Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin Hayvan Sağlığı ve Tarım Alanlarında Okuyan Öğrencilerin İş Sağlığı ve Güvenliği Görüşleri
Abstract
İş sağlığı ve güvenliği, bireyin enerji harcayarak ortaya koyduğu iş muhtevasına giren her
türlü çalışmada sağlığının korunmasını sağlamak veya bozulmasını önlemek için
uygulanması gereken çalışmaların tümünü kapsayan bir olgudur. İş yerinde oluşabilecek
kaza ve olayları önlemede iş sağlığı ve güvenliği eğitiminin erken dönemde verilmesinin
etkinliği konumuzun çerçevesini oluşturmaktadır. Bu çalışmada, iş eğitimi süresince
verilen iş sağlığı ve güvenliği eğitiminin iş atölyesi ve iş sahalarında kazanın
önlenmesinde etkinliğinin araştırılması ile okul ve öğrenciye ait değişkenlere bağlı sonuç
üzerinde etkisinin farkı ortaya konmuştur. Mesleki eğitim okullarında verilen uygulamalı
eğitim alanları da iş sahasında olduğu gibi kaza riski taşımaktadır. Bizim araştırmamızda
Celaleddin Karatay Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde Tarım ile Hayvan Sağlığı ve
Yetiştiriciliği alanlarının 11. sınıfında okuyan 43 öğrenci ile yapılmıştır. Bu alanı
seçmemizin nedeni, diğer risk faktörlerinin yanında kimyasal ve biyolojik risk
faktörlerini kapsamasıdır. Atölye ortamında yarı yapılandırılmış görüşme formu ile
öğrencilerin farkındalığı hakkında veri toplanmıştır. Çalışma sonunda Tarım ile Hayvan
Sağlığı ve Yetiştiriciliği alanına ait laboratuvar çalışmalarında öğrencilerin maruz
kalacağı risklere karşı tutumu belirlenmiştir. Ele alınan önemli bağımlı değişkeni
öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliği görüşleri bağımsız değişkenler ise iş sağlığı ve
güvenliği eğitimi, okulun iş-kaza deneyimi, çevresel faktörler olarak değerlendirilmiştir.
Öğrencilerin dışsal faktörler ile içsel motivasyonunun artırıldığı, okul ortamında oluşan
İş sağlığı ve güvenliği kültürünün öğrenciyi pozitif etkilediği saptanmıştır. İş Sağlığı ve
Güvenliği eğitiminin liselerde 8 saatlik bir konu olarak anlatılması yerine müfredata bir
ders olarak girmesi önerilmektedir. Laboratuvar ortamında yapılan uygulama eğitimin,
öğrencinin farkındalığına değer kattığı görülmüş olup temsili eğitimin artırılması
önemsenmektedir.
Collections

DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..