Sağlık çalışanı olarak odyologların hizmet verdiği hastaneler, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, işitme merkezleri ve klinikler işitme engelliler başta olmak üzere tüm engelli grupların en sık başvurduğu ve ihtiyaç duyduğu kurumların başında gelmektedir. Bu gibi sağlık ve eğitim kurumlarında engellilerle sık iletişime ve etkileşime geçilmektedir. Literatür incelendiğinde sağlık alanında eğitim gören birçok bölüm öğrencilerinin engellilere yönelik tutum ve davranışlarını araştıran çalışmalar bulunsa da odyoloji bölümü öğrencilerinin engellilere yönelik tutumlarını ve tutumlarının iletişim becerileri ile ilişkisini inceleyen çalışmaya rastlanmamıştır. Bu çalışma 2022-2023 yılında odyoloji bölümünde öğrenim gören 85 kız ve 24 erkek öğrencinin katılımıyla gerçekleşmiştir. Katılımcılara demografik bilgilerini içeren kişisel bilgi formu, Yetersizlikten Etkilenmiş Kişilere Yönelik Tutum Ölçeği (YEKYTÖ) ve İletişim Becerileri Ölçeği (İBÖ) uygulanmıştır. Öğrencilere anketler Google Forms aracılığıyla ulaştırılmış ve cevaplar SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Öğrencilerin YEKYTÖ puan ortalaması 72,25; İBÖ puan ortalaması 101,26'dır. YEKYTÖ ve İletişim Becerileri Ölçeği puanları arasında istatistiksel olarak pozitif yönlü ve zayıf seviyede anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Erkeklerin kadınlara göre; YEKYTÖ puan ortalaması yüksek, İBÖ puan ortalaması ise anlamlı derecede yüksek tespit edilmiştir. Öğrencilerin cinsiyet, yaş, anne-baba eğitimi, aile tipi, ailesinde engelli birey olması ve engelli hakları hakkında bilgi sahibi olması ile YEKYTÖ puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmamıştır. Sınıf ve ekonomik düzey ile YEKYTÖ puan ortalaması ve İBÖ puan ortalaması istatistiksel olarak anlamlı farklılık elde edilmiştir.
Eser Adı (dc.title) | Odyoloji Bölümü Öğrencilerinin Engelli Bireylere Yönelik Tutumları ve İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi |
Yayın Türü (dc.type) | Tez |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | ÇOK, Hilal |
Atıf Dizini (dc.source.database) | Diğer |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Odyoloji öğrencileri |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Engelliye Yönelik Tutum |
Konu Başlıkları (dc.subject) | İletişim Becerisi |
Yayıncı (dc.publisher) | KTO Karatay Üniversitesi |
Tez Danışmanı (dc.contributor.advisor) | HORASANLI, Bahriye |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2023 |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2023-09-22T10:49:41Z |
Açık Erişim tarihi (dc.date.available) | 2023-09-22T10:49:41Z |
Tez Türü (dc.type.thesis) | Yüksek Lisans |
Özet (dc.description.abstract) | Sağlık çalışanı olarak odyologların hizmet verdiği hastaneler, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, işitme merkezleri ve klinikler işitme engelliler başta olmak üzere tüm engelli grupların en sık başvurduğu ve ihtiyaç duyduğu kurumların başında gelmektedir. Bu gibi sağlık ve eğitim kurumlarında engellilerle sık iletişime ve etkileşime geçilmektedir. Literatür incelendiğinde sağlık alanında eğitim gören birçok bölüm öğrencilerinin engellilere yönelik tutum ve davranışlarını araştıran çalışmalar bulunsa da odyoloji bölümü öğrencilerinin engellilere yönelik tutumlarını ve tutumlarının iletişim becerileri ile ilişkisini inceleyen çalışmaya rastlanmamıştır. Bu çalışma 2022-2023 yılında odyoloji bölümünde öğrenim gören 85 kız ve 24 erkek öğrencinin katılımıyla gerçekleşmiştir. Katılımcılara demografik bilgilerini içeren kişisel bilgi formu, Yetersizlikten Etkilenmiş Kişilere Yönelik Tutum Ölçeği (YEKYTÖ) ve İletişim Becerileri Ölçeği (İBÖ) uygulanmıştır. Öğrencilere anketler Google Forms aracılığıyla ulaştırılmış ve cevaplar SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Öğrencilerin YEKYTÖ puan ortalaması 72,25; İBÖ puan ortalaması 101,26'dır. YEKYTÖ ve İletişim Becerileri Ölçeği puanları arasında istatistiksel olarak pozitif yönlü ve zayıf seviyede anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Erkeklerin kadınlara göre; YEKYTÖ puan ortalaması yüksek, İBÖ puan ortalaması ise anlamlı derecede yüksek tespit edilmiştir. Öğrencilerin cinsiyet, yaş, anne-baba eğitimi, aile tipi, ailesinde engelli birey olması ve engelli hakları hakkında bilgi sahibi olması ile YEKYTÖ puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmamıştır. Sınıf ve ekonomik düzey ile YEKYTÖ puan ortalaması ve İBÖ puan ortalaması istatistiksel olarak anlamlı farklılık elde edilmiştir. |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | http://hdl.handle.net/20.500.12498/6039 |