Gestalt Kuramı’nın 2000 Yılı Sonrası Hollywood Sinema Afişleri Üzerine Olan Etkisinin İncelenmesi
ÇOKASLAN, Furkan
Loading
Name | Size | Description |
---|---|---|
Furkan ÇOKASLAN (10527832).pdf | 4.092Mb |
Abstract
Görmenin psikolojik süreçlerini açıklayabilen Gestalt Kuramı, görsel algılamanın gelişimini sağlamaktadır. Aynı zamanda yaratıcı düşünme ve sezgisel öğrenme kavramlarıyla birlikte bir kurallar bütünü oluşturarak grafik tasarım alanına doğrudan veya dolaylı olarak katkı sağlamaktadır. Gestalt Kuramına göre görme süreci, kişinin algısına göre değişebilmektedir. Bu durum, birbirine yapısal bağlamda benzeşmeyen bağımsız parçaların bile anlamlı birer bütünlük oluşturabilmesi ile açıklanabilir.
Endüsstrileşme ile birlikte tüketimin bir moda haline dönüşmesi, tanıtım materyallerini de teknoloji ile eşzamanlı biçimde geliştirerek grafik sanatlara pragmatik görevler yüklemiştir. Günümüz modern insanı her gün yüzlerce farklı görsele maruz kalmaktadır. Bu bağlamda, Gestalt Kuramı algısal örgütleme yasalarının, algılarla oynayan ve harekete geçiren etkisi daha iyi anlaşılmalıdır.
Bu çalışmanın ana amacı, son yıllarda üzerinde fazlaca durulan “Yapılandırmacı Kuram” anlayışı doğrultusunda; iletişim, tanıtım veya sanatsal grafik tasarım sürecinde Gestalt Kuramı’nın önemini vurgulamak ve etkilerini incelemektir. Bu bağlamda, Gestalt Kuramı algı yasalarının Hollywood sinema afişlerine etkilerinin incelenmesi hedeflenmiştir. Bu çalışma, 2000-2022 yılları arasında ABD Hollywood sineması için tasarlanmış film afişleriyle sınırlıdır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden betimsel yöntem kullanılmıştır. Sonuç olarak Gestalt Kuramı’nın, grafik tasarım ürünlerinin oluşturulma sürecinde; retorik, iletişim ve görme becerilerinin olumlu etkilerine değinilmiştir.... Show more Show less