesleki bilgi ve becerilerinin uygulama için yeterli olmadığı, %38’i öğretim elemanları tarafından değerlendirilme korkusu, %79’u hastaya zarar verme korkusu gibi sebeplerden dolayı klinik stres yaşayacağının düşüncesinde olduğunu belirtmiştir. Öğrencilerin %66’sı kendisini klinik uygulamaya hazır hissetmektedir ve %58’i ise klinik uygulama sırasında Covid-19 bulaş korkusu yaşamaktadır. Öğrencilerin KSA toplam puan ortalaması 26,15±8,46 ve PÇE toplam puan ortalaması 79,65±17,77’dir. Öğrencilerin KSA puan ortalamaları ile PÇE puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı ve orta düzey negatif yönlü bir ilişki bulunmaktadır (p<0.05). Öğrencilerin KSA puan ortalamaları ile PÇE aceleci yaklaşım, düşünen yaklaşım ve kendine güvenli yaklaşım alt boyut puan ortalamaları arasında negatif yönlü, orta düzey ve istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık vardır(p<0.05). Sonuç ve Öneriler: Pandemi sırasında ilk kez klinik uygulamaya çıkan hemşirelik öğrencilerinin düşük düzeyde stres yaşadıkları bulunmuştur. Öğrencilerin klinik stres düzeyi arttıkça problem çözme becerilerinin azaldığı bulunmuştur. Öğrencilerin özgüvenlerini arttırmak ve klinik streslerini azaltmak için, öğrencilere klinik uygulama ile ilgili yetersiz hissettikleri konularda eğitim verilmesi önerilmektedir.

Erişime Açık
Görüntülenme
2
22.03.2024 tarihinden bu yana
İndirme
1
22.03.2024 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
19 Nisan 2024 14:25
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
Pandemi Sırasında İlk Kez Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Stres Düzeyleri ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki
Yayın Türü
(dc.type)
Konferans Bildirisi
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
SAYAR, Serap
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
GÜNDOĞDU, Fatma
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
DEMİR KÜÇÜKKÖSELER, Ayşenur
Atıf Dizini
(dc.source.database)
Diğer
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Problem Çözme Becerisi
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Klinik Uygulama
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Pandemi
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Stres
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Öğrenci
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Hemşirelik
Yayıncı
(dc.publisher)
7.Uluslararası 18. Ulusal Hemşirelik Kongresi
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2022
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
2023-02-23T10:52:43Z
Açık Erişim tarihi
(dc.date.available)
2023-02-23T10:52:43Z
Özet
(dc.description.abstract)
Amaç: Bu çalışma pandemi sırasında ilk kez klinik uygulamaya çıkan hemşirelik öğrencilerinin stres düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı-ilişki arayıcı bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini, bir üniversitenin hemşirelik bölümü 2020-2021 eğitim-öğretim güz ve bahar yılında ilk kez klinik uygulamaya çıkan, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmuştur (n=196). Araştırmanın örneklemini pandemi sırasında ilk kez klinik uygulamaya çıkacak, araştırmaya katılmaya gönüllü 168 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında, ‟ Sosyodemografik Bilgi Formu’’,‘’Klinik Stres Anketi (KSA)’’ve“Problem Çözme Envanteri (PÇE)” kullanılmıştır. Veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin %83’ü kadın, %57’si ikinci sınıftır. Öğrencilerin %34’ü, klinikte strese yol açan durumları hastalar olarak belirtirken, %39’u hemşireler, hastalar, doktorlar ve öğretim elemanları olarak hepsini stres faktörü olarak tanımlamıştır. Klinik strese ilişkin, öğrencilerin %57’si mesleki bilgi ve becerilerinin uygulama için yeterli olmadığı, %38’i öğretim elemanları tarafından değerlendirilme korkusu, %79’u hastaya zarar verme korkusu gibi sebeplerden dolayı klinik stres yaşayacağının düşüncesinde olduğunu belirtmiştir. Öğrencilerin %66’sı kendisini klinik uygulamaya hazır hissetmektedir ve %58’i ise klinik uygulama sırasında Covid-19 bulaş korkusu yaşamaktadır. Öğrencilerin KSA toplam puan ortalaması 26,15±8,46 ve PÇE toplam puan ortalaması 79,65±17,77’dir. Öğrencilerin KSA puan ortalamaları ile PÇE puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı ve orta düzey negatif yönlü bir ilişki bulunmaktadır (p<0.05). Öğrencilerin KSA puan ortalamaları ile PÇE aceleci yaklaşım, düşünen yaklaşım ve kendine güvenli yaklaşım alt boyut puan ortalamaları arasında negatif yönlü, orta düzey ve istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık vardır(p<0.05). Sonuç ve Öneriler: Pandemi sırasında ilk kez klinik uygulamaya çıkan hemşirelik öğrencilerinin düşük düzeyde stres yaşadıkları bulunmuştur. Öğrencilerin klinik stres düzeyi arttıkça problem çözme becerilerinin azaldığı bulunmuştur. Öğrencilerin özgüvenlerini arttırmak ve klinik streslerini azaltmak için, öğrencilere klinik uygulama ile ilgili yetersiz hissettikleri konularda eğitim verilmesi önerilmektedir.
Yayın Dili
(dc.language.iso)
tr
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
http://hdl.handle.net/20.500.12498/5674
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve cerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms