İş sağlığı ve güvenliği, bireyin enerji harcayarak ortaya koyduğu iş muhtevasına giren her türlü çalışmada sağlığının korunmasını sağlamak veya bozulmasını önlemek için uygulanması gereken çalışmaların tümünü kapsayan bir olgudur. İş yerinde oluşabilecek kaza ve olayları önlemede iş sağlığı ve güvenliği eğitiminin erken dönemde verilmesinin etkinliği konumuzun çerçevesini oluşturmaktadır. Bu çalışmada, iş eğitimi süresince verilen iş sağlığı ve güvenliği eğitiminin iş atölyesi ve iş sahalarında kazanın önlenmesinde etkinliğinin araştırılması ile okul ve öğrenciye ait değişkenlere bağlı sonuç üzerinde etkisinin farkı ortaya konmuştur. Mesleki eğitim okullarında verilen uygulamalı eğitim alanları da iş sahasında olduğu gibi kaza riski taşımaktadır. Bizim araştırmamızda Celaleddin Karatay Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde Tarım ile Hayvan Sağlığı ve Yetiştiriciliği alanlarının 11. sınıfında okuyan 43 öğrenci ile yapılmıştır. Bu alanı seçmemizin nedeni, diğer risk faktörlerinin yanında kimyasal ve biyolojik risk faktörlerini kapsamasıdır. Atölye ortamında yarı yapılandırılmış görüşme formu ile öğrencilerin farkındalığı hakkında veri toplanmıştır. Çalışma sonunda Tarım ile Hayvan Sağlığı ve Yetiştiriciliği alanına ait laboratuvar çalışmalarında öğrencilerin maruz kalacağı risklere karşı tutumu belirlenmiştir. Ele alınan önemli bağımlı değişkeni öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliği görüşleri bağımsız değişkenler ise iş sağlığı ve güvenliği eğitimi, okulun iş-kaza deneyimi, çevresel faktörler olarak değerlendirilmiştir. Öğrencilerin dışsal faktörler ile içsel motivasyonunun artırıldığı, okul ortamında oluşan İş sağlığı ve güvenliği kültürünün öğrenciyi pozitif etkilediği saptanmıştır. İş Sağlığı ve Güvenliği eğitiminin liselerde 8 saatlik bir konu olarak anlatılması yerine müfredata bir ders olarak girmesi önerilmektedir. Laboratuvar ortamında yapılan uygulama eğitimin, öğrencinin farkındalığına değer kattığı görülmüş olup temsili eğitimin artırılması önemsenmektedir.
Eser Adı (dc.title) | Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin Hayvan Sağlığı ve Tarım Alanlarında Okuyan Öğrencilerin İş Sağlığı ve Güvenliği Görüşleri |
Yayın Türü (dc.type) | Tez |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | DEMİR, Mehmet |
Atıf Dizini (dc.source.database) | Diğer |
Konu Başlıkları (dc.subject) | İş Sağlığı ve Güvenliği |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Öğrenci |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Mesleki |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Tarım |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Hayvan |
Yayıncı (dc.publisher) | KTO Karatay Üniversitesi |
Tez Danışmanı (dc.contributor.advisor) | YILDIZ, Hüseyin Bekir |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2023 |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2023-05-10T12:22:24Z |
Açık Erişim tarihi (dc.date.available) | 2023-05-10T12:22:24Z |
Tez Türü (dc.type.thesis) | Yüksek Lisans |
Özet (dc.description.abstract) | İş sağlığı ve güvenliği, bireyin enerji harcayarak ortaya koyduğu iş muhtevasına giren her türlü çalışmada sağlığının korunmasını sağlamak veya bozulmasını önlemek için uygulanması gereken çalışmaların tümünü kapsayan bir olgudur. İş yerinde oluşabilecek kaza ve olayları önlemede iş sağlığı ve güvenliği eğitiminin erken dönemde verilmesinin etkinliği konumuzun çerçevesini oluşturmaktadır. Bu çalışmada, iş eğitimi süresince verilen iş sağlığı ve güvenliği eğitiminin iş atölyesi ve iş sahalarında kazanın önlenmesinde etkinliğinin araştırılması ile okul ve öğrenciye ait değişkenlere bağlı sonuç üzerinde etkisinin farkı ortaya konmuştur. Mesleki eğitim okullarında verilen uygulamalı eğitim alanları da iş sahasında olduğu gibi kaza riski taşımaktadır. Bizim araştırmamızda Celaleddin Karatay Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde Tarım ile Hayvan Sağlığı ve Yetiştiriciliği alanlarının 11. sınıfında okuyan 43 öğrenci ile yapılmıştır. Bu alanı seçmemizin nedeni, diğer risk faktörlerinin yanında kimyasal ve biyolojik risk faktörlerini kapsamasıdır. Atölye ortamında yarı yapılandırılmış görüşme formu ile öğrencilerin farkındalığı hakkında veri toplanmıştır. Çalışma sonunda Tarım ile Hayvan Sağlığı ve Yetiştiriciliği alanına ait laboratuvar çalışmalarında öğrencilerin maruz kalacağı risklere karşı tutumu belirlenmiştir. Ele alınan önemli bağımlı değişkeni öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliği görüşleri bağımsız değişkenler ise iş sağlığı ve güvenliği eğitimi, okulun iş-kaza deneyimi, çevresel faktörler olarak değerlendirilmiştir. Öğrencilerin dışsal faktörler ile içsel motivasyonunun artırıldığı, okul ortamında oluşan İş sağlığı ve güvenliği kültürünün öğrenciyi pozitif etkilediği saptanmıştır. İş Sağlığı ve Güvenliği eğitiminin liselerde 8 saatlik bir konu olarak anlatılması yerine müfredata bir ders olarak girmesi önerilmektedir. Laboratuvar ortamında yapılan uygulama eğitimin, öğrencinin farkındalığına değer kattığı görülmüş olup temsili eğitimin artırılması önemsenmektedir. |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | http://hdl.handle.net/20.500.12498/5970 |