Bir Kümelenme Stratejisi Örneği Olarak Japonya’da Kümelenme Politikaları
ARICIOĞLU, Mustafa Atilla; SAVAŞ, Yasemin
Loading
Name | Size | Description |
---|---|---|
Bir Kümelenme Stratejisi Örneği Olarak Japonya’da Kümelenme Politikaları.pdf | 373.4Kb |
Abstract
Clustering as a competitive tool allows companies to be in an advantageous position in the sector by cooperating
on various issues, especially the exchange of information with each other. Organizations move forward with the
cooperation they develop through clusters. In the literature, it has been seen that clusters are considered as a
strategy and Competition model tool, considering the benefits they provide. In this study, the concept of clustering
is explained within the framework of the cconcepts of trust and cooperation. Cluster expectations and cooperation
in cluster networks are maintained according to the trust relationship between them. In the studies on this subject,
it is observed that the clustering policies in Japan, which successfully implement cooperation as a strategy in
accordance with the obligations of mutual trust, are taken as an example. For this reason, research on the clustering
policies of Japan was included in the continuation of the study. It is believed that the study will contribute to the
literature with conceptual explanations.... Show more Show less
Yeni dönemin en önemli ve üzerinde en çok çalışılan konularından birisi eski ve yerleşik bir kavram olan iş
birliğidir. İş birliklerinin ne ve nasıl olması gerektiği, türleri ve yapısal farklılıkları, etki biçimleri ve geçmişleri
birçok disiplinin ortak araştırma konusu olarak karşımıza çıkmaktadır. Çünkü iş birliği yeni dönem rekabet,
kalkınma ve refah gibi birçok majör kavramın bileşeni/açıklayıcısı olarak anılmakta/kullanılmaktadır. İş birliği
için önerilen yöntem-araçlardan en bilineni hhaline gelen kümelenmeler de Marshall ve Porter aralığından çıkarak
literatüre kazandırılmıştır. Endüstriyel bölgelerdeki firmaların bilgi akışındaki rolleri ve rekabette üstünlük
sağlayacak, yenilikçi iş birlikleri aracı olarak karşımıza çıkan kümelenme, aynı zamanda rekabetteki etkisi
açısından ve şirketler arasındaki ağı kolaylaştırmak amacıyla oluşturulmaktadır.... Show more Show less