Etkileşimli Kitap Okuma Programının İşitme Yetersizliği Olan 6 Yaş Grubu Çocukların Dikkat ve Anlama Seviyelerine Etkisinin Mobil EEG Cihazı Kullanılarak Ölçülmesi
KUDUZ, Betül
Loading
Name | Size | Description |
---|---|---|
Betül KUDUZ (10529540).pdf | 1.329Mb |
Abstract
Bu çalışmada, etkileşimli okuma programının işitme yetersizliği olan çocukların dikkat
ve anlama seviyesine etkisi olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmada duyma güçlüğü
çeken ve cihaz kullanıcısı olan 6 yaşındaki 14 katılımcının beyin sinyalleri mobil EEG
cihazı ile kaydedilerek analizler yapılmıştır. Bu sinyaller üzerinde yapılan frekans bölgesi
analizleri sonucunda, etkileşimli okuma programı sırasında kaydedilen EEG
sinyallerinin, geleneksel okuma programında kaydedilen EEG sinyalleriine göre daha
yoğun bir aktiviteye sahip olduğu görülmüştür. Mobil EEG cihazının ölçtüğü beynin
dikkat ve anlama ile ilgili frekans bantları, daha yoğun değerler üretmektedir. Ayrıca
etkileşimli okuma programında elde edilen sinyaller daha geniş bir frekans bandında
dağılım gösterirken, geleneksel okuma programındaki sinyallerin dağılımının daha sınırlı
olduğu görülmüştür. Bu da etkileşimli okuma sırasında beynin belli bir frekans bandında
daha aktif çalıştığını göstermektedir. Tüm bu bulguların yanında sinyaller makine
öğrenmesi algoritmalarıyla analiz edildiğinde, geleneksel okuma ve etkileşimli okuma
programındaki dikkat ve anlama becerileri arasında %72’lik bir ayırt edici fark olduğu
görülmüştür. Ayrıca bu bulgular her hafta için ayrı ayrı incelendiğinde etkileşimli okuma
programının, geleneksel okuma programı üzerinde güçlendirici yönde etkileri olduğuna
dair işaretler görülmektedir. Bu çalışma, duyma güçlüğü çeken çocukların dikkat
seviyelerinin ve anlama becerilerinin geliştirilmesinde etkileşimli okuma programının
önemini vurgulamaktadır.... Show more Show less