Meslek ve Teknik Anadolu Lisesinde İtfaiyecilik ve Yangın Güvenliği Alanında Okuyan Öğrencilerin İş Sağlığı ve Güvenliği Düzeylerinin Ölçülmesi: Konya İli Örneği
Abstract
İş sağlığı ve Güvenliği (İSG) kavramının temelindeki düşünce, yaşam güvenliğidir. İş sağlığı ve güvenliği uygulamalarıyla iş göreni sosyal, ruhsal ve bedensel olarak en iyi seviyeye çıkarmak, var olan sağlık seviyesini korumak ya da iyileştirmek, işçilerin çalışma şartları nedeniyle sağlığına zarar verecek unsurlardan ve oluşması olası tehditlerden korumak olarak da ifade edilebilir. Bu çalışmada Konya Meslek ve Teknik Anadolu Lisesinde itfaiyecilik ve yangın güvenliği alanındaki öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliği seviyeleri değerlendirilmiştir. Araştırmada, nicel araştırma desenlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Konya ilinde Kozağaç Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde öğrenim gören 89 öğrenci oluşturmaktadır. Bu alanı seçmemizin nedeni, İtfaiyecilik ve Yangın Güvenliği Alanında Okuyan Öğrencilerin İş Sağlığı ve Güvenliği Düzeylerinin Ölçülmesidir. Anketin veri toplama aşaması, Google Forms aracılığı ile online olarak uygulanmıştır. Çalışmada kullanılan anket formu beşli Likert düzeyinde hazırlanmış, 28 madde ve iki alt bölümden oluşmaktadır. Verilerin analizi SPSS (23) programı ile yapılmış ve %95 güven düzeyi ile çalışılmıştır. Analiz sonuçlarına göre sınıf düzeyi grupları arasında İş Sağlığı ve Güvenliği Bilgi Düzeyi puanı bakımından istatistiksel olarak anlamlı fark belirlenmemiştir. Cinsiyet grupları arasında İş Sağlığı ve Güvenliği Bilgi Düzeyi puanı bakımından istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmamıştır. İş kazasından son anda kurtulanların İş Sağlığı ve Güvenliği Bilgi Düzeyi puanı böyle bir durum ile karşılaşmayanlara göre daha yüksektir. Öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliğini daha çok önemsemeleri adına örneklerin gösterilmesi son derece önemlidir. Direkt insan sağlığını tehdit etmesi dolayısı ile ihmal edilmemesi gereken bir konudur. Öğrencilerin bilinçlenmesi için iş kazalara yönelik görsel ve videolar gösterilerek daha fazla bilgi sahibi olmaları sağlanabilir. Öğrencilerin İş Sağlığı ve Güvenliği Düzeylerinin artması için İş Sağlığı ve Güvenlik dersinin teorik olarak anlatılması yerine uygulamalı ders olarak verilmesi önerilmektedir.
Collections

DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..