Dspace@KTO Karatay
    • Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   Dspace@KTO Karatay
  • ENSTİTÜLER
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Elektrik ve Bilgisayar Mühendisliği
  • Tezler
  • View Item
  •   Dspace@KTO Karatay
  • ENSTİTÜLER
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Elektrik ve Bilgisayar Mühendisliği
  • Tezler
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kompleks dış ortamlar için sezgisel güzergah planlama algoritmaları / Heuristic path planning algorithms for complex outdoor environment

YAYLALI, İbrahim
  • BibTex
  • EndNote (RIS)
Loading
NameSizeDescription
530000 (1).pdf3.546Mb
Thumbnail
Date
2018-08-17
URI
https://hdl.handle.net/20.500.12498/821
Metadata
Show full item record
Abstract
Bu tezde a) A* algoritmasının kompleks harita kurguları için genellenmesi ve b) A* algoritmasının geliştirilerek düğüm keşfeden seviye tabanlı yeni bir versiyonunun (DS-A*) gene kompleks dış ortamlar için önerilmesi konularında çalışmalar yapılmıştır. Gerçek hayatta karşımıza çıkan dış mekanlarda güzergah belirleme probleminde arazi yapıları önemli ölçüde çeşitlilik göstermektedir. A* algoritması vasıtasıyla bu tip karmaşık ortamlarda en uygun güzergahın bulunabilmesi amacıyla bu algoritmanın taadil edilmesi önemlidir. Öte yandan A* algoritmasının en önemli handikaplarından birisi ölçeklendirilebilir olmamasıdır. Haritalar büyüdükçe A* algoritmasının güzergah hesaplama yükü ve haliyle hesaplama için gereken zaman üstel şekilde artmaktadır. Seviye kümesi algoritmasının seviye özelliği, Dijkstra algoritmasının yeni düğümleri keşfetme yöntemi ve A* algoritmasının sezgiselliği hibritlenerek bu tezde önerilen DS-A* algoritması, A* algoritmasının performansında önemli iyileştirmeler sağlamıştır. In this Tez, we study a) generalization of A* algorithm for complex environments and b) a new version of A* node detecting and level based version is proposed for quicker route planning for complex map scenarios. In real world, there is a significant variation in landscapes of maps. It is important to modify this algorithm in order to find the most suitable route in such complex environments via A* algorithm. On the other hand, one of the disadvantages of A* algorithm is that it is not scalable. As the maps grow, the calculation load of A* algorithm and the time required for route estimation increases rapidly. The level feature of the level set algorithm, the method of discovering new nodes of Dijkstra algorithm and the intuition behind A* algorithm are adopted and the proposed DS-A* algorithm provided significant improvements over the performance of A* algorithm....  Show more  Show less
Keyword
Autonomous vehicle; A* Algorithm; Dijkstra Algorithm; Obstacle Avoidance
Item type
Tez
Collections
  • Tezler [19]

- KTO Karatay Kutuphanesi
- KTO Karatay Universitesi
- Contact Us / Send Feedback
DSpace software
Gemini
 

 


sherpa/romeo

Browse

Communities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage StatisticsView Google Analytics Statistics

- KTO Karatay Kutuphanesi
- KTO Karatay Universitesi
- Contact Us / Send Feedback
DSpace software
Gemini