Soyunma Odası Tasarımında Renk Faktörünün Etkisi; Konya Büyükşehir Belediyesi Stadyumu Örneği

Bu çalışma iç mekân tasarımında kullanılan renklerin, kuruma ait kurumsal kimlik öğeleri ile birlikte uyumu durumunun belirlenmesi amacı ile mekânları tasarlayan iç mimar ve mimarların katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma doktora programı çalışmasının bir ön araştırması niteliğindedir. Çalışma kapsamında katılımcılara, tasarımcı İç Mimar/ Mimar olarak kendilerini Konya Büyükşehir Belediyesi Stadyumu ev sahibi takımı olan Konyaspor'un soyunma odasının tasarımını yaptıklarını varsaymaları istenmiştir. Ev sahibi takım olan Konyaspor’un soyunma odası, deneyimlenmek üzere hareketli sanal ortam hazırlanmıştır. Soyunma odası sanal mekânı oluşturmak için, Unreal Engine 4.0 oyun motoru, AutoCad 2015 ve Autodesk 3DMax 2015 versiyon programları kullanılmıştır. Duvar renklerini belirlemek için Munsell renk sisteminin belirli tür, değer, doygunluk parametreleri ele alınmıştır. Sanal ortamda hazırlanmış 15 farklı renk kombinasyonu ile 100 kişilik İç Mimar/ Mimar tasarımcılardan oluşan gruba anket çalışması uygulanmıştır ve her bir denek için anket süresi yaklaşık 5 dakika sürmüştür. Anket uygulamasında katılımcılara, ev sahibi takım soyunma odası için farklı duvar rengi kombinasyonları ile Konyaspor kurumsal rengi olan yeşil beyaz mobilya kombinasyonunu değerlendirmeleri istenmiştir. Sanal ortamda hazırlanan ev sahibi takım soyunma odası duvar renklerinin 6’sı sıcak, 6’sı soğuk ve 3’ü nötr renklerden oluşmaktadır. Bu değerlendirmede katılımcılara, sanal ortamda hazırlanan 15 gerçekçi görüntü ile renk kombinasyonu hazırlanmış ve katılımcılara, ''kullanıp kullanmama'' durumlarını 1 ila 10 sayıları arasında değerlendirmeleri istenmiştir. “1 olumsuz/10 olumlu” değer olarak alınmıştır. Anket bulgularını yorumlamak için betimsel istatistik analizi kullanılmıştır. Bulgular sonucunda tercih edilen 3 renk bunlar; sıcak renk- açık kırmızı: Munsell Code: Hue:7,5R Value:4 Crome:6, soğuk renk-su yeşili: Munsell Code: Hue:10 GY Value:8 Crome:1, nötr renk- açık gri: Munsell Code: Hue:N Value:8 Crome:0 olarak belirlenmiş ve çalışmanın sonraki aşamasında deney mekânı için kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, soyunma odası mekânı tasarımında kullanılan renk seçiminin kurum kimliğiyle olan uyumu saptanmış olacak ve tasarımcılar için yönlendirici bir çalışma olması amaçlanacaktır.

Erişime Açık
Görüntülenme
3
22.03.2024 tarihinden bu yana
İndirme
1
22.03.2024 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
19 Nisan 2024 16:29
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
Soyunma Odası Tasarımında Renk Faktörünün Etkisi; Konya Büyükşehir Belediyesi Stadyumu Örneği
Yayın Türü
(dc.type)
Makale
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
AKÇAOVA, Ali
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
ÇINAR, Kerim
Atıf Dizini
(dc.source.database)
Diğer
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Mekan
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Soyunma Odası
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Renk Sistemleri
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Renk
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Sanal Mekan
Yayıncı
(dc.publisher)
Turkish Online Journal of Design Art and Communication
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2022
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
2023-02-24T10:52:12Z
Açık Erişim tarihi
(dc.date.available)
2023-02-24T10:52:12Z
ISSN
(dc.identifier.issn)
2146-5193
Özet
(dc.description.abstract)
Bu çalışma iç mekân tasarımında kullanılan renklerin, kuruma ait kurumsal kimlik öğeleri ile birlikte uyumu durumunun belirlenmesi amacı ile mekânları tasarlayan iç mimar ve mimarların katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma doktora programı çalışmasının bir ön araştırması niteliğindedir. Çalışma kapsamında katılımcılara, tasarımcı İç Mimar/ Mimar olarak kendilerini Konya Büyükşehir Belediyesi Stadyumu ev sahibi takımı olan Konyaspor'un soyunma odasının tasarımını yaptıklarını varsaymaları istenmiştir. Ev sahibi takım olan Konyaspor’un soyunma odası, deneyimlenmek üzere hareketli sanal ortam hazırlanmıştır. Soyunma odası sanal mekânı oluşturmak için, Unreal Engine 4.0 oyun motoru, AutoCad 2015 ve Autodesk 3DMax 2015 versiyon programları kullanılmıştır. Duvar renklerini belirlemek için Munsell renk sisteminin belirli tür, değer, doygunluk parametreleri ele alınmıştır. Sanal ortamda hazırlanmış 15 farklı renk kombinasyonu ile 100 kişilik İç Mimar/ Mimar tasarımcılardan oluşan gruba anket çalışması uygulanmıştır ve her bir denek için anket süresi yaklaşık 5 dakika sürmüştür. Anket uygulamasında katılımcılara, ev sahibi takım soyunma odası için farklı duvar rengi kombinasyonları ile Konyaspor kurumsal rengi olan yeşil beyaz mobilya kombinasyonunu değerlendirmeleri istenmiştir. Sanal ortamda hazırlanan ev sahibi takım soyunma odası duvar renklerinin 6’sı sıcak, 6’sı soğuk ve 3’ü nötr renklerden oluşmaktadır. Bu değerlendirmede katılımcılara, sanal ortamda hazırlanan 15 gerçekçi görüntü ile renk kombinasyonu hazırlanmış ve katılımcılara, ''kullanıp kullanmama'' durumlarını 1 ila 10 sayıları arasında değerlendirmeleri istenmiştir. “1 olumsuz/10 olumlu” değer olarak alınmıştır. Anket bulgularını yorumlamak için betimsel istatistik analizi kullanılmıştır. Bulgular sonucunda tercih edilen 3 renk bunlar; sıcak renk- açık kırmızı: Munsell Code: Hue:7,5R Value:4 Crome:6, soğuk renk-su yeşili: Munsell Code: Hue:10 GY Value:8 Crome:1, nötr renk- açık gri: Munsell Code: Hue:N Value:8 Crome:0 olarak belirlenmiş ve çalışmanın sonraki aşamasında deney mekânı için kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, soyunma odası mekânı tasarımında kullanılan renk seçiminin kurum kimliğiyle olan uyumu saptanmış olacak ve tasarımcılar için yönlendirici bir çalışma olması amaçlanacaktır.
Yayın Dili
(dc.language.iso)
tr
Seri Adı ve Numarası
(dc.relation.ispartofseries)
12;2
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
http://hdl.handle.net/20.500.12498/5827
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve cerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms