Amaç: Toplumsal cinsiyet eşitsizliği birçok alanda görülmekte ve ekonomik kültürül ve sosyal birçok alanı etkilemektedir. Bu araştırma, toplumsal cinsiyet ve şiddet konusunda farkındalığı artırmak amacıyla verilen eğitimin ebelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algı ve tutumuna etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırma, deneysel araştırma tasarımlarından randomize olmayan gruplarda ön test-son test yarı deneysel olarak planlanmıştır. Araştırmada örneklem seçimine gidilmemiş olup, araştırmaya dâhil edilme kriterlerine uyan 41 ebelik öğrencisi ile yürütülmüştür. Veriler, tanıtıcı bilgi formu, Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği, Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği ile toplanmıştır. Katılımcılara çalışmanın amacı aktarılarak, gönüllülük ilkesi doğrultusunda veriler toparlanmıştır. Verilerin analizinde, tanımlayıcı istatistikler için sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma kullanılmıştır. Karşılaştırmalı tekrarlı ölçümlerde tek faktörlü varyans analizi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Bulgular: Katılımcıların toplumsal cinsiyet rolleri tutum ölçeği ön test puan ortalamasının 60,02 ± 8,49, son test puan ortalamasının 58,93 ± 7,96 olduğu belirlenmiştir. Toplumsal cinsiyet algı ölçeği ön test puan ortalamasının 111,00 ± 10,50, son test puan ortalamasının ise 110,51 ± 12,07 olduğu bulunmuştur. Katılımcıların eğitim öncesi ve sonrası toplumsal cinsiyet rolleri tutum (p = 0,2929) ve toplumsal cinsiyet algı (p = 0,771) puan ortalamaları karşılaştırıldığında anlamlı fark olmadığı belirlenmiştir. Uygulamada Kullanım: Toplumsal cinsiyet ve şiddete yönelik eğitim sonrası ebelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet tutum ve algılarının değişmediği belirlenmiştir. Toplumsal cinsiyet ve şiddet üzerine etki edecek farklı bölüm, müfredat, eğitim programı içeriği bakımından karşılaştırmalı çalışmalar planlanması önerilmektedir
Eser Adı (dc.title) | Üniversite Öğrencilerine Verilen Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet Farkındalığı Eğitiminin Toplumsal Cinsiyet Algı Ve Tutumuna Etkisi |
Yayın Türü (dc.type) | Makale |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | KARAKOÇ, Hediye |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | DURAN, Büşra |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | DÖNER, Şerife İrem |
Atıf Dizini (dc.source.database) | Diğer |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Ebe |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Cinsiyete Dayalı Şiddet |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Cinsiyet Eşitliği |
Yayıncı (dc.publisher) | Güncel Hemşirelik Araştırmaları Dergisi |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2022 |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2023-02-23T19:35:30Z |
Açık Erişim tarihi (dc.date.available) | 2023-02-23T19:35:30Z |
Özet (dc.description.abstract) | Amaç: Toplumsal cinsiyet eşitsizliği birçok alanda görülmekte ve ekonomik kültürül ve sosyal birçok alanı etkilemektedir. Bu araştırma, toplumsal cinsiyet ve şiddet konusunda farkındalığı artırmak amacıyla verilen eğitimin ebelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algı ve tutumuna etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırma, deneysel araştırma tasarımlarından randomize olmayan gruplarda ön test-son test yarı deneysel olarak planlanmıştır. Araştırmada örneklem seçimine gidilmemiş olup, araştırmaya dâhil edilme kriterlerine uyan 41 ebelik öğrencisi ile yürütülmüştür. Veriler, tanıtıcı bilgi formu, Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği, Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği ile toplanmıştır. Katılımcılara çalışmanın amacı aktarılarak, gönüllülük ilkesi doğrultusunda veriler toparlanmıştır. Verilerin analizinde, tanımlayıcı istatistikler için sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma kullanılmıştır. Karşılaştırmalı tekrarlı ölçümlerde tek faktörlü varyans analizi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Bulgular: Katılımcıların toplumsal cinsiyet rolleri tutum ölçeği ön test puan ortalamasının 60,02 ± 8,49, son test puan ortalamasının 58,93 ± 7,96 olduğu belirlenmiştir. Toplumsal cinsiyet algı ölçeği ön test puan ortalamasının 111,00 ± 10,50, son test puan ortalamasının ise 110,51 ± 12,07 olduğu bulunmuştur. Katılımcıların eğitim öncesi ve sonrası toplumsal cinsiyet rolleri tutum (p = 0,2929) ve toplumsal cinsiyet algı (p = 0,771) puan ortalamaları karşılaştırıldığında anlamlı fark olmadığı belirlenmiştir. Uygulamada Kullanım: Toplumsal cinsiyet ve şiddete yönelik eğitim sonrası ebelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet tutum ve algılarının değişmediği belirlenmiştir. Toplumsal cinsiyet ve şiddet üzerine etki edecek farklı bölüm, müfredat, eğitim programı içeriği bakımından karşılaştırmalı çalışmalar planlanması önerilmektedir |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Seri Adı ve Numarası (dc.relation.ispartofseries) | : 2791-7797; |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | http://hdl.handle.net/20.500.12498/5734 |