İşitme Kayıplı Çocuklarda Ailenin Sosyodemografik Özelliklerinin Dil Gelişimine Etkisi

İşitsel sistemde meydana gelen herhangi bir patoloji işitme kaybına neden olmaktadır ve özellikle prelingual dönemde meydana gelen işitme kaybı çocuklarda birçok gelişim alanını olumsuz yönde etkilemektedir. İşitme kaybının en çok etkilediği gelişim alanlarından biri de dil gelişimidir. İşitme kayıplı çocukların dil gelişimi altıncı aya kadar işiten akranları ile aynı olsa da altıncı aydan sonra işitme kayıplı çocukların dil gelişiminde anlamlı bir gerileme ve duraklama görülmektedir. Bu nedenle işitme kaybının erken teşhisi ve müdahalesi büyük önem arz etmektedir. İşitme kayıplı çocuklarda dil gelişimini etkileyen birçok faktör bulunmaktadır. Bunlar işitme kaybının derecesi, cihazlandırma yaşı, cihaz kullanım süresi, tanılanma yaşı, eğitime başlama yaşı, ek engelinin olup olmaması ve bilişsel özellikler olarak sıralanabilir. Uluslararası literatürde birçok araştırma yapılmış olsa da ülkemizde annenin eğitim durumu, hane ortalama aylık geliri, anne yaşı gibi aile sosyodemografisinin işitme kayıplı çocuklarda dil gelişime herhangi bir etkisi olup olmadığı detaylı dil gelişim testleriyle araştırılmamıştır. Bu nedenle bu çalışmanın amacı; işitme kayıplı çocuklarda ailenin sosyodemografik özelliklerinin dil gelişimine etkisini ortaya koymaktır. Çocukların dil gelişimi TEDİL ile değerlendirilmiştir. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda işitme kayıplı çocukların sözel dil puanları ile anne yaşı ve anne eğitim durumu arasında anlamlı bir fark elde edilmiştir (p<0.05). İşitme kayıplı çocukların sözel dil puanları ile hane ortalama aylık geliri arasında ise anlamlı bir fark elde edilememiştir (p>0.05). Bu çalışmada ailenin sosyodemografik özelliklerinden üç tanesine yer verilebilmiştir. İşitme kayıplı çocuklarda ailenin sosyodemografik özelliklerinin dil gelişimine etkisi üzerine daha çok çalışma yapılmalı ve sosyodemografik özellikler ile örneklem grubu arttırılarak çalışmalar daha kapsamlı hale getirilmelidir.

Erişime Açık
Görüntülenme
9
22.03.2024 tarihinden bu yana
İndirme
2
22.03.2024 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
07 Haziran 2024 16:06
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
İşitme Kayıplı Çocuklarda Ailenin Sosyodemografik Özelliklerinin Dil Gelişimine Etkisi
Yayın Türü
(dc.type)
Tez
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
ÖZER, Havva
Atıf Dizini
(dc.source.database)
Diğer
Konu Başlıkları
(dc.subject)
İşitme
Konu Başlıkları
(dc.subject)
İşitme Kaybı
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Dil
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Dil Gelişimi
Konu Başlıkları
(dc.subject)
TEDİL
Yayıncı
(dc.publisher)
KTO Karatay Üniversitesi
Tez Danışmanı
(dc.contributor.advisor)
SUNAR, Füsun
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2023
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
2023-08-29T13:54:18Z
Açık Erişim tarihi
(dc.date.available)
2023-08-29T13:54:18Z
Tez Türü
(dc.type.thesis)
Yüksek Lisans
Özet
(dc.description.abstract)
İşitsel sistemde meydana gelen herhangi bir patoloji işitme kaybına neden olmaktadır ve özellikle prelingual dönemde meydana gelen işitme kaybı çocuklarda birçok gelişim alanını olumsuz yönde etkilemektedir. İşitme kaybının en çok etkilediği gelişim alanlarından biri de dil gelişimidir. İşitme kayıplı çocukların dil gelişimi altıncı aya kadar işiten akranları ile aynı olsa da altıncı aydan sonra işitme kayıplı çocukların dil gelişiminde anlamlı bir gerileme ve duraklama görülmektedir. Bu nedenle işitme kaybının erken teşhisi ve müdahalesi büyük önem arz etmektedir. İşitme kayıplı çocuklarda dil gelişimini etkileyen birçok faktör bulunmaktadır. Bunlar işitme kaybının derecesi, cihazlandırma yaşı, cihaz kullanım süresi, tanılanma yaşı, eğitime başlama yaşı, ek engelinin olup olmaması ve bilişsel özellikler olarak sıralanabilir. Uluslararası literatürde birçok araştırma yapılmış olsa da ülkemizde annenin eğitim durumu, hane ortalama aylık geliri, anne yaşı gibi aile sosyodemografisinin işitme kayıplı çocuklarda dil gelişime herhangi bir etkisi olup olmadığı detaylı dil gelişim testleriyle araştırılmamıştır. Bu nedenle bu çalışmanın amacı; işitme kayıplı çocuklarda ailenin sosyodemografik özelliklerinin dil gelişimine etkisini ortaya koymaktır. Çocukların dil gelişimi TEDİL ile değerlendirilmiştir. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda işitme kayıplı çocukların sözel dil puanları ile anne yaşı ve anne eğitim durumu arasında anlamlı bir fark elde edilmiştir (p<0.05). İşitme kayıplı çocukların sözel dil puanları ile hane ortalama aylık geliri arasında ise anlamlı bir fark elde edilememiştir (p>0.05). Bu çalışmada ailenin sosyodemografik özelliklerinden üç tanesine yer verilebilmiştir. İşitme kayıplı çocuklarda ailenin sosyodemografik özelliklerinin dil gelişimine etkisi üzerine daha çok çalışma yapılmalı ve sosyodemografik özellikler ile örneklem grubu arttırılarak çalışmalar daha kapsamlı hale getirilmelidir.
Yayın Dili
(dc.language.iso)
tr
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
http://hdl.handle.net/20.500.12498/6026
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve cerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms