David Carson’ın Tasarımları Bağlamında Yapıbozum Tipografi İlişkisi
Abstract
Teori ve uygulama birlikteliğinin doğru sonuç verebilmesi için teori altyapısının doğru
kavranması gerekmektedir. Bu araştırmada Cezayir asıllı Fransız felsefeci Jacques
Derrida’nın yapıbozum yönteminin daha doğru anlaşılabilmesi adına Modernizm,
Postmodernizm, yapısalcılık ve postyapısalcılık kavramları makul bir ayrıntı düzeyinde
irdelenmiştir.
Tipografi salt olarak metin düzenlenmesi işlevinin ötesinde anlamın inşasını mümkün
kılmaktadır. Bir görsel iletişim sanatı olan grafik tasarım ve bir okuma ve sorgulama
yöntemi olan yapıbozumun birlikteliği tipografinin okunurluk ilkesinde açığa
çıkmaktadır. Yirmi ve yirmi birinci yüzyılın önemli tasarımcılarından David Carson
yapıbozumcu grafik tasarımcılar arasında kabul edilmektedir. Carson’ın tasarımları
grafik tasarımın ve dolayısıyla tipografinin düşünsel süreçle buluşmasına verilebilecek
örneklerdendir. Çünkü David Carson, grafik tasarım sürecini de yapıbozuma uğratmış,
kendisine öğretilen ve kabul görmüş doğruları uygulamaktansa, kendi doğrularını inşa
etmiş ve bu doğrultuda tasarımlar üretmiştir.
Bu araştırmada, bir metnin okunabilir olmasının iletişim kurduğu anlamına gelmediğini
savunan David Carson’ın ‘The End of Print: The Design of David Carson’ kitabında yer
alan 15 tasarım, grafik tasarım ve tipografi unsurlarının yanı sıra okunabilirlik ve metin
tipografi ilişkisi içinde incelenmiştir.
Collections

DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..