0-6 Yaş Dönemindeki Çocuklara Sahip Ebeveynlerin Oyuncak Tercihlerinin İncelenmesi
Abstract
Araştırmanın amacı; 0-6 yaş dönemindeki çocuklara sahip ebeveynlerin oyuncak
tercihlerinin incelenmesidir. Araştırma kesitsel tarama modeliyle desenlenmiştir. Çalışma
grubunu 2022 yılında, Konya Kule Site Alışveriş Merkezinde bulunan oyuncak
mağazasına gelen 120 ebeveyn oluşturmaktadır. Veri toplamak amacıyla yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler SPSS-26 programı kullanılarak
elde edilmiş olup frekans ve yüzde dağılım hesaplamaları incelenmiştir. Ebeveynlerin
demografik bilgileri ile forma verdikleri yanıtlar arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla
Kruskal Wallis testi yapılmıştır. Babalarda, “CE” işaretini bilmeleri ile öğrenim
durumları arasında, çocuklarına ilk oyuncağı alma süreçleri ile gelir durumları arasında,
çocuklarıyla oyun oynamaları ile öğrenim durumları ve gelir durumları arasında anlamlı
farklılık vardır. Annelerde, çocuklarına oyuncak almaya gitmeden önce karar süreçleri ile
öğrenim durumları arasında, çocuklarına istedikleri oyuncağı almaları ile gelir durumları
arasında, çocuklarıyla oyun oynamaları ile öğrenim durumları arasında anlamlı farklılık
vardır. Ebeveynlerin oyunu eğlenme biçimi olarak gördükleri, çocukların evde oyun
oynayabilecekleri ortamın olduğu, oyuncak alımına anne-baba ve çocuğun birlikte karar
verdiği, çocukların 51’den fazla oyuncağa sahip oldukları, ebeveynler oyuncakların
görevini en çok gelişimde rol oynayan araç olarak belirttikleri, oyuncakların eğitici
olmasını istedikleri, ‘‘CE’’ işaretini bildikleri, önemli buldukları, oyuncakları
oyuncakçılardan satın alarak temin ettikleri, oyuncak almaya gitmeden önce ne oyuncak
alacaklarına karar verdikleri, oyuncak alırken çocuğun isteğini göz önünde
bulundurdukları, ödüllendirmek istediklerinde oyuncak aldıkları, ilk oyuncaklarını
doğmadan önce, ayda bir ve en son bir ay önce oyuncak aldıkları, ebeveynlerin
çocuklarıyla oynadıkları, rol seçimi konusunda yönlendirmedikleri, oyun arkadaşı
seçiminde yönlendirdikleri, çocuklarından bir şey isteyerek oyunu sonlandırmalarını
istedikleri, çocukların oyun sürecinde ebeveynleriyle çoğunlukla ürettikleri hakkında
konuştukları ve bu durumda ebeveynlerin çocuklarıyla ilgilendiği saptanmıştır.
Collections

DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..