Okul Öncesi Dönemde Erken Okuryazarlık Becerilerinin Desteklenmesinde İki Farklı Yöntemin Karşılaştırılması
Abstract
Bu çalışmanın amacı; okul öncesi dönemde erken okuryazarlık becerilerinin
desteklenmesinde iki farklı yöntemin karşılaştırılmasıdır. Araştırma kontrol gruplu ön
test-son test deneysel model ile desenlenmiştir. Çalışma grubunu 5 yaş grubundan 60
çocuk oluşturmaktadır. 2 deney ve 1 kontrol grubu olarak gerçekleştirilen çalışmada
somut materyallerle eğitim alan 1. deney grubunda 20 çocuk, dijital materyallerle eğitim alan 2. deney grubunda 20 çocuk, okul öncesi eğitimine devam eden kontrol grubunda 20
çocuk yer almaktadır. Deney grubunda olan çocuklara eğitim programı 10 hafta, haftada 2 gün olarak 40 temel materyal, 100 etkinlik ve 1254 adet görsel içeren erken okuryazarlık
eğitim programı uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak çocukların erken okuryazarlık
seviyeleri tespit etmek amacıyla “Erken Okuryazarlık Testi (EROT)” ve çocukların
sosyo-demografik bilgileri saptamak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan
“Demografik Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 26 paket programı
kullanılmıştır. Elde verilerin deney ve kontrol gruplarının karşılaştırılmasında Anova testi
ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda Erken Okuryazarlık Testi (EROT) toplam puanında ön test-son test puanlarının deney ve kontrol grupları arasında anlamlı farklılık
saptanmıştır (p<0.05). Alt boyutlar incelendiğinde alıcı dilde sözcük bilgisi, ifade edici dilde sözcük bilgisi, genel isimlendirme, işlev bilgisi, ses bilgisel farkındalık, harf bilgisi ve dinlediğini anlama boyutlarında ön test-son test puanlarının deney ve kontrol grupları arasında anlamlı farklılık saptanmıştır (p<0.05). Kullanılan eğitim programı kapsamında erken okuryazarlık becerilerinde son test puanlarında en fazla artışın somut deney (ort.
84,75) grubunda olduğu gözlenirken dijital deney grubunda da (ort. 76.20) artışın olduğu
görülmüştür.
Collections

DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..