Tükenmişlik Sendromunun Özel Eğitim Kurumu Çalışanları Üzerindeki Etkisinin İş Tatmini Bağlamında Değerlendirilmesi
Abstract
Bu çalışmada, günümüzün iş dünyasında sıklıkla karşılaştığımız tükenmişlik
durumlarının genel adı olan tükenmişlik sendromu konusu; özel eğitim kurumları
sektöründe sıklıkla rastlanılan tükenmişlik sendromun kaynağı olan nedenlerin ve bu
nedenlerin sebep oldukları durumların iş tatmini olgusu üzerindeki etkisi ivedilikle
incelenmiş ve açıklamaya çalışılmıştır.
Çalışma Konya’da özel eğitim sektöründe faaliyet gösteren 30 eğitim kurumunda
gerçekleştirilmiş olup, 509 öğretmenin katılımı ile yapılmıştır. Öğretmenlere öncelikle
demografik bilgi formu, Maslach Tükenmişlik Ölçeği ve Minnesota İş Tatmini
Ölçeği’ne ait toplam 47 sorudan oluşan bir anket uygulaması yapılmıştır. Çalışmada,
bağımlı ve bağımsız değişkenler korelasyon ve regresyon analizleri yapılarak ortaya
konulmuştur. SPSS 22.0 paket programından yararlanılarak tükenmişliğin iş tatminine
etkisini ve aralarında bir ilişki olup olmadığı yapılan güvenilirlik, frekans ve faktör
analizleri ile incelenmiş aralarındaki ilişkiyi açıklamak için korelasyon ve regresyon
analizi yapılmıştır.
Yapılan çalışma sonucunda elde edilen bulgulardan hareketle, öğretmenlerin
tükenmişlik düzeyleri ve iş tatminleri arasında negatif yönlü bir ilişki olduğu
saptanmıştır. Özel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin branşlarına ve
yaşlarına göre tükenmişlik ve iş tatmini düzeylerinde anlamlı farklılık bulunmuştur.
Collections

DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..