Examining of The University Students’ Awareness, Beliefs and Practices About Testicular Self Examination

Amaç: Bu çalışmada testis kanseri için risk grubunda olan üniversite öğrencilerinin kendi kendine testis muayenesi (KKTM) ile ilgili farkındalık durumlarını, inanç ve uygulamalarını incelemek amaçlanmıştır. Yöntem: Bu araştırma, tanımlayıcı ve kesitsel olarak, Konya’da bir üniversitede 2019-2020 eğitim-öğretim yılı, Ocak-Mart 2020 tarihlerinde yürütüldü. Araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden, toplam 310 erkek öğrenciye ulaşıldı. Veri toplamada, araştırmacılar tarafından oluşturulan anket formu ile “Champion Sağlık İnanç Modeli Ölçeği’’ kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 21,6 ±2,3 olup, 99,7%’si bekar, %81,6’sının daha önce KKTM duymadığı, %91,0’inin hayatında hiç KKTM yapmadığı bulunmuştur. Daha önce testis kanseri hakkında bilgi alanların oranı %39,0 olup, bu öğrencilerin %14’ü düzenli olarak KKTM yapmaktadır (p=0,000). Ayrıca bu öğrencilerin önemseme puan ortalamaları bilgi almayanlara göre daha yüksektir (p=0,015). Daha önce testisleri ile ilgili sorun yaşayan öğrencilerin oranı ise %4,8 olup, bu öğrencilerin %53,3’ü düzenli KKTM yapmakta (p=0,000) ve testisleri ile ilgili sorun yaşayan ile yaşamayanların duyarlılık puanları benzerdir (p=0,998). KKTM’nin düzenli olarak yapılmasının gerekli olmadığını düşünenlerin, engeller puan ortalaması gerekli olduğunu düşünenlerden daha yüksektir (p=0,000). Öğrencilerin sınıf düzeyi arttıkça da yararlar ve öz etkililik puan ortalamaları artmaktadır (p=0,001). Sonuç: KKTM yapan ve testis kanseriyle ilgili bilgi alan öğrencilerin oranının oldukça düşük olduğu bulunmuştur. Bu doğrultuda, öğrenciler için bilgi ve farkındalıklarının artırılması için eğitim programlarının düzenlenmesi önerilmektedir

Erişime Açık
Görüntülenme
3
22.03.2024 tarihinden bu yana
İndirme
1
22.03.2024 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
19 Nisan 2024 14:25
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
Examining of The University Students’ Awareness, Beliefs and Practices About Testicular Self Examination
Yayın Türü
(dc.type)
Makale
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
SAYAR, Serap
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
ERDEM, Muhammed
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
GÖKTAŞ, Alperen
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
AKALIN, Ali Haydar
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
ÇOBAN, Alpaslan Han
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
AVCI, Kübra
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
İLHAN, Oğuzhan
Atıf Dizini
(dc.source.database)
Diğer
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Kendi Kendine Testis Muayenesi
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Farkındalık
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Testis Kanseri
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Üniversite Öğrencisi
Yayıncı
(dc.publisher)
KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2021
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
2023-02-23T12:00:14Z
Açık Erişim tarihi
(dc.date.available)
2023-02-23T12:00:14Z
Özet
(dc.description.abstract)
Amaç: Bu çalışmada testis kanseri için risk grubunda olan üniversite öğrencilerinin kendi kendine testis muayenesi (KKTM) ile ilgili farkındalık durumlarını, inanç ve uygulamalarını incelemek amaçlanmıştır. Yöntem: Bu araştırma, tanımlayıcı ve kesitsel olarak, Konya’da bir üniversitede 2019-2020 eğitim-öğretim yılı, Ocak-Mart 2020 tarihlerinde yürütüldü. Araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden, toplam 310 erkek öğrenciye ulaşıldı. Veri toplamada, araştırmacılar tarafından oluşturulan anket formu ile “Champion Sağlık İnanç Modeli Ölçeği’’ kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 21,6 ±2,3 olup, 99,7%’si bekar, %81,6’sının daha önce KKTM duymadığı, %91,0’inin hayatında hiç KKTM yapmadığı bulunmuştur. Daha önce testis kanseri hakkında bilgi alanların oranı %39,0 olup, bu öğrencilerin %14’ü düzenli olarak KKTM yapmaktadır (p=0,000). Ayrıca bu öğrencilerin önemseme puan ortalamaları bilgi almayanlara göre daha yüksektir (p=0,015). Daha önce testisleri ile ilgili sorun yaşayan öğrencilerin oranı ise %4,8 olup, bu öğrencilerin %53,3’ü düzenli KKTM yapmakta (p=0,000) ve testisleri ile ilgili sorun yaşayan ile yaşamayanların duyarlılık puanları benzerdir (p=0,998). KKTM’nin düzenli olarak yapılmasının gerekli olmadığını düşünenlerin, engeller puan ortalaması gerekli olduğunu düşünenlerden daha yüksektir (p=0,000). Öğrencilerin sınıf düzeyi arttıkça da yararlar ve öz etkililik puan ortalamaları artmaktadır (p=0,001). Sonuç: KKTM yapan ve testis kanseriyle ilgili bilgi alan öğrencilerin oranının oldukça düşük olduğu bulunmuştur. Bu doğrultuda, öğrenciler için bilgi ve farkındalıklarının artırılması için eğitim programlarının düzenlenmesi önerilmektedir
Yayın Dili
(dc.language.iso)
en
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
http://hdl.handle.net/20.500.12498/5699
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve cerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms