İstatistiksel olarak, 14 ila 18 yaşları arasındaki genç işçilerin daha yaşlı işçilere göre daha yüksek kaza oranlarına sahip olduğu görülmektedir. Geleceğin genç çalışanları olacak stajyer ve çırakların İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) konusunda yetiştirilmesi bu nedenle çok önemlidir. Üreten toplumlar için nitelikli iş gücünün temeli olan mesleki eğitim önemli olup iş sağlığı ve güvenliği (İSG) kültürü ve bilincinin oluşturulmasında en temel başlangıç noktasıdır. Burada alınan aksiyonlar ilerleyen yıllarda sistemin tamamını etkileyerek düzeltebilecektir. Makina bölümleri iş sağlığı ve güvenliği kapsamında değerlendirildiğinde atölye yapısı ve çalışma alanına göre farklı riskler barındırmaktadır. Daha mesleki eğitim zamanında ortaya çıkan bu farklı riskler mesleki yaşam da devam etmektedir. İş sağlığı ve güvenliği eğitimi, işyerinde güvenlik ve sağlık için gerekli olan farkındalığı ve olumlu tutumu geliştirmeyi amaçlar. Bu nedenle eğitim/öğretim, iş kazası ve meslek hastalıklarının önlenmesinde büyük rol oynar. Diğer meslek bölümlerine göre yüksek maruziyet riski taşımakta olan makina bölümünde eğitim gören öğrencilerin İSG konusundaki bilgi, tutum ve davranışlarını değerlendirmek amacıyla 294 makine bölümü öğrencisi ile tamamlanmıştır. Anket ölçek bölümü 28 maddeden oluşmaktadır. Bu ölçeğin uygulanması sonucunda, Öğrencilerimizin İSG kanununu içselleştirmesi gerektiği. Bunu için İSG mevzuatının MEB mevzuatı içersin de bağımsız ders olarak aktif bir yöntemle okutulmasının daha verimli olacağı. Öğrencilerimize meslekleriyle ilgili meslek hastalıkları ve korunma yöntemlerinin daha iyi anlatılması gerektiği kanaati oluşmuştur. Ankete verilen cevaplar ışığında öğrencilerin yasal sorumluluk hakkında yeterli bilgiye sahip olmadığı. Eğitime önem verilerek eğitimin takibi sadece okulla kalmayarak işetme boyutunda da sağlanarak tüm kademelerde zorunlu geçme notuna dönüştürülerek içselleştirilmesi hedeflenmelidir.
Eser Adı (dc.title) | Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin Makine Alanlarında Okuyan Öğrencilerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Hakkındaki Görüşleri |
Yayın Türü (dc.type) | Tez |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | AKAY, Muhterem |
Atıf Dizini (dc.source.database) | Diğer |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Makine |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Makine Öğrencilerinde İsg |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Eğitim |
Konu Başlıkları (dc.subject) | KKD |
Konu Başlıkları (dc.subject) | İş Kazası |
Yayıncı (dc.publisher) | KTO Karatay Üniversitesi |
Tez Danışmanı (dc.contributor.advisor) | YILDIZ, Hüseyin Bekir |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2022 |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2023-02-08T09:06:53Z |
Açık Erişim tarihi (dc.date.available) | 2023-02-08T09:06:53Z |
Tez Türü (dc.type.thesis) | Yüksek Lisans |
Özet (dc.description.abstract) | İstatistiksel olarak, 14 ila 18 yaşları arasındaki genç işçilerin daha yaşlı işçilere göre daha yüksek kaza oranlarına sahip olduğu görülmektedir. Geleceğin genç çalışanları olacak stajyer ve çırakların İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) konusunda yetiştirilmesi bu nedenle çok önemlidir. Üreten toplumlar için nitelikli iş gücünün temeli olan mesleki eğitim önemli olup iş sağlığı ve güvenliği (İSG) kültürü ve bilincinin oluşturulmasında en temel başlangıç noktasıdır. Burada alınan aksiyonlar ilerleyen yıllarda sistemin tamamını etkileyerek düzeltebilecektir. Makina bölümleri iş sağlığı ve güvenliği kapsamında değerlendirildiğinde atölye yapısı ve çalışma alanına göre farklı riskler barındırmaktadır. Daha mesleki eğitim zamanında ortaya çıkan bu farklı riskler mesleki yaşam da devam etmektedir. İş sağlığı ve güvenliği eğitimi, işyerinde güvenlik ve sağlık için gerekli olan farkındalığı ve olumlu tutumu geliştirmeyi amaçlar. Bu nedenle eğitim/öğretim, iş kazası ve meslek hastalıklarının önlenmesinde büyük rol oynar. Diğer meslek bölümlerine göre yüksek maruziyet riski taşımakta olan makina bölümünde eğitim gören öğrencilerin İSG konusundaki bilgi, tutum ve davranışlarını değerlendirmek amacıyla 294 makine bölümü öğrencisi ile tamamlanmıştır. Anket ölçek bölümü 28 maddeden oluşmaktadır. Bu ölçeğin uygulanması sonucunda, Öğrencilerimizin İSG kanununu içselleştirmesi gerektiği. Bunu için İSG mevzuatının MEB mevzuatı içersin de bağımsız ders olarak aktif bir yöntemle okutulmasının daha verimli olacağı. Öğrencilerimize meslekleriyle ilgili meslek hastalıkları ve korunma yöntemlerinin daha iyi anlatılması gerektiği kanaati oluşmuştur. Ankete verilen cevaplar ışığında öğrencilerin yasal sorumluluk hakkında yeterli bilgiye sahip olmadığı. Eğitime önem verilerek eğitimin takibi sadece okulla kalmayarak işetme boyutunda da sağlanarak tüm kademelerde zorunlu geçme notuna dönüştürülerek içselleştirilmesi hedeflenmelidir. |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | http://hdl.handle.net/20.500.12498/5530 |