Ortopedik Cerrahi Girişim Geçiren Hastaların Taburculuk Sonrası Öğrenim Gereksinimleri
SAYAR, Serap; SAYAR, Ferhat
Loading
Name | Size | Description |
---|---|---|
ORTOPEDİ SÖZLÜ BİLDİRİ ÖZETİ -2022.pdf | 194.8Kb |
Abstract
Giriş: Ortopedik cerrahi girişim geçiren hastalarda, taburculuk sonrası gelişebilecek sorunlar
ve komplikasyonların önlenmesi, hastanın bakım gereksinimlerinin karşılanması ve günlük
yaşam aktivitelerini yerine getirebilmesinin sağlanması için hasta ve ailesinin eğitimi çok
önemlidir. Bu eğitimi planlayabilmek için, hastaların öğrenim gereksinimlerinin saptanması
gerekmektedir.
Amaç: Bu araştırmanın amacı; ortopedik cerrahi girişim geçiren hastaların öğrenim
gereksinimlerini belirlemektir..
Gereç-Yöntem: Araştırma, tanımlayıcı tipte gerçekleştirilmiştir. Veriler, 20 Mart-20 Haziran
2021 tarihlerinde, Konya Şehir Hastanesi Ortopedi ve Travmatoloji Kliniği’nde yüz yüze
görüşme tekniği ile araştırmacılar tarafından toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini ilk kez
ortopedik cerrahi girişim geçiren 150 hasta oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında,
‘’Sosyodemografik ve tanıtıcı özellikler bilgi formu’’ ve ‘’Hasta Öğrenim Gereksinimleri
Ölçeği (HÖGÖ)’’ kullanılmıştır. Veri toplama araçları hastalar taburcu olmadan 24-48 saat
önce uygulanmıştır. Verilerin analizinde, sayı, yüzde, ortalama gibi tanımlayıcı istatistikler ile,
bağımsız gruplarda t testi ve varyans analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Hastaların yaş ortalaması 55.07±17.010, %58.7’si kadın, %54.7’si de ilköğretim
mezunudur. Hastaların yatış süresi ortalaması 2.57±2.521 olup, hastaların %54.7’sine diz
artroplastisi uygulanmıştır. Hastaların %40.0’ının taburculuk eğitimi aldığı belirlenmiştir.
Taburculuk eğitimi alanların %20.7’si sadece hemşireden, %60.0’ı hem doktordan hem de
hemşireden eğitim almıştır. Hastaların HÖGÖ toplam puan ortalaması 211.520±28.120’dir.
Hastalar için en önemli öğrenim gereksinimi en yüksek tedavi-komplikasyonlar alt boyutuna
(39.733±4.595), en az önemli öğrenim gereksinimi ise duruma ilişkin duygular alt boyutuna
(21.373±3.681) ilişkindir. Hastaların en önemli öğrenme gereksinimleri “Hastalığıma bağlı
gelişebilecek sorunlar nelerdir?” sorusunun yanıtına duydukları gereksinim olarak
belirlenmiştir (Önemlilik düzeyi:4.726±0.611). Hastaların eğitim düzeyi ile tedavikomplikasyonlar
alt boyut (p=0.035), daha önce hastane yatma durumu ile ilaçlar (p=0.039) alt
boyut, elektif ya da acil ameliyat durumu ile yaşam aktiviteleri (p=0.001), cilt bakımı
(p=0.011), yaşam kalitesi (p=0.000), duygular (p=0.024), tedavi-komplikasyonlar (p=0.047) alt
boyut ve HÖGÖ toplam puan (p=0.003) arasında, uygulanan cerrahi girişim ile yaşam
aktiviteleri (p=0.034) ve yaşam kalitesi (p=0.011) alt boyutları arasında anlamlı farklılık olduğu
bulunmuştur.
Sonuç ve Öneriler: Ortopedik cerrahi girişim geçiren hastaların öğrenim gereksinimlerinin
önemli düzeyde yüksek olduğu belirlenmiştir. Hastaların en önemli bulduğu öğrenim
gereksinimleri sıralamasına göre taburculuk eğitiminin yapılması önerilmektedir.... Show more Show less