0-18 Yaş Arası Öğrenciler ve Özel Eğitim Öğrencilerinde Akran Zorbalığına Kısa Bir Bakış
GÜMÜŞ SELEK, Fatma; DEMİR KÜÇÜKKÖSELER, Ayşenur; DURAN, Büşra
Loading
Name | Size | Description |
---|---|---|
0-18 Yaş Arası Öğrenciler ve Özel Eğitim Öğrencilerinde Akran Zorbalığına Kısa Bir Bakış.pdf | 978.6Kb |
Abstract
Saldırganlığın bir türü olan zorbalık, günümüzde her yaş gruptan öğrencinin karşılaşabileceği,
kasıtlı ve sürekli olarak ortaya çıkabilen bir durumdur. Fiziksel, sosyal ve psikolojik olarak
karşısındaki bireye ya da güçsüz olan bireylere istediklerini yaptırmak amacıyla tekrarlı yapılan
sözlü/fiziksel davranışlardır. Literatürde yapılan çalışmalarda akran zorbalığının, 0-18 yaş arası
ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilerin gelişimine olumsuz yansıdığı görülmektedir. Akran
zorbalığının çoocuklar ve ergenler üzerine psikolojik ve sosyolojik anlamda yansımaları yaşamın
diğer dönemlerinde de devam etmektedir. Özellikle eğitim anlayışında meydana gelen önemli
değişiklikler ile yetersizliği olan bireylerin sağlıklı nitelendirilebilecek akranlarının olumsuz
davranış ve tutumlarına maruz kalması, normal gelişimi sürecini etkilemektedir. Akran
zorbalığının önüne geçilemediği takdirde sonuçların ciddiyeti çocuklarda gelişen; okul fobisi,
depresyon, düşen okul performansı, okulu sevmeme, kaygı, benlik saygısında azalma; kendini
yalnız, değersiz ve dışlanmış hissetme durumları ile sonuçlanabilmektedir. Bu derlemede 0-18
yaş arası ve özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin karşılaştığı akran zorbalığının temel özellikleri,
hangi yaş grubunda nasıl değişim gösterdiğini incelenmiştir. Araştırma sonucunda, engel ya da
başka bir risk faktörü varlığında zorbalığın her yaştan bireyde görülebileceği ve sonuçlarının ciddi
olabileceği görülmüştür. Akran zorbalığı ile mücadele için eğitimciler ve aileler tarafından
çocukların korunmasına yönelik gerekli farkındalığın sağlanması ve kazandırılması
önerilmektedir.... Show more Show less