Grafik Tasarımcılar Meslek Kuruluşundan Ödül Almış Tipografik Tasarımların Yaratıcı Süreç ve Görsel Bütünlük Açısından İncelenmesi

Grafik tasarım; bir mesajı iletme, bir ürün ya da hizmeti tanıtma amacı taşıyan görsel bir iletişim aracıdır. Grafik tasarımın kapsadığı en önemli etmenlerden biri olan tipografi harf, rakam ve sembollerin estetik olarak düzenlenerek basılı duruma getirilmesi sürecini oluşturmaktadır. Sözlü iletişimin akılda kalıcı olmaması nedeniyle görsel iletişim işlevinde kullanılan mesaj, harflere anlam yüklenmesiyle hedef kitleye başarılı bir şekilde iletilmektedir. Tipografik tasarımlarda kullanılan görsel unsurların tasarımcı tarafından bilginin farklı ve özgün duruma getirilerek yansıtılması, yaratıcı düşünceyi ortaya çıkarmaktadır. Tasarımlarda iletilen mesajların yaratıcı ve anlaşılır olması, hedef kitlede daha uzun süre izlenme sağlayarak o ürün ya da hizmete yönelik harekete geçmesine katkıda bulunmaktadır. Tipografinin anlaşılır olması için yazı okunabilmelidir. Bu nedenle tipografik karakterler gözü yormamalı, algıda seçicilik oluşturmalı ve akıcı bir şekilde izlenebilmelidir. Yukarıda yapılan tanımlamalar ve ana fikre dayalı olarak bu çalışmada, literatür taraması ile elde edilen bilgiler doğrultusunda içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın bulgular bölümünde reklamverenin amacına yönelik başarısına olumlu etki eden ve yaratıcı stratejiyle oluşturulmuş 2007-2020 yılları arasında Grafik Tasarımcılar Meslek Kuruluşu (GMK) nun her yıl düzenlediği sergide ödüle layık görülen, araştırmanın örneklemi için seçilen 20 adet tipografik tasarım yer almaktadır. Seçilen tasarımlar tipografik, görsel kullanım, renk, boyut ve konum özellikleri göz önünde bulundurularak analiz edilmiştir. Alanda uzman kişilerin görüşleri alınarak hazırlanan içerik analizi formu ve nitel araştırma yöntemiyle değerlendirilen tasarımların sonucunda; grafik tasarımın yetiştirdiği bireylerin problem çözümü yapabilmesine, yaratıcı düşünce ve farklı bakış açıları kazanabilmesine katkıda bulunmak araştırmanın önemini ortaya koymaktadır.

Erişime Açık
Görüntülenme
14
22.03.2024 tarihinden bu yana
İndirme
1
22.03.2024 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
24 Nisan 2024 21:42
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
Grafik Tasarımcılar Meslek Kuruluşundan Ödül Almış Tipografik Tasarımların Yaratıcı Süreç ve Görsel Bütünlük Açısından İncelenmesi
Yayın Türü
(dc.type)
Tez
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
TENGİRŞEN, Aliye
Atıf Dizini
(dc.source.database)
Diğer
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Grafik Tasarım
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Görsel İletişim
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Yaratıcılık
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Tipografi
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Reklam
Yayıncı
(dc.publisher)
KTO Karatay Üniversitesi
Tez Danışmanı
(dc.contributor.advisor)
GÜMÜŞ, Çağrı Doç. Dr.
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2021
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
2022-01-03T13:05:42Z
Açık Erişim tarihi
(dc.date.available)
2022-01-03T13:05:42Z
Tez Türü
(dc.type.thesis)
Yüksek Lisans
Özet
(dc.description.abstract)
Grafik tasarım; bir mesajı iletme, bir ürün ya da hizmeti tanıtma amacı taşıyan görsel bir iletişim aracıdır. Grafik tasarımın kapsadığı en önemli etmenlerden biri olan tipografi harf, rakam ve sembollerin estetik olarak düzenlenerek basılı duruma getirilmesi sürecini oluşturmaktadır. Sözlü iletişimin akılda kalıcı olmaması nedeniyle görsel iletişim işlevinde kullanılan mesaj, harflere anlam yüklenmesiyle hedef kitleye başarılı bir şekilde iletilmektedir. Tipografik tasarımlarda kullanılan görsel unsurların tasarımcı tarafından bilginin farklı ve özgün duruma getirilerek yansıtılması, yaratıcı düşünceyi ortaya çıkarmaktadır. Tasarımlarda iletilen mesajların yaratıcı ve anlaşılır olması, hedef kitlede daha uzun süre izlenme sağlayarak o ürün ya da hizmete yönelik harekete geçmesine katkıda bulunmaktadır. Tipografinin anlaşılır olması için yazı okunabilmelidir. Bu nedenle tipografik karakterler gözü yormamalı, algıda seçicilik oluşturmalı ve akıcı bir şekilde izlenebilmelidir. Yukarıda yapılan tanımlamalar ve ana fikre dayalı olarak bu çalışmada, literatür taraması ile elde edilen bilgiler doğrultusunda içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın bulgular bölümünde reklamverenin amacına yönelik başarısına olumlu etki eden ve yaratıcı stratejiyle oluşturulmuş 2007-2020 yılları arasında Grafik Tasarımcılar Meslek Kuruluşu (GMK) nun her yıl düzenlediği sergide ödüle layık görülen, araştırmanın örneklemi için seçilen 20 adet tipografik tasarım yer almaktadır. Seçilen tasarımlar tipografik, görsel kullanım, renk, boyut ve konum özellikleri göz önünde bulundurularak analiz edilmiştir. Alanda uzman kişilerin görüşleri alınarak hazırlanan içerik analizi formu ve nitel araştırma yöntemiyle değerlendirilen tasarımların sonucunda; grafik tasarımın yetiştirdiği bireylerin problem çözümü yapabilmesine, yaratıcı düşünce ve farklı bakış açıları kazanabilmesine katkıda bulunmak araştırmanın önemini ortaya koymaktadır.
Yayın Dili
(dc.language.iso)
tr
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
http://hdl.handle.net/20.500.12498/5158
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve cerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms