Bu çalışmada, etkileşimli okuma programının işitme yetersizliği olan çocukların dikkat ve anlama seviyesine etkisi olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmada duyma güçlüğü çeken ve cihaz kullanıcısı olan 6 yaşındaki 14 katılımcının beyin sinyalleri mobil EEG cihazı ile kaydedilerek analizler yapılmıştır. Bu sinyaller üzerinde yapılan frekans bölgesi analizleri sonucunda, etkileşimli okuma programı sırasında kaydedilen EEG sinyallerinin, geleneksel okuma programında kaydedilen EEG sinyallerine göre daha yoğun bir aktiviteye sahip olduğu görülmüştür. Mobil EEG cihazının ölçtüğü beynin dikkat ve anlama ile ilgili frekans bantları, daha yoğun değerler üretmektedir. Ayrıca etkileşimli okuma programında elde edilen sinyaller daha geniş bir frekans bandında dağılım gösterirken, geleneksel okuma programındaki sinyallerin dağılımının daha sınırlı olduğu görülmüştür. Bu da etkileşimli okuma sırasında beynin belli bir frekans bandında daha aktif çalıştığını göstermektedir. Tüm bu bulguların yanında sinyaller makine öğrenmesi algoritmalarıyla analiz edildiğinde, geleneksel okuma ve etkileşimli okuma programındaki dikkat ve anlama becerileri arasında %72’lik bir ayırt edici fark olduğu görülmüştür. Ayrıca bu bulgular her hafta için ayrı ayrı incelendiğinde etkileşimli okuma programının, geleneksel okuma programı üzerinde güçlendirici yönde etkileri olduğuna dair işaretler görülmektedir. Bu çalışma, duyma güçlüğü çeken çocukların dikkat seviyelerinin ve anlama becerilerinin geliştirilmesinde etkileşimli okuma programının önemini vurgulamaktadır.
Eser Adı (dc.title) | Etkileşimli Kitap Okuma Programının İşitme Yetersizliği Olan 6 Yaş Grubu Çocukların Dikkat ve Anlama Seviyelerine Etkisinin Mobil EEG Cihazı Kullanılarak Ölçülmesi |
Yayın Türü (dc.type) | Tez |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | KUDUZ, Betül |
Atıf Dizini (dc.source.database) | Diğer |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Koklear İmplant |
Konu Başlıkları (dc.subject) | İşitme Cihazı |
Konu Başlıkları (dc.subject) | İşitme Yetersizliği |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Okuma |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Etkileşimli Okuma |
Yayıncı (dc.publisher) | KTO Karatay Üniversitesi |
Tez Danışmanı (dc.contributor.advisor) | AKAROĞLU, Emine Gülriz |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2023 |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2023-03-09T14:14:15Z |
Açık Erişim tarihi (dc.date.available) | 2023-03-09T14:14:15Z |
Tez Türü (dc.type.thesis) | Yüksek Lisans |
Özet (dc.description.abstract) | Bu çalışmada, etkileşimli okuma programının işitme yetersizliği olan çocukların dikkat ve anlama seviyesine etkisi olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmada duyma güçlüğü çeken ve cihaz kullanıcısı olan 6 yaşındaki 14 katılımcının beyin sinyalleri mobil EEG cihazı ile kaydedilerek analizler yapılmıştır. Bu sinyaller üzerinde yapılan frekans bölgesi analizleri sonucunda, etkileşimli okuma programı sırasında kaydedilen EEG sinyallerinin, geleneksel okuma programında kaydedilen EEG sinyallerine göre daha yoğun bir aktiviteye sahip olduğu görülmüştür. Mobil EEG cihazının ölçtüğü beynin dikkat ve anlama ile ilgili frekans bantları, daha yoğun değerler üretmektedir. Ayrıca etkileşimli okuma programında elde edilen sinyaller daha geniş bir frekans bandında dağılım gösterirken, geleneksel okuma programındaki sinyallerin dağılımının daha sınırlı olduğu görülmüştür. Bu da etkileşimli okuma sırasında beynin belli bir frekans bandında daha aktif çalıştığını göstermektedir. Tüm bu bulguların yanında sinyaller makine öğrenmesi algoritmalarıyla analiz edildiğinde, geleneksel okuma ve etkileşimli okuma programındaki dikkat ve anlama becerileri arasında %72’lik bir ayırt edici fark olduğu görülmüştür. Ayrıca bu bulgular her hafta için ayrı ayrı incelendiğinde etkileşimli okuma programının, geleneksel okuma programı üzerinde güçlendirici yönde etkileri olduğuna dair işaretler görülmektedir. Bu çalışma, duyma güçlüğü çeken çocukların dikkat seviyelerinin ve anlama becerilerinin geliştirilmesinde etkileşimli okuma programının önemini vurgulamaktadır. |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | http://hdl.handle.net/20.500.12498/5955 |