Dspace@KTO Karatay
    • Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   Dspace@KTO Karatay
  • YÜKSEKOKULLAR
  • Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
  • Hemşirelik
  • Diğer Atıf Dizinlerdeki Yayınlar
  • View Item
  •   Dspace@KTO Karatay
  • YÜKSEKOKULLAR
  • Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
  • Hemşirelik
  • Diğer Atıf Dizinlerdeki Yayınlar
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Cerrahi Girişim Geçiren Hastaların Sağlık Okuryazarlığı Ve Öğrenme Gereksinimleri Arasındaki İlişki

SAYAR, Serap; ÖZCAN, Sıla Türkan; GÜNDOĞDU, Fatma
  • BibTex
  • EndNote (RIS)
Loading
NameSizeDescription
CERRAHİ GİRİŞİM GEÇİREN HASTALARIN SAĞLIK OKURYAZARLIĞI VE ÖĞRENME GEREKSİNİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ.pdf866.9Kb
Thumbnail
Date
2022-05
URI
http://hdl.handle.net/20.500.12498/5677
Metadata
Show full item record
Abstract
Giriş ve Amaç: Cerrahi girişim sonrasında hastaların bireysel olarak öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi, verilecek eğitimlerin hastanın gereksinimlerine ve bilgi almaya hazır oluşluk durumlarının değerlendirilerek düzenlenmesi gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı, cerrahi girişim geçiren hastaların sağlık okuryazarlık düzeyi ve öğrenme gereksinimleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Araştırma tanımlayıcı ve ilişki arayıcı olarak yürütüldü. Araştırmanın yapılabilmesi için etik kurul ve kurum izni alındı. Araştırmanın örneklemini, 15 Ağustos-20 Kasım 2021 tarihlerinde, örneklem kriterlerine uygun, araştırmaya katılmaya gönüllü olarak kabul eden 110 hasta oluşturdu. Veriler, Afyon’da bir üniversite hastanesinin genel cerrahi kliniğinde, “Hasta Tanıtıcı Bilgi Formu’’, “Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği (HÖGÖ)’’ ve “Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği (SOÖ)” kullanılarak, hastalar taburcu olmadan 24-48 saat önce toplandı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiklerle, korelasyon ve regresyon analizleri kullanıldı. Bulgular: Hastaların yaş ortalaması 49,5±18,4 olup, %52,7’si kadın, %33,6’sı ilköğretim mezunu, %50,9’unun taburculuk eğitimi almadığı ve %88’inin sağlık durumuyla ilgili araştırma yaptığı belirlendi. Hastaların HÖGÖ toplam puan ortalaması 210,6±28,01’di. Hastalar için en önemli öğrenim gereksinimi tedavi-komplikasyonlar alt boyutuna (40,2 ±4,32), en az önemli öğrenim gereksinimi ise duruma ilişkin duygular alt boyutuna (19,5 ±4,14) ilişkindi. Hastaların SOÖ toplam puan ortalaması ise 81,4±24,47 olup, sağlık okuryazarlık düzeyi ve hasta öğrenim gereksinimleri puan ortalamaları arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu bulundu (p=0,001, r= -,315). Hasta öğrenim gereksinimleri sağlık okuryazarlığını istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yordamaktaydı (R=,315, R2=,100, p=0,01). Hasta öğrenim gereksinimlerinin yordanmasında; bilgiye erişim (R=,330, R2=,109, p=0,00), tedaviler hakkında bilgi edinme (R= ,344a, R2=,118, p=0,00) alt boyutu ve yaş değişkeni (R=368, R2=,135,p=0,00) açısından istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılık bulundu. Sonuç: Cerrahi girişim geçiren hastaların öğrenim gereksinimlerinin önemli düzeyde yüksek ve sağlık okuryazarlık düzeyinin orta düzeyde olduğu bulundu. Hastaların sağlık okuryazarlık düzeyi arttığında öğrenim gereksinimlerinin azaldığı belirlendi....  Show more  Show less
Keyword
sağlık okuryazarlığı; öğrenim gereksinimleri; cerrahi
Item type
Konferans Bildirisi
Collections
  • Diğer Atıf Dizinlerdeki Yayınlar [72]

- KTO Karatay Kutuphanesi
- KTO Karatay Universitesi
- Contact Us / Send Feedback
DSpace software
Gemini
 

 


sherpa/romeo

Browse

Communities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage StatisticsView Google Analytics Statistics

- KTO Karatay Kutuphanesi
- KTO Karatay Universitesi
- Contact Us / Send Feedback
DSpace software
Gemini