Odyologların Pandemi Öncesi Ve Sonrası Süreçlerde Özel Eğitim Ve Rehabilitasyon Merkezlerindeki Uygulamalarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi
Abstract
Rehabilitasyon merkezinde çalışan bir odyolog eğitim verilen işitme kayıplı çocuğun işitme, dinleme, sosyal iletişim, dil ve konuşma becerilerinin gelişimini destekleyici etkinlikleri gerçekleştirir. Çalışmanın amacı; odyologların bakış açısından pandemi öncesi ve sonrasında özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde (ÖERM) yürütülen hizmetlerine ilişkin görüş, sorun ve önerilerinin incelenmesidir. Bu çalışma Türkiye’de ÖERM’lerinde çalışan ve bu çalışmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 58 odyolog ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, odyologların ÖERM’lerindeki konumu, mesleki uygulamaları/kişisel gelişimleri, eğitim seans sürelerinin yeterliliği, işitme kayıplı çocuklara eğitim verirken yeterli görülmeyen materyal ve uygulamalar, ÖERM’lerde çalışan odyologların duygu durumu, Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde (RAM) işitme kayıplı çocuğa ve ailesine sunulan hizmetler, ebeveyn(ler)in çocuklarına davranış ve ilgisine yönelik görüşleri incelenmiştir. Ayrıca, odyologların işitme kayıplı çocukların ve ebeveyn(ler)inin COVID-19 öncesinde ve sonrasındaki süreçte yaşadığı zorluklara yönelik görüşü alınarak karşılaştırılmıştır. Çalışma sonucunda, COVID-19’un odyologların mesleki uygulamaları/kişisel gelişimi, işitme kayıplı çocukların rehabilitasyonu, işitsel rehabilitasyonda pandemi öncesi ve sonrası süreç, işitme kayıplı çocukların ebeveynleri, RAM ve işitsel rehabilitasyonda materyal kullanımının etkilediği görülmüştür. Odyologların görüşleriyle ÖERM’lerde ve RAM’da verilen hizmetler ortaya konulmuştur. Bu çalışma, literatürde rehabilitasyon alanında çalışan odyologların ÖERM’lerinde verdikleri hizmetler, yaşanılan sorunlarla ilgili görüşlerinin değerlendirilmesine yönelik araştırmaların sayısının yetersiz olması nedeniyle, odyoloji alanına önemli bilgiler ve işitsel rehabilitasyon alanına farklı bir bakış açısı vereceği ve sağlayacağı düşünülmektedir.
Collections

DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..