Amaç: İletişim amacıyla geliştirilen sosyal medya uygulamaları, zamanla eğlenceden resmi işlemlere kadar pek çok farklı işlemin yapılabildiği sanal yaşam alanına dönüşmüştür. Literatürdeki sosyal medya araştırmaları incelendiğinde, konunun daha çok çocuk ve ergen yaş gruplarıyla ilişkilendirildiği, yetişkin ve yaşlılık dönemlerinin ihmal edildiği görülmüştür. Araştırmamızın amacı yaşlılardaki sosyal medya kullanımını, kullanımın içeriğini ve neden sosyal medya kullanma ihtiyacı hissettiklerini incelemektir. Bu bildiride devam eden bir çalışmanın ön verileri sunulmuştur. Yöntem: Bu çalışmada, kesitsel araştırma deseninde uygun örnekleme ve amaçlı örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırma grubunu 65 yaş üzerinde, çalışmaya katılımda gönüllü ve hazırlanan anket formlarını doldurmaya engel fiziksel ve ruhsal hastalığı olmayan 57 birey oluşturmaktadır. Katılımcılara araştırmacılar tarafından oluşturulan demografik bilgi formu ve sosyal medya uygulamalarıyla ilgili anket formu verilmiştir. Elde edilen veriler SPSS 25.0 istatistik programı ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Çalışmaya yaş ortalaması 72.36 olan 57 kişi katılmıştır. Katılımcıların %52.6’sı sosyal medya uygulamalarını kullanmaktaydı. Erkeklerdeki sosyal medya kullanımı sıklığı kadınlara göre anlamlı düzeyde yüksekti (p=.007). Sosyal medyaya ulaşımın %96.7 akıllı telefonlar aracılığı ile olduğu, en sık kullanılan uygulamanın Facebook ve WhatsApp olduğu ve en sık videolu görüşmelerin yapıldığı tespit edilmiştir. Katılımcıların %63.3’ü ailesiyle iletişimde kalabilmek, %30’u eğlenmek ve %30’u da boş zamanlarını geçirmek için sosyal medya kullanımına ihtiyaç duyduklarını bildirmişlerdir. Katılımcıların %20’si uygulamalarda 4 saatin üzerinde vakit geçirmektedir. Tartışma ve Sonuç: Sosyal medya uygulamaları yaşlılık döneminde farklı sebeplerle de olsa sıkça kullanılmakta ve iyi hissettirmektedir. Dönemin ihtiyaçlarına yönelik geliştirilecek uygulamalar bireylerin yaşam kalitesini desteklemeye yardımcı olacaktır. Ek olarak sosyal medyanın işlevsel kullanımı yanında, bağımlılık, zorbalığa uğrama gibi olumsuzluklar yaşlılık döneminde daha ciddi sorunlara sebep olabilir. Yaşlılık döneminde sosyal medya kullanımıyla ilişkili konuların daha fazla görünür olmaya ihtiyacı vardır.
Eser Adı (dc.title) | Sosyal Medya Kullanımı, Yaşlılarda İyi Hissetmek İçin Bir Araç Olabilir mi? |
Yayın Türü (dc.type) | Konferans Bildirisi |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | SUNAY, Emre |
Yazar/lar (dc.contributor.author) | HARMANCI, Hatice |
Atıf Dizini (dc.source.database) | Diğer |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Yaşlılık |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Sosyal Medya Kullanımı |
Konu Başlıkları (dc.subject) | İyi Hissetmek |
Yayıncı (dc.publisher) | 4. Uluslararası Pozitif Psikoloji Kongresi |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2022 |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2023-02-15T10:24:57Z |
Açık Erişim tarihi (dc.date.available) | 2023-02-15T10:24:57Z |
ISBN (dc.identifier.isbn) | 978-605-9596-62-6 |
Özet (dc.description.abstract) | Amaç: İletişim amacıyla geliştirilen sosyal medya uygulamaları, zamanla eğlenceden resmi işlemlere kadar pek çok farklı işlemin yapılabildiği sanal yaşam alanına dönüşmüştür. Literatürdeki sosyal medya araştırmaları incelendiğinde, konunun daha çok çocuk ve ergen yaş gruplarıyla ilişkilendirildiği, yetişkin ve yaşlılık dönemlerinin ihmal edildiği görülmüştür. Araştırmamızın amacı yaşlılardaki sosyal medya kullanımını, kullanımın içeriğini ve neden sosyal medya kullanma ihtiyacı hissettiklerini incelemektir. Bu bildiride devam eden bir çalışmanın ön verileri sunulmuştur. Yöntem: Bu çalışmada, kesitsel araştırma deseninde uygun örnekleme ve amaçlı örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırma grubunu 65 yaş üzerinde, çalışmaya katılımda gönüllü ve hazırlanan anket formlarını doldurmaya engel fiziksel ve ruhsal hastalığı olmayan 57 birey oluşturmaktadır. Katılımcılara araştırmacılar tarafından oluşturulan demografik bilgi formu ve sosyal medya uygulamalarıyla ilgili anket formu verilmiştir. Elde edilen veriler SPSS 25.0 istatistik programı ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Çalışmaya yaş ortalaması 72.36 olan 57 kişi katılmıştır. Katılımcıların %52.6’sı sosyal medya uygulamalarını kullanmaktaydı. Erkeklerdeki sosyal medya kullanımı sıklığı kadınlara göre anlamlı düzeyde yüksekti (p=.007). Sosyal medyaya ulaşımın %96.7 akıllı telefonlar aracılığı ile olduğu, en sık kullanılan uygulamanın Facebook ve WhatsApp olduğu ve en sık videolu görüşmelerin yapıldığı tespit edilmiştir. Katılımcıların %63.3’ü ailesiyle iletişimde kalabilmek, %30’u eğlenmek ve %30’u da boş zamanlarını geçirmek için sosyal medya kullanımına ihtiyaç duyduklarını bildirmişlerdir. Katılımcıların %20’si uygulamalarda 4 saatin üzerinde vakit geçirmektedir. Tartışma ve Sonuç: Sosyal medya uygulamaları yaşlılık döneminde farklı sebeplerle de olsa sıkça kullanılmakta ve iyi hissettirmektedir. Dönemin ihtiyaçlarına yönelik geliştirilecek uygulamalar bireylerin yaşam kalitesini desteklemeye yardımcı olacaktır. Ek olarak sosyal medyanın işlevsel kullanımı yanında, bağımlılık, zorbalığa uğrama gibi olumsuzluklar yaşlılık döneminde daha ciddi sorunlara sebep olabilir. Yaşlılık döneminde sosyal medya kullanımıyla ilişkili konuların daha fazla görünür olmaya ihtiyacı vardır. |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | http://hdl.handle.net/20.500.12498/5623 |