Teori ve uygulama birlikteliğinin doğru sonuç verebilmesi için teori altyapısının doğru kavranması gerekmektedir. Bu araştırmada Cezayir asıllı Fransız felsefeci Jacques Derrida’nın yapıbozum yönteminin daha doğru anlaşılabilmesi adına Modernizm, Postmodernizm, yapısalcılık ve postyapısalcılık kavramları makul bir ayrıntı düzeyinde irdelenmiştir. Tipografi salt olarak metin düzenlenmesi işlevinin ötesinde anlamın inşasını mümkün kılmaktadır. Bir görsel iletişim sanatı olan grafik tasarım ve bir okuma ve sorgulama yöntemi olan yapıbozumun birlikteliği tipografinin okunurluk ilkesinde açığa çıkmaktadır. Yirmi ve yirmi birinci yüzyılın önemli tasarımcılarından David Carson yapıbozumcu grafik tasarımcılar arasında kabul edilmektedir. Carson’ın tasarımları grafik tasarımın ve dolayısıyla tipografinin düşünsel süreçle buluşmasına verilebilecek örneklerdendir. Çünkü David Carson, grafik tasarım sürecini de yapıbozuma uğratmış, kendisine öğretilen ve kabul görmüş doğruları uygulamaktansa, kendi doğrularını inşa etmiş ve bu doğrultuda tasarımlar üretmiştir. Bu araştırmada, bir metnin okunabilir olmasının iletişim kurduğu anlamına gelmediğini savunan David Carson’ın ‘The End of Print: The Design of David Carson’ kitabında yer alan 15 tasarım, grafik tasarım ve tipografi unsurlarının yanı sıra okunabilirlik ve metin tipografi ilişkisi içinde incelenmiştir.
Eser Adı (dc.title) | David Carson’ın Tasarımları Bağlamında Yapıbozum Tipografi İlişkisi |
Yayın Türü (dc.type) | Tez |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | TERZİ, Muhammet Furkan |
Atıf Dizini (dc.source.database) | Diğer |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Postyapısalcılık |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Yapıbozum |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Jacques Derrida |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Grafik Tasarımı |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Tipografi |
Konu Başlıkları (dc.subject) | David Carson |
Yayıncı (dc.publisher) | KTO Karatay Üniversitesi |
Tez Danışmanı (dc.contributor.advisor) | GÜMÜŞ, Çağrı |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2023 |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2023-06-06T09:01:39Z |
Açık Erişim tarihi (dc.date.available) | 2023-06-06T09:01:39Z |
Tez Türü (dc.type.thesis) | Yüksek Lisans |
Özet (dc.description.abstract) | Teori ve uygulama birlikteliğinin doğru sonuç verebilmesi için teori altyapısının doğru kavranması gerekmektedir. Bu araştırmada Cezayir asıllı Fransız felsefeci Jacques Derrida’nın yapıbozum yönteminin daha doğru anlaşılabilmesi adına Modernizm, Postmodernizm, yapısalcılık ve postyapısalcılık kavramları makul bir ayrıntı düzeyinde irdelenmiştir. Tipografi salt olarak metin düzenlenmesi işlevinin ötesinde anlamın inşasını mümkün kılmaktadır. Bir görsel iletişim sanatı olan grafik tasarım ve bir okuma ve sorgulama yöntemi olan yapıbozumun birlikteliği tipografinin okunurluk ilkesinde açığa çıkmaktadır. Yirmi ve yirmi birinci yüzyılın önemli tasarımcılarından David Carson yapıbozumcu grafik tasarımcılar arasında kabul edilmektedir. Carson’ın tasarımları grafik tasarımın ve dolayısıyla tipografinin düşünsel süreçle buluşmasına verilebilecek örneklerdendir. Çünkü David Carson, grafik tasarım sürecini de yapıbozuma uğratmış, kendisine öğretilen ve kabul görmüş doğruları uygulamaktansa, kendi doğrularını inşa etmiş ve bu doğrultuda tasarımlar üretmiştir. Bu araştırmada, bir metnin okunabilir olmasının iletişim kurduğu anlamına gelmediğini savunan David Carson’ın ‘The End of Print: The Design of David Carson’ kitabında yer alan 15 tasarım, grafik tasarım ve tipografi unsurlarının yanı sıra okunabilirlik ve metin tipografi ilişkisi içinde incelenmiştir. |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | http://hdl.handle.net/20.500.12498/5984 |